به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر محمد حاجی آقاجانی در اجلاس روسا، معاونین بهداشت، درمان و توسعه مدیریت دانشگاه های علوم پزشکی، با اشاره به گذشت بیش از 6 ماه از اجرای طرح تحول سلامت و ایجاد برخی از انتقادات و ایرادات به این طرح، گفت: ما از انتقادات و پیشنهادات برای اصلاح مسیر نیز استقبال می کنیم .

معاون درمان در عین حال بر پرهیز از پرداختن به حاشیه سازی در جریان اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: نباید از اصل موضوع طرح تحول نظام سلامت نیز غافل شویم.

وی در ادامه بر نظارت و ارزیابی عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی در اجرای برنامه طرح تحول سلامت، تاکید کرد و افزود: به این منظور ستاد نظارت بر عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی در ستاد وزارت بهداشت و مراکز استان ها تشکیل شد.

معاون درمان، زمان ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی در اجرای برنامه طرح تحول سلامت را از اول دی تا پایان دی ماه در قالب برنامه 7 بعلاوه 1 بیان کرد و خواستار همکاری دانشگاه ها و بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت با کارشناسان ستاد ارزیابی عملکرد ستاد و مراکز استان ها شد.

آقاجانی همچنین، با اشاره به این که از اسفند ماه سال 92 بررسی کتاب تعرفه سلامت، ابتدا توسط شورای عالی بیمه، آغاز شد، افزود: از ابتدای سال جاری تا مهر ماه جلساتی با 28 انجمن علمی و تخصصی تشکیل شد و تجمیع کدها برای ساده سازی و متعادل سازی خدمات سلامت در قالب تعرفه صورت گرفت.

وی ادامه داد: در طی این جلسات مقرر شد ارزش نسبی هیچ خدمتی بالاتر از کتاب 84 و کمتر از کتاب کالیفرنیا نباشد و این خدمات در چارچوب منابع موجود بیمه قرار گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه، از تشکیل جلسات آموزشی از زمان ابلاغ کتاب تعرفه سلامت، برای مدیران عامل بیمه، بیمارستان ها، مدیرانIT و HIS بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی، خبر داد و گفت: همچنین حدود 54 جلسه برای مدیران نظارتی دانشگاه های علوم پزشکی از زمان ابلاغ کتاب تعرفه سلامت برای بیان پیشنهادات و انتقادات آنها برگزار شد.

حاجی آقاجانی همچنین با اشاره به سامانه 1690 که با محوریت سازمان نظام پزشکی و با همکاری وزارت بهداشت راه اندازی شده است، افزود: در استان های کشور، ستاد استانی نظارت بر تعرفه، ارزیابی چرخه نظارت در استان را انجام می دهد و به طور موردی به پرونده ها رسیدگی نمی کند.

وی در ادامه، بر ضرورت استفاده از کارشناسان معتمد و آشنا به تعرفه و صورتحساب در کمیته نظارت بر تعرفه تاکید کرد و گفت: کمیته کارشناسی باید با جدیت کامل با رعایت موازین اخلاقی و حرمت پزشکان و بیمارستان به شکایات رسیدگی کنند.

حاجی آقاجانی همچنین بر تشکیل جلسات متعدد مدیران بیمارستان با پزشکان تاکید کرد و گفت: تشکیل جلسات موجب برطرف شدن بسیاری از ابهامات ذهنی پزشکان و کادر درمان و دریافت پاسخ آنها می شود.

وی در ادامه افزود: همچنین در این جلسات مشترک می توان از نظرات و پیشنهادات پزشکان نیز مطلع شد.

معاون درمان همچنین، نیروی انسانی را موتور محرک برنامه تحول نظام سلامت بیان کرد و گفت: به همین منظور پرداخت به موقع کارانه و دریافتی های کادر درمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که پرداخت به موقع موجب افزایش انگیزه در میان کادر درمان می شود.

وی همچنین، در خصوص کادر اورژانس پیش بیمارستانی، گفت: 7 دهم درصد از سهم درآمد بیمارستان باید به کادر اورژانس پیش بیمارستانی تعلق گیرد.

حاجی آقاجانی در ادامه، از اجرای 90 درصدی کتاب تعرفه سلامت در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت خبر داد و گفت: چنانچه بیمارستانی کتاب تعرفه سلامت را بطور کامل اجرا نکرد باید آن را تکمیل کند تا بتواند به موقع مطالبات هزینه درمان خود را از سازمان های بیمه گر داشته باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به توافق سازمان های بیمه سلامت و تامین اجتماعی با وزارت بهداشت، افزود: براساس این توافق اگر اسناد بیمارستانی با تاخیر به سازمان های بیمه ارسال شود می توانند مطالبات خود را براساس اسناد ماه های قبل از مهر دریافت کنند تا جریان نقدینگی کند نشود.