به گزارش پارس به نقل از مسیرآنلاین، در حالیکه در عراق وزارتخانه های مختلف و بویژه ارتش عراق به کمک مسوولان شهر کربلا و نجف آمده و در حمل و نقل و تردد زائرین بسیار راهگشا بوده اند، در مرز مهران زائران کربلا در فقدان نهادهای خدمت رسان، ۴ کیلومتر از پایان مرزی تا پل زائر پیاده روی می کنند تا به اتوبوسهایی برسد که قیمت بازار سیاه بلیطشان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است؛ قیمتی که در حالت عادی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان (یک ششم) است.

در حالیکه در عراق وزارتخانه های مختلف و بویژه ارتش عراق به کمک مسوولان شهر کربلا و نجف امده و در حمل و نقل و تردد زائرین بسیار راهگشا بوده اند، در مرز مهران زائران کربلا در فقدان نهادهای خدمت رسان، ۴ کیلومتر از پایان مرزی تا پل زائر پیاده روی می کنند تا به اتوبوسهایی برسد که قیمت بازار سیاه بلیطشان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است؛ قیمتی که در حالت عادی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان (یک ششم) است.

متاسفانه نهادهایی همچون بسیج مستضعفین با داشتن شرکتهای معظم حمل و نقلی چون "جوان سیر ایثار"، سپاه پاسداران و ارتش با داشتن امکانات وسیع ترابری در سراسر کشور که در حوادث غیرمترقبه ای همچون زلزله، سیل و ... تجربیات ارزنده و سوابق درخشانی در خدمت رسانی به مردم آسیب دیده داشته اند به دلیل عدم هماهنگی و مدیریت واحد در ساماندهی و مدیریت جابجایی و خدمات زائران کربلا به صورت کاملا ضعیف و ناقص وارد عمل شده اند.

به طور مثال شرکت حمل و نقلی جوان سیر ایثار وابسته به بنیاد تعاون بسیج همانطور که در سایت این شرکت آمده است در دی ماه سال ۱۳۸۰ با هدف خدمت رسانی و ساماندهی حمل و نقل زمینی جامعه هدف با موضوع فعالیت حمل و نقل داخلی ، بین المللی و ... مشغول فعالیت است می توانست نقش بسیار اثیرگذارتری در حمل و نقل زائران اربعین داشته باشد.

در هر حال به طور مسلم شهر کوچک مرزی همچون مهران نمی تواند پذیرای حجم عظیم مسافر باشد و در یک مدیریت منسجم باید مسافران بین شهرهای اطراف بسته به مقصدشان توزیع شوند؛ کمترین اقدامی که در کربلا نیز انجام می شود، توزیع زائران مختلف در شهرهای نزدیک و اطراف کربلا برای مدیریت بهینه آن است.

به طور مثال در شهر مهران باید دو محور مهران - دهلران و مهران - ایلام با تدابیر ترافیکی مناسب و ورود سریع بسیج، سپاه و ارتش با امکان ترابری سنگین نسبت به تخلیه زائران و تقسیم آن در شهرهای شمالی و جنوبی کشور آماده شوند.

البته ورود ترابری نهادهای خدمات رسان با هماهنگی در شهرهای مرزی عراق تقسیم مناسب زانران در سه پایانه مرزی مهران، چزابه و دهلران می توانست تا حد زیادی مشکلات مربوط به قسمت عراق را مرتفع سازد که متاسفانه این موضوع با اینکه پیش بینی میشد میزان زائران نسبت به سال گذشته رشد چند برابری داشته باشد، نادیده گرفته شد.