به گزارش پارس به نقل از ایسنا: یک پژوهشگر تهران قدیم با بیان این مطلب گفت: پیاده‏‌روی عزاداران حسینی در روز اربعین یکی از رسم‏‌هایی است که از چند سال گذشته مردم به خصوص در تهران، به برگزاری آن مقید شده‌اند. علاوه‌بر کسانی که از شهرهای خود به سمت کربلا حرکت می‏‌کنند، مردم تهران نیز در این روز میدان امام‌حسین (ع) تا حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) را به صورت پیاده طی می‌کنند. این اقدام در حال تبدیل شدن به یک سنت و فرهنگ در میان مردم است.


«سعید روشن» با بیان این‏که در چند سال اخیر پس از انقلاب آداب جدیدی در برگزاری مراسم‏‌های اربعین حسینی شکل گرفته است، افزود: در سال‌های گذشته مردم در مدت زمان‌های مختلف برگزاری مراسم‌های عزاداری‏‌شان ابتدا، اواسط یا حتی انتهای مراسم‌های عزاداری با حضور در منزل یک عالم، امامزاده یا مکانی مقدس برای این روزها سلام و تسلیت عرض می‏‌کنند و سپس به ادامه‏ مراسم خود می‏‌پردازند.

او وارد کردن فرهنگ‏‌های جدید به عزاداری را یک رویداد مهم و جالب توجه دانست و ادامه داد: اتفاقات کنونی نیز به مرور در حال جا افتادن بین مردم هستند، اینگونه اتفاقات یک واقعه مذهبی را به یک رویداد فرهنگی وارد کرده و می‏‌کنند.

«روشن» برگزاری چله‏ «زیارت عاشوراخوانی» در تهران از سال‌های دور تا کنون را یکی از آیین‌هایی دانست که مردم تهران هنوز به برگزاری آن مقید هستند و اظهار کرد: از دوره‏‌های گذشته مانند قاجار تاکنون، مردم تهران از روز اول دهه محرم تا چهل روز بعد یعنی «اربعین امام حسین (ع)» مراسم‌های مختلفی مانند خواندن زیارت عاشورا، دعای توسل یا ختم قرآن کریم نذر و ... را برگزار می‌کنند. در واقع با این اقدام دهه‏ محرم را به ماه صفر و اربعین حسینی متصل می‏‌کنند.

او با اشاره به مقدس بودن عدد چهل و هفت بین مسلمانان افزود: به این دلیل آن‏ها را مقدس می‌شمارند چون مراسم‌هایی مانند ختم زیارت عاشورا با صد سلام و لعن و نماز پس از زیارت عاشورا را در روز چهلم به صورت کامل برگزار می‌کنند و معتقدند به حاجت خود می‏رسند.

وی اضافه کرد: هر چند در طول چند سال گذشته کسانی که چنین نذری می‏‌کنند، لزوما به آن معتقد نیستند که حتما نذر خود را در چهل روز انجام دهند. برخی افراد این نذر را در هفت و برخی حتی در 60 روز نذر خود را ادا می‏‌کنند.