به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور صبح امروز در حاشیه جلسه ستاد عالی هماهنگی زائران اربعین حسینی که در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران، گفت: این ستاد عالی را برای تامین امنیت ورود و خروج زائران تشکیل دادیم.

وی افزود: حدود 20 دستگاه در این زمینه مسئول هستند، اما 3 دستگاه سازمان حج و زیارت، وزارت راه و نیروی انتظامی مسئولیت محوری دارند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه طبق آمار حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر به کربلا عزیمت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تاکنون 256 هزار نفر از عتبات عالیات به کشور بازگشته‌اند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه 375 دستگاه اتوبوس در داخل خاک عراق مشغول انتقال زائران هستند، تصریح کرد: 500 دستگاه را نیز سازمان حج اعلام کرده استکه اجاره کرده است.

وی در ادامه گفت: امروز نیز 1000 دستگاه اتوبوس وارد عراق می‌شوند.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه در زمینه تامین سوخت خودروها با کمک وزارت نفت هیچ مشکلی نداریمف اظهار داشت: جمعا 121 موکب در مرزها مشغول تامین تغذیه زائران هستند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه تعدادی از بالگردهای هلال احمر و نیروی انتظامی در مرزها برای اقدامات ضروری مستقر هستند، گفت: حدود 95 هزار نفر استعداد اسکان موقت در مرزهای ایلام و خوزستان را داریم.

وی در خصوص خمپاره‌زنی داعش در اطراف کربلا، گفت: تنها یک خمپاره به یکی از خانه‌های روستایی اطراف کربلا اصابت داشته و یک شهید و چند مجروح داشته و فعلا هویت فرد شهید شده مشخص نشده که بگوییم ایرانی بوده یا خیر.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: تهدید داعش جدی بود، اما وزارت کشور عراق با تسکیل چندین لایه‌ امنیتی به خصوص در جاده‌های مواصلاتی از بروز هرگونه تهدید علیه زائران جلوگیری کرد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: زائرانی که اصلا گذرنامه نداشته‌اند باید از مرز چزابه وارد کشور شوند و لذا از سایر مرزها نمی‌توانند وارد کشور شوند.

وی تصریح کرد: آن دسته از زائرانی که گذرنامه‌های‌شان در کربلا مفقود شده باید در مرز احراز هویت شوند که در موقع خروج اسامی آنها ثبت شده یا خیر.

________________________________________________________________________

مشروح نشست خبری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور امروز شنبه در نشست‌خبری، در تشریح جزئیات نحوه انتقال زائران ایرانی حاضر در کربلا به کشور، با بیان اینکه پس از افزایش تعداد زائران به عراق، ضرورت پیدا کرد در سطح کلان درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود، گفت: بر این اساس شورای امنیت کشور مسئول هماهنگی‌ها شد و ستاد عالی در این زمینه ایجاد شد.

وی افزود: در این راستا حدود 20 دستگاه فعالیت خود را آغاز کردند، اما 3 سازمان حج و زیارت، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی مسئولیت محوری در این زمینه داشتند و سپاه و بسیج نهایت همکاری با نیروی انتظامی را داشته است.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه وزات بهداشت نیز در حیطه مسئولیت خود خدمات ارزشمندی را انجام داده و 6 مرکز درمانی را در خاک عراق برپا کرده است، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که موج بازگشت زائران از عصر امروز آغاز شود؛ طبق آخرین آمارها حدود 1.5 میلیون نفر از کشورمان به عراق سفر کرده‌اند که تاکنون 256 هزار نفر به کشور بازگشته‌اند.

ذوالفقاری گفت: در حال حاضر 375 اتوبوس در عراق فعال بوده، 500 دستگاه سازمان حج و زیارت اجاره کرده و امروز هم 1000 اتوبوس از شهرداری‌های کشور به عراق اعزام می‌شود، علاوه بر این بیش از 4 هزار اتوبوس بین شهری در اختیار هستند تا زائران را از مرزها به داخل کشور انتقال دهند. بخش ریلی کشور هم تقویت شده است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی 500 هزار جلد گذرنامه در مدت این ایام صادر کرده، تصریح کرد: باید گفت که حدود 100 هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در حال خدمات‌رسانی هستند.

