به گزارش پارس  به نقل از فارس به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، روزهای سه شنبه ۱۸ آذر ماه و جمعه ۲۰ آذر ماه به ترتیب دو دریچه اول (تحتانی) و دوم (فوقانی) حوضچه شماره ۳ هورالعظیم که برای فعالیت‌های نفتی در سال ۱۳۸۹ مسدود شده بود، بازگشایی و اکنون در مجموع حدود ۴ متر مکعب در ثانیه آب در این منطقه رهاسازی می‌شود.

این اقدام به دنبال پیگیری‌های یک سال گذشته برای حفاظت از تالاب هورالعظیم و اجرایی شدن تعهدات مندرج در کمیته‌های بررسی گزارشات ارزیابی زیست محیطی میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی و پیگیری‌های حقوقی و قضایی برای تأمین حقابه صورت گرفته و در نهایت با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به سرانجام رسید.

پیش بینی می‌شود عرصه‌ای به وسعت هشت تا ده هزار هکتار واقع در حوضچه شماره ۳ به تدریج و طی یک سال آینده، آبگیری و احیاء شود.

این رخداد که می‌تواند کمک شایان توجهی به فعالیت‌های مقابله با گرد و غبار کرده و از میزان غبار ناشی از منشاء داخلی در کشور برای استان خوزستان بکاهد، به طور جدی از سفر آبان ماه ۹۲ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هدف قرار گرفته و در سفر هفته گذشته معاون محیط زیست انسانی این سازمان سعید متصدی اجرایی شد.