به گزارش پارس  به نقل از شهرخبر، خشونت انواع مختلفی دارد از خشونت زبانی گرفته تا کودک آزاری و خشونت علیه زنان.طبق آمارهایی که از پرونده‌های پزشکی قانونی داده می‌شود، ایرانی‌ها در یک سال بیش از 600 هزار بار با یکدیگر دعوا و نزاع می‌کنند. این آمار همچنین از 1680 بار نزاع و درگیری در روز سخن می‌گویند.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است: در چهار ماه اول سال 1393، 244 هزار و 698 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد 156 هزار و 462 نفر مرد و 68 هزار و 236 نفر دیگر زن بودند.

اما، نزاع‌هایی که پیامدهایی ناگوار دارند نیز، بخش زیادی از آمارهای نگران‌کننده را به خود اختصاص می‌دهند.

سرهنگ هادی مصطفایی در اول سال تحصیلی امسال گفت: 30 درصد قتل های کشور را قتل‌های خانوادگی تشکیل می دهند که بیشترین قتل ها مربوط به همسرکشی است. این آمارها همچنین از اتفاق افتادن روزانه یک قتل خانوادگی سخن می‌گویند.

تحلیل گران وجود این میزان خشونت در جامعه را با مسائل مختلفی در ارتباط می دانند. آن ها معتقدند چالش ها اجتماعی و پایین امدن استانه تحمل مردم نقش مهمی در این رابطه دارند.

این در حالی بود که شهریورماه امسال حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در سخنانی از پایین‌آمدن آستانه تحمل در کشور سخن گفت. رییس جمهور گفت: ما در جامعه‌ای هستیم که باید به جوانان مدارا و تحمل کردن را بیاموزیم، چرا که آستانه تحمل در ابعاد مختلف آن در میان جامعه کاهش پیدا کرده است.

اما قاعدتا پایین آمدن آستانه تحمل مردم نیز ریشه در مسائل اجتماعی  و اقتصادی دارد.

تهران، رتبه اول بزهکاری و خشونت در کشور

در این میان اما، به تازگی وزیر کشور، رحمانی‌فضلی حاشیه‌نشینی، توسعه بی‌رویه شهرها و ایجاد مشکلات امنیتی را از مضرات عدم توسعه روستاها خوانده و گفته: متاسفانه به هر میزان که در کلانشهری مانند تهران جذب سرمایه‌ها و توسعه داشته‌ایم، رشد ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها را نیز شاهد بوده‌ایم به‌طوری که در این امر تهران رتبه اول کشور را دارد.

شاید به همین دلیل است که پرونده نزاع‌های خیابانی در تهران همیشه باز است و ممکن نیست اداره ی پزشکی قانونی روزش را بدون دست و سرهای شکسته و نوشتن گزارش‌های طول درمان شروع کنند و به پایان ببرد.

در هر حال بنا بر گفته وزیر کشور و آمارهای پزشکی قانونی، تهران رکورددار نزاع‌ها و درگیری‌های خیابانی است و بعد از پایتخت هم براساس آماری که پزشکی‌قانونی اعلام می‌کند شهرهای بزرگ بیشترین آمار نزاع‌های خیابانی را دارند.

آسیب‌شناسان اجتماعی می‌گویند افزایش دعوا و نزاع‌های خیابانی و همچنین درگیری‌های کلامی و فحاشی که دست‌کم در زندگی روزمره شهری تهران نمود آشکاری دارد نشان‌دهنده افزایش میزان خشونت در جامعه است و خشونت هم مادر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر.

۸۰۰ تماس مرتبط با کودک‌آزاری در ۶ ماه

در این میان، به تازگی رئیس مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده: از میان تماس‌های اندکی که مرتبط با وظایف اورژانس اجتماعی است، بیشترین تماس‌ها مربوط به موارد کودک‌آزاری است.

حسین اسدبیگی ادامه داد: در طول ۶ ماهه نخست امسال حدود ۲۱۲ هزار تماس با مراکز اورژانس اجتماعی در سطح کشور گرفته شده است که از این تعداد، ۵۵هزار و ۵۰۰ تماس مرتبط داشتیم.

به گفته او از میان تماس‌های مرتبط با این مرکز حدود ۸۰۰ تماس، مرتبط با کودک‌آزاری بوده است که این رقم تنها مربوط به چند استان معدود بوده است و در روزهای آتی آمار دقیقی در این زمینه منتشر خواهیم کرد.

اسدبیگی خاطرنشان کرد: از ابتدای ایجاد شماره ۱۲۳ تاکنون، هدف ما مقابله با کودک‌آزاری بوده و سایر بحران‌ها در مرحله بعد قرار داشتند، به همین دلیل نیز چنین شماره ساده‌ای را برای تماس با اورژانس اجتماعی درنظرگرفته‌ایم تا کودکان بتوانند به سهولت با این مرکز تماس بگیرند. هرچند که تا به حال تماسی از طرف کودکان با این مراکز نداشته‌ایم.