*زائران ایرانی از فردا به مدت 10 روز فرصت دارند به کشور بازگردند

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه موضوع تامین سوخت خودروهای حمل و نقل زائران برای ما جای نگرانی داشت، اما با کمک وزارت نفت ما مشکل سوخت نداریم، خاطرنشان کرد: خودروهای سیاری که حامل سوخت هستند را در منطقه فعال کرده‌ایم.

ذوالفقاری با بیان اینکه زائران ایرانی از فردا به مدت 10 روز فرصت دارند به کشور بازگردند، بنابراین برای بازگشت به کشور عجله نکنند، گفت: اکنون غذای کافی برای بازگشت زائران در نظر گرفته شده و محل‌هایی نیز برای اسکان موقت زائران در عراق و خوزستان و ایلام فراهم شده است. در ایران استعداد اسکان موقت 95 هزار نفر پیش‌بینی شده که این رقم جدا از هتل‌ها و منازل شخصی است.

به گفته وی، بالگردهای نیروی انتظامی و هلال احمر نیز در مرزها برای انجام کارهای ضروری مستقر شده‌اند.

معاون امنیتی انتظامی موضوع زائران فاقد گذرنامه را مورد توجه قرار داد و گفت: این عزیزان نگران نباشند، مشکل آنها برطرف می‌شود، ما گیت‌های کنترلی را چند برابر کرده‌ایم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به امور زائران رسیدگی شود. ما هویت افرادی که گذرنامه آنها مفقود شده را بررسی می‌کنیم و مشکل آنها را برطرف می‌کنیم.

ذوالفقاری تصریح کرد: کسانی که بدون گذرنامه به عراق رفتند باید از مرز چزابه به کشور بازگردند، زیرا باید هویت آنها برای ما اثبات شود چرا که ما امنیت کشور را فدای تسهیل ورود زائران نمی‌کنیم؛ بنابراین کسانی که گذرنامه ندارند نمی‌توانند از مرز مهران وارد کشور شوند و طبق پیش‌بینی باید از مرز چزابه وارد شوند.

وی از مردم و خانواده‌های زائران خواست که به دلیل حجم سنگین ترافیک مردم به استقبال زائران نروند تا انتقال زائران به سهولت انجام شود. همه زائران تحت درمان رایگان قرار دارند. تعدادی خودپرداز نیز در مرزها نصب شده که در صورت نیاز تعداد آنها را افزایش می‌دهیم.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: اگر زائران مشاهده کردند در بخش کرایه حمل و نقل و یا تغذیه در حق‌‌شان اجحاف می‌شود مسئولان نیروی انتظامی یا تعزیرات را در جریان بگذارند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص تهدیدات داعش، گفت: تهدید داعش جدی بود، اما وزارت کشور عراق مسئول تأمین امنیت عزاداران بود که پلیس آن کشور مسئولیت کار را بر عهده گرفت. علاوه بر آن نیز وزارت کشور عراق از نیروهای ویژه خود برای تامین امنیت استفاده کرد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در این مدت حدود 17 تا 20 میلیون زائر به کربلا رفته‌اند، اما با این وجود وزارت کشور عراق با تشکیل چندین لایه امنیتی از فواصل دور تا کربلا کارهای خود را به خوبی انجام داده و با تهدید اثرگذاری روبرو نبودیم.

وی در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر انفجار چندین خمپاره در اطراف کربلا، گفت: تنها یک خمپاره به یک خانه روستایی در اطراف کربلا برخورد کرده و یک شهید و چند مجروح در پی داشته، البته اثبات نشده که هویت فرد شهید شده ایرانی است یا خیر.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور از ضبط چند دستگاه گیرنده ماهواره و مقداری تخم گوجه‌فرنگی خبر داد.

ذوالفقاری درخصوص احتمال افزایش ورود مهاجران افغان به داخل کشور در حین ورود زائران، گفت: حدود 20 تا 30 هزار افغانی ساکن کشور نیز به عراق رفته‌اند که ما اسامی کسانی که اجازه اقامت مجاز داشته‌اند را ثبت کرده‌ایم.

وی در خصوص احتمال ورود برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری ابولا به داخل کشور، خاطرنشان کرد: تا این لحظه گزارشی درباره ورود بیماری ابولا به کشور نداشته‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

[خبر] برگزاری جلسه ستاد عالی هماهنگی زائران اربعین حسینی در وزارت کشور ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