به گزارش پارس به نقل از ایسنا: وزیر بهداشت گفت: کشور ایران آمادگی پذیرش دانشجویان کشور عراق در رشته‌های پزشکی و تربیت نیروهای متخصص را دارد.


دکتر عدیله حمود حسین، وزیر بهداشت عراق که به دعوت رسمی وزیر بهداشت کشورمان وارد تهران شده است، امروز با دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشورمان دیدار کرد.

بنابر این گزارش در این نشست موضوعاتی چون، گردشگری سلامت، ساخت بیمارستان، دارو و همکاری های نظام های سلامت دو کشور بخصوص در زمینه های آموزش نیروهای پزشکی عراق در تخصص بیهوشی و فلوشیپ های کوتاه مدت بحث و تبادل نظر شد و وزرای دو کشور متعهد شدند که موارد فوق اجرایی شود.

هاشمی با اشاره به اینکه امیدوارم این نشست سرآغازی برای ارتقای همکاری های بهداشتی درمانی میان دو کشور باشد، افزود: بدون شک دوره خدمت کوتاه است و به فرموده حضرت امیرالمومنین (ع)، فرصت‌ها مثل ابر بهار می گذرند بنابراین باید با تشکیل کارگروه های مشخص و شیوه های متفاوت از قبل، اقداماتی اثربخش در همکاری های نظام های سلامت بین دو کشور صورت پذیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در برخی حوزه ها هنوز مشکلاتی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: بطور مثال در مورد ساخت بیمارستان هنوز ایران رسما وارد کار نشده همچنین در حوزه توریسم سلامت نیز موانعی وجود دارد و معمولا مشکلی که در حوزه دارو وجود دارد مربوط به سخت گیری‌ها و مقرراتی است که در برخی کشورهاست انتظار داریم برای ثبت داروها مشکلی وجود نداشته باشد و کارها بر اساس مصلحت هردو کشور پیش برود.

هاشمی در ادامه سخنانش، آمادگی وزارت بهداشت کشورمان را برای پذیرش دانشجویان عراقی در قالب تفاهم با وزارت علوم عراق برای طی کردن دوره‌های تخصصی اعلام کرد و گفت: تحقق این امر، آثار بلندمدتی خواهد داشت و بطور ریشه‌ای و با نگاهی بلند مدت می‌تواند گام موثری را در خصوص حل مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت عراق برداشت.

وی در خصوص تقاضای مطرح شده توسط وزیر بهداشت عراق مبنی بر اعزام متخصصان هوشبری به آن کشور گفت: کشور ایران نیز اوایل انقلاب اسلامی با مشکل کمبود متخصص بیهوشی مواجه بود که با قراردادن امتیازاتی خاص، متقاضیان این رشته را افزایش دادیم و مشکل کمبود فارغ التحصیلان این رشته در مدت زمان کوتاهی برطرف شد.

بنابر اعلام وبدا، هاشمی با تاکید بر اینکه تبادل و به اشتراک گذاشتن این تجربه موفق در کشور ما قطعا می‌تواند بخشی از کمبودهای شما را نیز در این حوزه جبران نماید، اذعان کرد: ضروری است که این کار بر مبنای یک نیازسنجی جغرافیایی و با توجه به مناطق مشکل‌دار کشور عراق انجام شود و پیشنهاد وزیر بهداشت عراق مبنی بر خواهرخواندگی دانشگاهها در این مناطق کارگشا خواهد بود.

به گفته وزیر بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی فعال در این حوزه همچون استان‌های خوزستان، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان که عمدتا در نوار مرزی هستند می‌توانند در تربیت و تامین نیروی متخصص هوشبری خدمات مطلوبی را ارائه دهند.

هاشمی در پاسخ به درخواست دیگر وزیر بهداشت عراق مبنی بر اعزام نیروهای متخصص بیهوشی ایرانی به عراق گفت: ضروری است که ابتدا تعداد نیروی مورد نیاز با ذکر مناطق کم برخوردار کشور عراق با ذکر دستمزد پرداختی که در قالب قرار داد به آنها پرداخت خواهد شد، اعلام شود تا بتوان بر اساس آن و مشروط بر تامین بودن کشور خودمان در این حوزه، اقداماتی صورت پذیرد.

وزیر بهداشت با تاکید مجدد بر آموزش دانشجویان عراقی به عنوان برنامه ای بلند مدت، گفت: ایم آمادگی وجود دارد که با توجه به ظرفیت موجود و فعال بودن 91 دانشکده در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دیگر رشته ها همکاری های خوبی را در حوزه تربیت نیروی متخصص بین دو کشور داشته باشیم.

هاشمی همچنین با اعلام آمادگی ایران در خصوص آموزش و تربیت نیروهای تخصصی در حوزه پیوند، گفت: با توجه به کوتاه مدت بودن این دوره های آموزشی می توان خدمات مطلوبی را ارائه داد.

وزیر بهداشت در پاسخ به درخواست وزیر بهداشت عراق مبنی بر معرفی نماینده ای در حوزه چشم پزشکی به دلیل نیاز جدی به تجربیات ایران در این حوزه، افزود: نماینده ای را در این زمینه معرفی خواهیم کرد.

هاشمی در عین حال یادآور شد: استفاده از تجربیات 30 ساله بانک چشم در ایران نیز می تواند در صورت عدم موانع شرعی از جانب کشور عراق موثر باشد.

هاشمی با تاکید بر حضور یک نماینده رسمی در حوزه دارو در کشور عراق، گفت: امیدواریم همکاری های دارویی بین دو کشور با شتاب و دقت بیشتری انجام شود.

گفتنی است، وزیر بهداشت عراق به همراه هیات همراه در طول اقامت چند روزه در تهران از مرکز قلب تهران و چند مرکز بهداشتی و درمانی و نیز شرکت های دارویی بازدید خواهد کرد.

همچنین، ملاقات با رییس مجلس و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از دیگر برنامه‌های سفر وزیر بهداشت عراق به ایران است و در پایان این سفر تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، دارویی و آموزش پزشکی امضا خواهند کرد.