به گزارش پارس به نقل از فارس، مراسم اربعین حسینی -علیه‌السلام- امسال با حضور بیش از 20 میلیون زائر از داخل و خارج عراق در کربلای معلی در فضایی امن برگزار شد. مراسم عزاداری اربعین در کربلا بزرگ‌ترین تجمع بشری است که بعد از سقوط رژیم سابق عراق، هر ساله، باشکوه‌تر از سال پیش در این کشور برگزار می‌شود.


مردم عراق و خارج آن، از 10 تا 12 روز قبل از اربعین حرکت پیاده به سوی کربلا را از نقاط مختلف آغاز کردند. از آنجا که هتلهای کربلا گنجایش میلیون‌ها زائر را ندارد، مردم عزادار سطح کوچه‌ها، گذرها و خیابان‌های کربلا را با چادرهای خود پوشاندند و بسیاری نیز میهمان منازل مردم کربلا شدند.

مقامات مسئول عراقی اذعان دارند که امسال به رغم افزایش تهدیدهای امنیتی به دلیل حضور تکفیری‌های داعش، میزان حضور عزاداران حسینی -علیه‌السلام- در مقایسه با سالهای گذشته بسیار بیشتر است.

برخی آمار مربوط به برگزاری این مراسم که یکی از بزرگترین مناسبات دینی در جهان به شمار می‌رود در خبرگزاری فرانسه منتشر شده که عبارت است از:

20 میلیون زائر: بنا بر آمارهای منتشر شده، امسال بیش از 20 میلیون نفر تا روز اربعین وارد کربلای معلی شدند.  وزارت دفاع عراق، شمار زائران وارد شده از خارج از عراق تا دو روز پیش از روز اربعین حسینی (ع) را 4 میلیون و500 هزار نفر از 60 ملیت اعلام کرده بود که اغلب ایرانی هستند.

40 هزار نیروی امنیتی: منابع امنیتی شمار نیروهای امنیتی مستقر در شهر کربلا و اطراف آن را 40 هزار نفر اعلام کردند.

9 شهید: شمار قربانیان حوادثی که به طور مستقیم با مراسم اربعین حسینی مربوط می‌شد، 8 شهید اعلام شده است. یک نفر پنجشنبه شب گذشته، در پی شلیک خمپاره‌ در نزدیکی کربلا کشته شدو 5 نفر در پی حادثه رانندگی در نزدیکی مرزهای ایران کشته شدند و 3 نفر نیز در انفجار یک بمب در شمال بغداد در اوایل هفته گذشته و در نزدیکی یک هیأت عزاداری به شهادت رسیدند.

700 هتل: به گفته استاندار کربلا، شمار هتلها و مسافرخانه‌های کربلای معلی 700 عدد است.

12 روز پیاده روی از بصره تا کربلا: میانگین روزهایی که زائران حسینی (ع) از بصره تا کربلا با پای پیاده طی کرده‌اند، 12 روز اعلام شده است.

12 هزار کارگر و 500 متر مکعب آب شرب روزانه زائران: وزیر امور شهرداری‌های عراق با اشاره به اینکه روزانه 500 متر مکعب آب شرب در اختیار زائران کربلا قرار داده شده، گفت: 12 هزار کارگر شهرداری از جمله ایرانی‌ها مسئولیت نظافت و خدمات رسانی به زائران را برعهده داشتند. وی افزود: با توجه به شمار حیرت انگیز زائران در کربلا، اتاق عملیات در کربلای معلی به ریاست رئیس کل دفتر وزارت امور شهرداری‌ها تشکیل شده و 10 هزار کارگر شهرداری استان کربلا و دیگر استان‌ها و همچنین 2 هزار کارگر شهرداری از ایران در خدمت زائران بودند.

7 هزار هیأت و کاروان: شمار کاروانها و هیأتهای عزاداری حاضر در کربلای معلی 7 هزار عدد اعلام شده است.

32 هزار پُرس غذا: تنها یکی از هیأتهای ایرانی واقع در نزدیکی مرقد امام حسین (ع)، در روز 32 هزار پرس غذا میان عزاداران تقسیم می‌کرد.