او با بیان اینکه متاسفانه بیشترین تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی کشور گرفته می‌شود، غیرمرتبط با وظایف اورژانس است؛ اظهار کرد: پس از کودک‌آزاری بیشترین تعداد تماس‌ها مربوط به همسرآزاری، اختلافات فامیلی و پس از آن با درصد کمتری موارد خودکشی بوده‌است.

اسدبیگی با بیان اینکه کودک‌آزاری چهار نوع است، کودک‌آزاری جسمی‌، جنسی، عاطفی-روانی و غفلت یا مسامحه درمورد کودک ادامه داد: در ۳ مورد اول آنچه که نباید انجام شود؛ توسط والدین یا سایر اطرافیان وی انجام می‌‌شود و در مورد آخر، والدین یا سرپرستان به وظایف خود درقبال کودکان عمل نمی‌کنند.

او افزود: این وظایف شامل، تامین خوراک، پوشاک، سرپناه، تحصیلات و بهداشت برای کودک است که عدم تامین آنها در حکم مسامحه و غفلت است.

اسدبیگی ادامه داد: در گزارش‌های مرتبط با کودک‌آزاری بیشترین آمار متعلق با کودک‌آزاری جسمی است، در تمام جهان موارد مرتبط به کودک آزاری جنسی پنهان نگه داشته شده و کمتر گزارش می‌شود.

سخنانی که نشان می دهد در زوایای پنهان جامعه بسیاری از زمان ها کودکان هستند که قربانی خشونت بزرگترها می شوند.

آمار گیری صحیح، راهی برای حل مشکلات

در این میان، تشکیل اورژانس اجتماعی با شماره گویای123 برای اطلاع‌رسانی درمورد معضلات اجتماعی و مصادیق آن از قبیل کودک‌آزاری یا خشونت علیه زنان اقدامی مثبت و سازنده بود که به کوشش سازمان بهزیستی این امکان ایجاد شده است.

در گذشته و از سال 79 به کوشش انجمن حمایت از حقوق کودک در کشور نهادی با عنوان صدای یارا برای گزارش این قبیل آزار و اذیت‌ها شکل گرفته بود اما این سامانه بیشتر حالت مشاوره و ارائه راهکار از طریق اقدامات غیرمداخله‌ای را داشت درحالی که از طریق تلفن گویای اورژانس اجتماعی و با گزارش انواع مصادیق کودک‌آزاری این امکان وجود دارد که ماموران و مددکاران اجتماعی در موارد حاد به جریان وارد شده و با تشکیل پرونده یا جلوی وقوع آسیب را گرفته یا پیامدهای آن را کاهش دهند.

بنابراین همان‌طور که اعلام می‌شود از تعداد زیادی تماس که با این مرکز گرفته می‌شود تنها تعدادی از آنها به تشکیل پرونده ومداخله حضوری می‌انجامد. در کناراین مساله باید گفت تشکیل این اورژانس با وجود اینکه اقدامی مثبت و راهگشا بوده است جای پیشرفت  یا در مواردی تغییر در کارکردها و وظایف آن وجود دارد.

خط 123 یک خط ملی و گسترده است و از آنجایی که فقط به پایتخت اختصاص ندارد می‌تواند در بررسی آسیب‌ها و مصادیق آن کافی و جامع باشد. درصورتی که این گزارشات فقط یک دسترسی آماری برای پژوهشگران نباشد و بر اساس آن با علت‌شناسی انواع مصادیق نسبت به تدوین برنامه یا ابلاغ تصمیمات برنامه‌ریزی شود.

 به‌عبارت دیگر تبدیل داده‌های آماری به کارهای پژوهشی که بر اساس آن برنامه‌ریزی و تدوین قوانین صورت می‌پذیرد هم در اطلاع یافتن از جرم وحاضر شدن در محل وقوع آن می‌تواند بسیار موثر باشد و همچنین لازم است از این امکانی که از این طریق ایجاد شده است به نحو احسن استفاده کرد.


افتتاح اولین کلینیک خشم در تهران

از سوی دیگر، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  در خبری اعلام کرده بود: نخستین کلینیک خشم ۲۴ دی در تهران راه اندازی می شود.

محمود گلزاری با بیان اینکه کلینیک‌های کنترل خشم را شهرداری تهران با نظارت تخصصی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان راه‌اندازی می‌کند تصریح کرده بود: این کلینیک‌ها توسط روانشناسان دارای مجوز کار اداره می‌کنند.
 
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خشونت را از عوامل آسیب اعتیاد و طلاق دانسته و گفته بود: در این زمینه شهرداری و نیروی انتظامی با این وزارت‌خانه‌ همکاری دارد.

 کلینیکی که  در موعد مقرر افتتاح شده تا در کنترل خشم در جامعه موثر باشد و در در نهایت باید منتظر ماند و دید دولتی ها به جز این کلینیک،  چه راهکاری برای کاهش خشونت در تهران  و سایر کلان شهرها دارند.