به گزارش پارس به نقل از فارس،محمد اسحاقی در همایش خانواده و جمعیت بیان کرد: به سمت سالمندی پیش می رویم، این موضوع در تمام استان ها، گروه ها و اقوام فراگیر است به طوری که در الگوی گذار باروری در بین کشورهای آسیایی سقوط آزاد داریم و در بین کشورهای اسلامی در کاهش نرخ باروری اول هستیم.

وی ادامه داد: در گذار دستکاری شده جمعیت، چالش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی وجود دارد که برای اصلاح آن فقط فعالان عرصه سلامت کافی نیستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت برای ایران در سال 2010 پیش بینی کرد که نرخ رشد باروری پایین، کم و زیاد را خواهد داشت که براساس آن جمعیت کشور به 31، 62 و 109 میلیون نفر خواهد رسید.

اسحاقی با اشاره به این که 11 میلیون نفر در سن مناسب ازدواج قرار دارند، توضیح داد: باید برای ازدواج و کاهش فاصله بین تولد فرزندان برنامه ریزی کرد.

به گفته وی روند طلاق و بیکاری رو به افزایش است که برای آن مداخله ای انجام ندادیم و این موارد بر باروری اثر گذاشته است.

اسحاقی با بیان این که خانوارهای زن سرپرست کشور رو به افزایش است، بیان کرد: هم اکنون 12 درصد خانواده ها از سوی زنان سرپرست اداره می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: رشد طلاق در روستاها بیشتر است و بیشترین طلاق در پنج سال اول زندگی رخ می دهد که ازدواج های اجباری، گرایش به مواد مخدر، فقر، بیکاری و نداشتن مسکن از مهم ترین دلایل آن است.

اسحاقی ابراز کرد: اغلب خانواده های ایرانی اولین فرزند خود را سه تا پنج سال پس از ازدواج به دنیا می آورند و بیشترین طلاق در زنانی است که در سن باروری هستند، ما هم اکنون در بهترین فرصت جمعیتی هستیم که باید سیاست های جمعیتی را به اجرا درآوریم.

الگوی سالمندی در سال های آینده زنانه می شود

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفت: پیش بینی می شود در سال ۱۴۱۵ جمعیت سالمند و جوان برابر شود؛ این در حالی است که الگوی سالمندی ما زنانه خواهد شد به این معنا که ۸۵ مرد در برابر یکصد زن سالمند وجود خواهد داشت.

محمدجواد محمودی در همایش خانواده و جمعیت اظهار کرد: 23 درصد از جمعیت کشور زیر 15 سال است که اگر این جمعیت براساس بررسی های علمی کمتر از 25 درصد باشد دیگر جمعیت جوانی شمرده نمی شود؛ در واقع ما میانسال هستیم و به سمت سالخوردگی می رویم.

محمودی عنوان کرد: در سال 90 میانه سنی در کشور 27 سال شناخته شده در حالی که نرخ سالمندان که در سال 85 یک میلیون و 600 هزار نفر بود، در سال 90 به شش میلیون و 160 هزار نفر رسید.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بیان کرد: در سال 85 نرخ باروری 8/1 بوده است که باید به 1/2 برسد این در حالی است که هم اکنون تمام عوامل در کشور بر ضدبارداری فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود درصد افراد بالای 60 سال طی سال های آینده به 52 درصد برسد و نرخ جمعیت سالمند و جوان برابر شود به طوری که در سال 1415 به ازای هر یکصد سالمند یکصد نفر جمعیت 15 سال وجود داشته باشد، در این صورت ایران از سالمندترین کشورهای دنیا خواهد شد.