به گزارش پارس، پیرو درج مطلب مندرج (به نقل از وبلاگ دکتر علی اکبر دادخواه) با عنوان «ولله، بالله این راهش نیست» (مورخ۱۵/۹/۹۳) به آگاهی می رساند:

وقتی همراه اول مشتری را سر کار می گذارد!
نرم افزار ارتباط جمعی «ساینا» توسط همراه اول در نمایشگاه ایران تلکام(۱۴/۷/۹۳) رونمایی و در مدت نمایشگاه، به صورت گسترده و در خصوص نحوه ثبت نام، بازارها و امکانات آن اطلاع رسانی شد. با توجه به اینکه ساینا از نوع نرم افزارهای خدماتی است، در زمان برگزاری نمایشگاه، در بخش محصولات و خدمات (قسمت نرم افزارها، در ابتدای لیست) سایت همراهاول قرار گرفت و هنوز هم در این قسمت قابل ارجاع و بارگذاری است.

ضمن اینکه در مرورگر گوگل با جستجوی واژه «ساینا»، اولین سایت پیشنهادی، سایت همراه اول است که با انتخاب آن، به صفحه نرم افزار ساینا در سایت همراه اول هدایت می شوید و در جستجوی «SYNA»(با دیکته انگلیسی) سومین گزینه پیشنهادی، سایت همراه اول(صفحه مربوط به ساینا) است.

در عین حال نرم افزار ساینا در کلیه بازارهای مطرح نرم افزارهای موبایل شامل مایکت، کندو، ایران آپس، پلازا، گوگل پلی قابل دانلود است.

احتمالاً نویسنده محترم مطلب، جستجوی مناسبی در این رابطه نداشته اند، زیرا با جستجوی مناسب، حتماً در بازارهای نرم افزاری و مرورگرها می توانستند نام و نشان نرم افزار و لینک بارگذاری آن را بیابند.

در خصوص دسترسی های اخذ شده توسط نرم افزار نیز به اطلاع می رساند با توجه به اینکه چنین نرم افزارهایی از کلیه امکانات گوشی برای انجام ارتباط موثر استفاده می کنند، لذا اخذ کلیه دسترسی ها امری طبیعی است، کما اینکه نرم افزارهای خارجی مشابه نیز تمام دسترسی ها را از کاربر می گیرند.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاربران نرم افزار ساینا خارجی هستند و از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز ثبت نام کرده اند، نمی توانستیم آن را محدود به زبان فارسی کنیم. لذا مراحل نصب و فعال سازی به زبان انگلیسی آمده است. البته در آینده نزدیک این قابلیت به نرم افزار افزوده می شود که امکان انتخاب زبان توسط کاربر فراهم شود و کاربر بتواند از ابتدا نرم افزار را فارسی، عربی یا انگلیسی کند.

شرایط و تعهدات استفاده از نرم افزار و همچنین سیاست مرتبط با اطلاعات شخصی بر مبنای قوانین رایج جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل عدم وجود چنین نرم افزارهایی در گذشته، مراحل تایید را از مراجع ذیصلاح می گذارند که به محض تایید، در نرم افزار گذاشته می شود.

ناگفته نماند که کاربران ایرانی در هنگام استفاده از سایر نرم افزارهای موبایلی مشابه، معمولاً شرایط و ضوابطی را می پذیرند که به دلیل عدم اشراف به نکات حقوقی آن؛ بدون هیچ اعتراضی اطلاعات خود را در اختیار شرکت های خارجی قرار می دهند که جای تأمل دارد.

به هر حال مقایسه نرم افزار بومی ساینا با نرم افزارهای مشابه خارجی که سابقه ای طولانی دارند، خیلی منصفانه به نظر نمی رسد. نرم افزار ساینا که با همت کارشناسان و مهندسان ایرانی تهیه شده است، در ابتدای راه می باشد و نیاز است تا با حمایت مسئوولان و کاربران، راه خود در میان سایر نرم افزارهای خارجی بیابد.

در پایان یاد آور می شود همراه اول نهایت سعی خود را در بروزرسانی قابلیت ها و برطرف نمودن اشکالات مطرح شده انجام داده و امید است تا رهنمودها و نقد کاربران محترم باعث پیشرفت و ارتقاء کیفیت این نرم افزار بومی شود.