پايگاه خبري تحليلي«پارس»- از ابتدای انقلاب تا کنون همیشه بحث در رابطه با نظر مراجع و علما در رابطه با موسیقی داغ بوده است. گاهی این بحث ها به موضوع اول جامعه تبدیل می شود و گاهی نیز از حساسیت آن کاسته می شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي«پارس»، با پیروزی انقلاب اسلامی پیگیری نظر مسئولان انقلاب به یکی از مسائل جدی بدل شد و نقل قول های فراوانی در این رابطه به گوش رسید. 

shajarian1

در یکی از این اظهار نظرها، مرحوم سیداحمد خمینی در کتاب «پا به پای آفتاب» جلد 1 صفحه 121 در پاسخ به سوال «آیا نظر حضرت امام راجع به موسیقی قبل و بعد انقلاب تفاوت داشت؟» می نویسید:

«بله اصلا آقا آن دو دوره را دو چیز می دانند. یک روزی مقام رهبری، آقای هاشمی، آقای موسوی نخست وزیر و آقای موسوی اردبیلی و من جلسه داشتیم که امام وارد شدند. تلویزیون یکی از آهنگ‌های  شجریان را گذاشته بود. امام آمدند و نشستند. آقای هاشمی به امام گفتند.آقا، شما که قبلا موسیقی را حرام می دانستید، چرا الان نمی دانید؟

امام گفتند: من الان هم اگر همین موسیقی را اگر از رادیوی عربستان پخش شود حرام می دانم.من خبر رادیوی شاه را هم حرام می دانستم.موسیقی اش که جای خود دارد.اما این موسیقی از نظام اسلامی پخش می شود و حلال است.»

***

استفتائي از رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در مورد موسيقي:

س: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟
ج: موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در اینکه موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.