به گزارش پارس به نقل از مهر، طرح «اسکول گیم» که هم اکنون در مرحله آزمایشی و در ۵ مدرسه شمال شهر تهران در حال اجراست، طرحی است بلندپروازانه برای شکل‌دهی شبکه‌ای گسترده از دانش‌آموزان علاقمند به بازی های رایانه‌ای و آنلاین.

براساس معرفی‌نامه رسمی school game، این طرح درواقع «اولین وبسایت بازی‌های فکری و آموزشی در ایران» است که ویژه تمام دانش‌آموزان کشور در سه مقطع سنی ۷+، ۱۲+ و ۱۵+ طراحی شده است. هدف اصلی طراحان هم توجه به نبود سک مرجع جامع بازی‌های رایانه‌ای برای دانش‌آموزان ذکر شده‌است. اما این طرح امروز در چه مرحله‌ای است؟

شارژ حساب برای رقابت با هم‌کلاسی

علی انواری مدیرعامل شرکت سرای ربات‌سازان پارسی، به عنوان مبدع این پروژه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این طرح در واقع به منظرو فراهم آوردن بستری برای تعامل و رقابت دانش‌آموزان ایرانی در فضای مجازی ارائه شده‌است و برمبنای آن دانش‌آموزان با دریافت «کارت بازی» که کارتی فیزیکی با کاربردی مجازی است می‌توانند ضمن شارژ حساب خود به صورت رقابتی با دوستان و هم‌کلاسان خود بازی کنند.

انواری درباره کیفیت اجرای این طرح که در سایت رسمی‌ چشم‌انداز آن «عضویت تمام دانش‌آموزان ایرانی تا پایان سال ۱۴۰۰» عنوان شده‌است، می‌گوید: در همین مرحله پایلوت که طرح در پنج مدرسه از پنج منطقه شمال شهر تهران در حال اجراست شاهد استقبال خوبی از سوی دانش‌اموزان بوده‌ایم و از تعداد مشخصی که در همان جلسه معارفه طرح اقدام به خرید «کارت بازی» کرده‌اند بالای ۵۰ درصد در طول زمان از شارژ مجدد استفاده کرده‌اند تا بتوانند بیشتر از ظرفیت این سایت بهره‌مند شوند.

وی افزود: دانش‌آموزان برای تهیه کارت اولیه مبلغ پنج هزار تومان پرداخت می‌کنند و در طول عضویت می‌توانند با رقم‌های بسیار پایین اقدام به شارژ حساب خود کنند.

انواری با اشاره به اینکه تلاش دارند پس از عبور از مرحله آزمایشی در سال ۹۴ طرح را به صورت سراسری اجرا کنند ادامه می‌دهد: در مراحل اولیه شاید تمام بازی‌های موجود در سایت توسط ما طراحی و بارگزاری شود اما در بلند مدت به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان خو بتوانند خودشان ایده‌ بدهند و وارد فاز بازی‌سازی شود

وی افزود: در فاز فعلی طرح همه کارهای طراحی و پشتیبانی بازی‌ها توسط ما انجام می‌شود اما در آینده بچه‌ها خودشان می‌توانند بازی‌هایی را طراحی و با دیگران به اشتراک بگذارند. در این مرحله تنها شرط بازی‌ها فکری، آموزشی و خلاقانه بودن و تناسب آن با رده‌بندی سنی اعلام شده از سوی سایت است.

اسکول گیم بازی دانش آموزی

انواری درباره فرآیند نظارت بر بازی‌های ارائه شده در این سایت جامع می‌گوید: رده‌بندی سنی به طور کامل در دسترسی اعضا تأثیر دارد و بازی‌ای که برای ۱۵+ در دسترس است قطعاً برای اعضا ۷+ قابل دسترس نیست.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ای میان شرکت مطبوع خود با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: در این تفاهمنامه بحث نظارت و رده‌بندی بازی‌ها به طور کامل لحاظ شده و ما متعهد هستیم برای هر بازی به صورت جداگانه از وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت سرای ربات‌سازان پارسی درباره دورنمای این طرح گفت: دانش‌آموزان ایرانی از این طریق می‌توانند به سمتی بروند که علاوه‌بربازی و رقابت مشارکتی با دوستان‌شان سناریونویسی و بازی‌سازی را هم در یک محیط کاملاً دوستانه و آنلاین تجربه کنند و به تعبیری در آینده این خود دانش‌اموزان هستند که با بهره‌گیری از این بستر می‌توانند خودشان به خودشان خدمات و ایده‌های تازه ارائه کنند.