به گزارش پارس به نقل از تسنیم، یادداشت تفاهم توسعه همکاری های ایران و عراق در حوزه حمل ونقل بین وزاری راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل عراق امضا شد که بر اساس آن عراق ۳۷ کیلومتر باقیمانده شبکه ریلی این کشور از بصره به سمت مرز ایران را می سازد. لایروبی اروند رود برای افزایش ظرفیت تردد کشتی ها با ظرفیت ۱۲ هزار تن، ساخت پل متحرک ۷۰۰ متری با تکنولوژی بالا، اتصال راه آهن ایران به شلمچه و از آنجا به عراق و پیش نویس تفاهمنامه توسعه حمل و نقل جاده ای و هوایی از جمله موارد مورد توافق دو کشور بود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه همکاری های حمل و نقل ایران عراق اظهار کرد: مذاکرات مثمر ثمر در ۵ حوزه راه، خطوط ریلی، حمل ونقل جاده ای و خطوط هوایی آبراهه اروند با طرف عراقی داشتیم. ضمن این که در بحث صدور خدمات فنی مهندسی نیز مذاکرات خوبی صورت گرفت.

وی با بیان این که خوشبختانه وزیر حمل و نقل عراق فردی مصمم و علاقه مند به توسعه روابط با ایران هستند، ادامه داد: از این رو فضای حاکم بر مذاکرات اجرایی بود و تصمیمات اتخاذ شده هم دارای زمان و هم برنامه عملیاتی و اجرایی است.

آخوندی، توافقات بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم توافقات به نحوی گسترش پیدا کند که در آینده فقط روزهای خوش و توسعه روابط دو طرف را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پل ۷۰۰ متری در مسیر ریلی شلمچه به بصره وجود دارد که باید احداث شود، گفت: این پل توسط ایران ساخته می شود، ما در خواست کردیم این پل به گونه ای ساخته شود که امکان عبور کشتی ها از زیر آن وجود داشته باشد.

آخوندی ادامه داد: برای این کار نیازمند اعمال تغییراتی در طراحی پل هستیم که این کار نیز باعث افزایش هزینه های اجرای این پل می شود که طرف عراقی پذیرفت هزینه اضافه را پرداخت کند.

وی با بیان این که در این صورت می توانیم ساخت پل را هر چه زودتر اجرایی کنیم، بیان کرد: امیدواریم با تجهیز کارگاه از دو هفته دیگر آرزوی دیرینه ملت دو کشور ایران و عراق را برآورده کنیم.

وی همچنین با بیان این که پیش نویس همکاری های حمل و نقل هوایی دو کشور آماده شده است، ابراز امیدواری کرد در سفر بعدی به عراق این توافقنامه ها به امضای برسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پیش نویس یادداشت تفاهم حمل و نقل جاده ای آماده شده که امیدوارم در سفر به عراق امضا شود، افزود: در ارتباط با بحث دریایی وزیر حمل و نقل عراق اراده خود را برای لایزوبی اروند نشان داده و از این رو تصمیم گرفتیم عملیات اجرایی را به سرعت انجام دهیم. البته همزمان با این کار، برخی مذاکرات قراردادی توسط وزارت امور خارجه دو کشور انجام می شود.

آخوندی تاکید کرد: تصمیم گرفته ایم مقدمات اجرایی لایروبی اروند را طی دو هفته آینده اجرایی کنیم که در این صورت کشتی هایی با ظرفیت حدود ۱۲ هزار تن می توانند در اروند رود تردد کنند، در حال حاضر کشتی هایی با ظرفیت کمتر از ۵ هزار تن در اروند تردد می کنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تقسیم کار به گونه ای است خط آهن عراق را تا مرز عراق احداث می کند و پل ۷۰۰ متری متحرک را ایران می سازد که نیازمند تکنولوژی بالایی است و در مدت ۱۸ ماه ساخته می شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از فروردین ماه هم به سمت خسروی می رویم تا از طریق کرمانشاه اتصال ریلی به عراق را فراهم کنیم. با این کار حجم مسافری که توسط سیستم های جاده ای بین دو کشور تردد می کنند به سمت راه آهن می آید ضمن آن که بخشی از ترانزیت کالا در بندر امام با اتصال راه آهن دو کشور به شبکه ریلی منتقل می شود.

* آمادگی کامل برای ساخت خط آهن بصره-شلمچه را داریم

باقر جبر الزبیدی وزیر حمل ونقل عراق نیز در این نشست اظهار کرد: بخش مهم مذاکرات ما مربوط به راه آهن است که طرفین در رابطه با ارتباط راه آهن ایران با عراق از طریق شلمچه به بصره به طول ۳۷ کیلومتر به توافق رسیدند. آمادگی کامل را برای اجرای این پروژه داریم و تمام لوازم این کار را آماده کرده ایم.فقط طرف ایرانی باید پل اروند را آماده کند، قسمتی از این پل که متحرک است با هزینه ایران تکمیل می شود که با این کار می توانیم زمینه سفر زائران به عتبات عالیات را از طریق ریل فراهم کنیم.

وزیر حمل و نقل عراق تاکید کرد: همچنین یک موردی دیگری را به طور اصولی موافقت شد ایجاد خطوط راه آهن از طریق کرمانشاه به خانقین است، در صورت فراهم شدن این خطوط بتوانیم مسافران در دو کشور مبادله شده و همچنین مسیری برای جابجایی بار هم باشد. همچنین در موضوع همکاری بندری با ایران توافق کردیم که شرکت های بندری در بصره به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: به توافق رسیدیم تا ۲ هفته آینده جلسه ای را داشته باشیم تا در خصوص برخی مسائل از نزدیک بحث کنیم، به ویژه مواردی که در اروند وجود دارد و بندر بصره به دلیل لایروبی ها بسته شده است.

وزیر حمل و نقل عراق با بیان این که زمینه های همکاری بین دو کشور بسیار زیاد است گفت: بین هواپیمایی کشوری عراق و شرکت های هواپیمایی ایرانی توافقنامه جدید در دست تهیه داریم برای توسعه همکاری ها و مشکلات موجود حل شده است.