به گزارش پارس به نقل از ایرنا براساس قوانین اعلام شده از این پس دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای نخبه از تسهیلات معافیت سربازی برخوردار می شوند و مدت سربازی آنها به نصف تقلیل می یابد.


دکتر غلامعلی منتظر روز سه شنبه در نشست خبری با عنوان تبیین و توضیح آیین نامه جدید بنیاد ملی نخبگان در محل این بنیاد در خصوص تصویب سند راهبردی کشور در امور نخبگان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این سند راهبردی، قانون اساسی بنیاد ملی نخبگان است.

وی گفت این سند به منظور ایجاد محیطی پویا برای فعال سازی و اثرگذاری مناسب اجتماع نخبگانی در تحولات کشور با هدف تحقق آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رسیدن به چشم انداز کشور در افق 1404 خورشیدی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان در دوره جدید رویکرد اجرایی خود را به سمت اجرایی کردن سند راهبردی کشور در امور نخبگان بنیان کرده، اظهار کرد: 40 تا 65 درصد مقررات بنیاد تغییر کرده است و تا پایان سال تمام مقررات براساس سند راهبردی تغییر می کند.

منتظر گفت: سه گروه دانشجویان، دانش آموختگان و استادان دانشگاه بر اساس مقررات جدید بنیاد جزو اجتماعات خاص بشمار می روند و به آنها توجه خاصی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات برای دانش آموختگان فعالیت های آموزشی فنآورانه، فرهنگی و پژوهشی در نظر گرفته شده است، گفت: تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی برای دانش آموختگان برتر در نظر گرفته شده است و افراد مشمول می توانند از این بسته استفاده کنند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان اظهارکرد: مدت زمان خدمت نظام وظیفه، نصف افراد عادی است وافراد باید در این مدت یک کار تخصصی و یا در یک پروژه تخصصی کار کنند .

وی گفت: با توجه به رایزنی های انجام شده با ستاد کل نیروهای مصلح ، پیش بینی می شود تعداد مشمولین به دوهزار نفر افزایش یابد.

منتظر گفت: از سال 85 تا کنون پنج هزار نفر توانستند از تسهیلات سربازی استفاده کنند .

وی همچنین گفت: در تغییرات انجام شده دیگر دانش آموختگان کارشناسی نمی توانند از تسهیلات استفاده کنند بلکه فقط دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان استفاده از این تسهیلات را دارند و بنابراین تنها دانش آموختگانی که از پروپوزال خود دفاع کرده اند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند .

وی گفت: در استفاده از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی ، تنوع محیط و انتخاب مشمولان را بر عهده مراکز علمی کشور قرار داده ایموی طی مکانیزمی افراد معرفی می شوند .