به گزارش پارس به نقل از ایرنا، دو محقق ایمنی به همراه دو مشاور فنی ایرباس با کشتی به منطقه احتمالی سقوط هواپیما اعزام می شوند که پیش از این خبر پیداشدن لاشه هواپیما با استفاده از تجهیزات «سونار» در عمق 30 متری دریای جاوا را داده بود. اطلاعات این کشتی نادرست تشخیص داده شد.

هواپیما ناپدیدشده سنگاپوری روز یکشنبه گذشته در ارتفاع 32 هزار فوتی (9 هزار و 750 متری) از سطح دریا پرواز می کرد که خلبان به دلیل آب و هوای نامناسب خواستار رفتن به ارتفاع 38 هزار فوتی شد.
هواپیمایی ایرآسیا پس از کشف چند جسد در سواحل کالیمانتان در دریای جاوا اندونزی سقوط هواپیما را تایید کرد.
تاکنون 16 جسد از 162 سرنشین پرواز 8501 که در مسیر شهر 'سورابایا' اندونزی به سنگاپور ناپدید شد، در آب های متلاطم این دریا پیدا شده است.
آژانس ملیی امداد و نجات اندونزی روز جمعه اعلام کرد هشت جسد سرنشینان هواپیما به بیمارستان سورابایا و دو نفر به پانکالابون منتقل شده و اجساد شش سرنشین دیگر هواپیما هنوز انتقال نیافته است.
گزارش شبکه خبر آسیا سنگاپور حاکیست تلاش غواصان در روز پنجشنبه به دلیل شرایط آب و هوایی برای یافتن لاشه هواپیما و جعبه سیاه در دریا متوقف شد.
جعبه سیاه یا ضبط کننده اطلاعات پرواز که عملیات جستجوگران برای یافتن آن ادامه دارد ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می رود.
سیستم جعبه سیاه برغم آنچه از نامش پیداست، رنگ نارنجی روشنی دارد. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار موثر است.
جعبه های سیاه به راهنمای یابنده زیرآبی نیز مجهزند. سنسور موجود درون این بخش به محض تماس با آب، فعال شده و علایمی را با فرکانس 37 و نیم کیلوهرتز ازعمق 20 هزار پایی دریا به سطح ارسال می کند.
آخرین گزارش ها نشان می دهد روز جمعه در مجموع 29 کشتی و 17 هواپیما درگیر عملیات جستجو برای یافتن جعبه سیاه و لاشه هواپیما هستند.
شرایط آب و هوایی و دریای جاوا صبح روز جمعه نسبتا خوب گزارش شده است، اما امواج بین دو و نیم تا 3 متر در دریا وجود دارد.
از سوی دیگر چاپی حکیم، فرمانده سابق نیروی هوایی اندونزی براساس شواهد به دست آمده، گفت که هواپیمای ایرباس 320-200 شرکت هواپیمایی 'ایر آسیا' در آسمان منفجر نشده است، چون اجساد پیداشده سالم هستند.
دودی سودیویو، دبیر ارشد پیشین نشریه صنعت هوانوردی 'انکاسا' اندونزی نیز گفت که تجهیزات هواپیما نشان می دهد پرواز 8501 هنگام فرود در دریا آسیب جدی ندیده و خلبان تلاش کرده است هواپیما را در دریا فرود آورد.
دریاسالار عبدالعزیز جعفر، فرمانده نیروی دریایی مالزی نیز روز جمعه گفت که منطقه جستجو برای یافتن پرواز 8501 حدود 30 مایل دریایی به سمت شرق که احتمال بیشتری وجود دارد هواپیما در آنجا سقوط کرده باشد تغییر کرده است.
این منطقه یکهزار و 575 مایل مربع دریایی را تحت پوشش قرار می دهد و «بیشترین منطقه احتمالی» برای یافتن لاشه هواپیما است.
ارتباط پرواز 8504 ایر آسیا با مرکز کنترل ترافیک هوایی اندونزی ساعت هفت و 24 دقیقه صبح روز یکشنبه گذشته به وقت محلی قطع شد.
این هواپیما فرودگاه بین المللی «یواندا» شهر سورابایا اندونزی را به مقصد سنگاپور ترک کرده بود که 42 دقیقه پس از پرواز ناپدید شد.
با این هواپیما 149 اندونزیایی، سه شهروند کره جنوبی، یک سنگاپوری، یک مالزیایی و یک انگلیسی به عنوان مسافر جابجا می شدند.
این هواپیما یک خدمه فرانسوی و 6 خدمه اندونزیایی داشت.