به گزارش پارس،بر اساس این تفاهم نامه دو کشور در زمینه های دارو، تجهیزات پزشکی و ایمنی غذایی، گردشگری سلامت، پژوهش و آموزش پزشکی و مراقبت های بهداشتی همکاری خواهند کرد.


دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در مراسم امضای این تفاهم نامه ضمن ابراز خرسندی از عزم جدی دو کشور برای ارتقاء سلامت گفت: امیدوار هستم که کارگروه های مشترکی که برای اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه تشکیل می شود، به طور جدی کار خود را شروع کنند و طبق توافقات صورت گرفته با تشکیل جلسات  گزارشات هر کار گروه را از روند اجرای این تفاهم نامه ارائه دهند.

وی گفت: همانطور که مسئولین دو کشور علاقه مند به ارتقاء روابط هستند، در زمینه بهداشت و درمان نیز شاهد همکاری های جدی در ماه های آینده خواهیم بود.

دکتر عدیله حمود حسین وزیر بهداشت عراق نیز در این مراسم ضمن قدردانی از دعوت وزیر بهداشت ایران و نیز جدیت و پیگیری های هر دو طرف برای گسترش همکاری های مشترک در بخش سلامت دو کشور اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد همکاری های مشترک در زمینه دارو، تجهیزات و امکانات پزشکی باشیم.

بر اساس این گزارش، پیش از امضای این تفاهم نامه دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ضمن ابراز علاقه مندی وزارتخانه های بهداشت ایران و عراق برای ارتقای روابط در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: طی سه ماه اخیر، فعالیتها و تلاشهایی از سوی هر دو کشور برای ارتقاء روابط صورت گرفته است.

دیناروند گفت: شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی ایران برای سرمایه گذاری در عراق آماده هستند.

وی از برپایی نمایشگاه دارو و تجهیزات پزشکی در آینده ای نزدیک در عراق خبر داد  و گفت: به زودی در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه مقامات وزارت بهداشت همزمان با برپایی این نمایشگاه به عراق سفر خواهند کرد.

براساس این گزارش، دکتر سید امیر محسن ضیایی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز طی سخنانی زمینه های همکاری های آموزشی بین دو کشور را تشریح کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران، آموزش عالی پزشکی با نظارت وزارت بهداشت در 50 دانشگاه علوم پزشکی کشور در بخش دولتی انجام می شود.

وی ضمن اشاره به بازدید هیات عراقی در روزهای گذشته از یکی از بیمارستانهای آموزشی دانشگاهی ابراز داشت: در جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های زیادی برای تربیت نیروی انسانی در بخش های مختلف وجود دارد.

ضیایی، آمادگی وزارت بهداشت ایران را برای پذیرش دانشجویان عراقی در رشته های مختلف علوم پزشکی و نیز تبادلات علمی بین دو کشور اعلام کرد.

همچنین دکتر محسن اسدی لاری مدیرکل امور بین الملل نیز طی گزارشی به تشریح بخش هایی از تفاهم نامه همکاری بین دو کشور پرداخت و گفت: دارو، تجهیزات پزشکی و ایمنی غذایی، گردشگری سلامت، ارائه خدمات بیمارستانی و درمانی، پژوهش و آموزش پزشکی و حوزه مراقبت های بهداشتی و نظام سلامت، از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

وی گفت: برای اجرایی شدن این تفاهم نامه، تشکیل کمیته ویژه ای برای ثبت داروها و تجهیزات پزشکی پیش بینی شده است.

اسدی لاری، از تشکیل 6 کارگروه مشترک و کمیته های اجرایی علاوه بر کمیته هماهنگی برای اجرایی شدن این تفاهم نامه خبر داد.

وی گفت: این کارگروه ها هر 6 ماه یک بار در هر دو کشور جلسه خواهند داشت و گزارشات مربوطه را به وزرای بهداشت دو کشور ارائه خواهند داد.

در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بهداشتی، دارویی و آموزش پزشکی مشاور عالی وزیر بهداشت، معاونین غذا و دارو، درمان و آموزشی، مدیرکل امور بین الملل و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت حضور داشتند.