به گزارش پارس به نقل از فارس، سرهنگ محسن خانچرلی در نشست خبری پلیس پیشگیری تهران بزرگ به طرح مدیریت کیفیت ناجا (مکنا) اشاره کرد و اظهار داشت: نیروی انتظامی یکی از سازمان‌هایی است که به طور مستقیم با مردم سروکار دارد و باید رضایت مردم را افزایش دهد، چرا که روزانه تعداد زیادی از شهروندان در حوزه خدماتی، انتظامی و امنیتی در کلانتری‌ها حضور می‌یابند.

وی به کلید خوردن طرح مکنا در سال ۸۶ اشاره کرد و گفت:‌ یکسری کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و مطالعاتی برای اجرای این طرح شروع شد که در سال ۸۹ مکنا به طور عملیاتی فعالیت خود را آغاز کرد و پلیس پیشگیری تهران بزرگ جزو اولین رده‌ای بود که در تهران بزرگ برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرد.

این مقام ارشد انتظامی، محورهای طرح مکنا را بهسازی محیط، تعالی رفتار پرسنل در ارتباط با مردم و ارباب‌ رجوع و بحث فرآیندها و اقدامات کلانتری‌ها برشمرد.

سرهنگ خانچرلی تصریح کرد: در سال ۹۱ برای اولین بار در تهران بزرگ کلانتری ۱۲۱ سلیمانیه به عنوان پایلوت انتخاب شد تا طرح مکنا در آن اجرا شود که بعد از ارزیابی مشاهده کردیم که به حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد خواسته خود رسیده‌ایم و بعد از آن در سال ۹۲ ما تعداد کلانتری‌هایی را که طرح مکنا در آن اجرا شد به ۶۴ کلانتری ارتقاء دادیم.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد: ما در تهران بزرگ دنبال مدلی بودیم تا در سراسر کشور آن را به مرحله اجرا بگذاریم بخصوص در مرحله فرآیندها، و خوشبختانه وقتی در ۶۴ کلانتری طرح مکنا به صورت ارزیابی اجرا شد یک تعداد از آنها به عنوان رتبه برتر در کشور و تعدادی دیگر گواهینامه مکنا را دریافت کردند و از طرفی بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، سطح رضایت مردم نسبت به عملکرد کلانتری‌ها به شدت بالا رفته بود.

وی با بیان اینکه در تهران بزرگ ۸۴ کلانتری وجود دارد، گفت: برای اجرای طرح مکنا در کلانتری‌های تحت تملک خود تغییرات فیزیکی و بهسازی محیط را انجام دادیم اما در ۱۵ کلانتری دیگر که استیجاری بود طرح‌های دیگر را انجام دادیم.

این مقام انتظامی ادامه داد: افزایش کلانتری به تنهایی نمی‌تواند امنیت را فراهم کند و باید با افزایش گشتی‌ها امنیت را ارتقاء دهیم که در این زمینه مصوبه گرفتیم و ۸ کلانتری دیگر نیز به کلانتری‌های تهران افزوده می‌شود.

سرهنگ خانچرلی به کاهش ۴۵ درصدی سطح تخلفات کارکنان انتظامی تهران بزرگ در ۹ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه خبر داد و گفت: تخلفات نسبت به سال‌های قبل کاهش خوبی داشته است.

وی در ادامه به عملیاتی کردن بحث ۱۹۷ اشاره کرد و گفت:‌ ما اولین پلیسی بودیم که از اجرای طرح ۱۹۷ با کلانتری‌ها استقبال کردیم.

وی گفت: بیش از ۹۰ واحد بازرسی در قالب پایگاه‌ها در بحث ۱۹۷ مستقر هستند و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، از جمله مأمورانی هستند که خود در کلانتری مشغول به کار بوده‌اند و از نزدیک به مسائل کلانتری‌ها آشنا هستند؛ البته در قسمت ورودی به کلانتری‌ها و همچنین در داخل کلانتری‌ها بنری نصب شده که به شهروندان مدت زمان انجام هر فرآیند را در کلانتری گوشزد می‌کند تا اگر مسئله‌ای پیش آمد با ۱۹۷ در میان بگذارند و کارهای ورودی ارباب رجوع به کلانتری نیز این موضوع را متذکر شده‌ایم.

این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر این مطلب که حوزه کار کلانتری‌ها از نظر عملیاتی هیچ تفاوتی در شب و روز ندارد، گفت: تعداد گشتی‌ها یکسان است، البته تغییر تاکتیک در اختیار رئیس کلانتری است؛ ممکن است در مقطعی از زمان با تعجب به نیاز تعداد گشتی‌ها به اوج برسد.

سرهنگ خانچرلی تصریح کرد:‌ از ساعت ۱۶ تا ۲۲-۲۳ پیک وقوع جرایم را شاهدیم چرا که تعداد تماس‌های ۱۱۰ در این مدت زمانی بیشتر است.

وی تعداد گشتی‌های روزانه در تهران را حداقل ۶۰۰ واحد گشت انتظامی عنوان کرد و گفت: جدیدا ۴۰۰ موتورسیکلت را اضافه کرده‌ایم.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ میانگین زمان حضور پلیس تهران در سر صحنه را ۶ دقیقه عنوان کرد و گفت: ناجا میانگین حضور پلیس را ۱۵ دقیقه اعلام کرده اما پلیس تهران بزرگ با توجه به راه‌اندازی ناوگان موتوری زمان حضورش در صحنه کاهش یافته است.

وی افزود: ۶۰۰ موتورسوار ۱۱۰ را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم.

این مقام ارشد انتظامی به رسیدگی به ۵۰۰ هزار پرونده در ۹ ماهه گذشته اشاره و تصریح کرد: از آن تعداد پرونده‌هایی که تحویل به مشاوره می‌شود، ۷۰ تا ۷۵ درصدشان تبدیل به مصالحه می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ بیان داشت: بیشترین موضوعات تحت رسیدگی در کلانتری‌ها نزاع، سرقت، تصادفات، اختلافات ملکی و خانوادگی است.

وی گفت: در برخی محدوده‌ها نیاز به اجرای طرح دسته‌جمعی و گروهی داریم و به طور مثال در برخی محدوده‌ها مثل دره فرحزاد به طور مستمر هر روز اجرای طرح داریم که نیروهای متخصص با افراد قاچاقچی برخورد کرده و هر روز هم طرح داریم و هم دستگیری.

این مقام ارشد انتظامی تعداد دستگیری‌ها در ۹ ماهه گذشته را بیش از ۲۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این تعداد در ارتباط با جرایم مختلفی از سرقت و نزاع گرفته تا درگیری جلب بوده‌اند که البته بیشترین دستگیری‌ها دستگیری سارقان بود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد سهمیه سوخت ناجا، گفت: گشتی‌های پلیس تهران مشکل سوخت ندارند

سرهنگ خانچرلی در ادامه معرفی طرح مکنا، بازداشتگاه را از تحت‌نظرگاه‌ جدا عنوان کرد و گفت:‌بازداشتگاه‌ها تحت نظر سازمان زندان‌ها هستند و پلیس آگاهی و پلیس مواد مخدر بازداشتگاه دارند اما کلانتری‌ها تحت‌نظرگاه دارند و بیش از ۲۴ ساعت حق نگهداری افراد را ندارند مگر با دستور قضایی؛ البته تمام این تحت نظرگاه‌ها مجهز به دوربین هستند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده پلیس از دوربین‌های سطح شهر گفت: در مواقع لزوم پلیس با هماهنگی شهرداری از دوربین‌ سطح شهر استفاده می‌کند.