پايگاه خبري تحليلي «پارس»- طبق گفته مشاوران کودک، شش سال اول زندگی مهمترین سال ها برای ساختن و یاد گرفتن مهارت های زندگیه. چندتا روش هست که میتونین در این شش سال به کار ببرین تا قدرت ذهنی کودکتون بهبود پیدا کنه.

با دست ها بازی کنین: 
بچه ها به یادگرفتن بازی های ترتیبی واکنش خوبی نشون میدن. با استفاده از انگشتاش شمارش کنین یا دستاتون رو روی چشم بذارین و باهاش دالی کنین و ….

برای کودک نوپاتون کتاب بخونین: 
یه کتاب بزرگ با تصویرهای رنگی برداشته و با شور و شوق کودکتون همراه بشین و در حین خوندن صداهای مختلف هم دربیارین! مثلا وقتی که تصویر یه حیوون توی کتاب هست صداش رو دربیارین. صداتون رو بالا و پایین ببرین؛ داستان رو خلاصه یا طولانی کنین. کودکتون رو تشویق کنین که درباره کتاب صحبت کنه.

اسباب بازی های مناسب انتخاب کنین: 
اسباب بازی هایی بخرین که به کودکتون اجازه کشف و فعالیت بده. مثلا اسباب بازی های موزیکال یا خونه سازی باعث میشن که کودک اشیا و رنگ ها و روابط علت و معلولی رو به خوبی بشناسه.

وقتی که کودک گریه میکنه بدون معطلی عکس العمل نشون بدین: 
تحقیقات نشون دادن که آرام کردن و در آغوش گرفتن کودک بهش کمک میکنه که در منطقه کناری مغزش مدار مثبتی تشکیل بشه که در واقع با احساساتش مرتبطه. نوازش کردن و صمیمیت شما با کودکتون بهش امنیت عاطفی میده.

از ماساژ بدن استفاده کنین: 
ماساژ دادن کودکتون، استرسش رو کاهش داده و باعث میشه که احساس امنیت عاطفی داشته باشه. این لمس های دوست داشتنی، رشد بچه های کوچیک رو بهتر میکنه. تحقیقات نشون دادن که نوزادان زودرسی که در طول روز سه بار ماساژ داده شده بودن زودتر از بچه های دیگه که ماساژ داده نشدن از بیمارستان مرخص شدن.

یه محیط امن درست کنین: 
چهار دست و پا رفتن نه تنها برای بدن فرزندتون ضروریه بلکه برای ذهنش هم مفیده. خونتون رو امن کنین تا دیگه نگران نباشین که براش اتفاق بدی بیفته. وقتی کودک شروع به چهار دست و پا رفتن میکنه شناخت محیط خیلی مهم میشه، چون کودک شروع میکنه به ساختن نقشه ذهنی از محیط اطراف و راحت تر با جایی که زندگی میکنه ارتباط برقرار میکنه.

برای کودکتون آواز بخونین: 
فقط به معلم مهد کودک اکتفا نکنین. شعرهایی بخونین که با انجام حرکات دست همراه باشه تا کودک بتونه فعالیت های کوچیک و بزرگ رو با صداها ترکیب کنه.