به گزارش پارس به نقل از ایرنا در مرز بین المللی مهران، از صبح امروز پنجشنبه جمعیت کثیری از زوار برای شرکت در آیین راهپیمایی بزرگ اربعین در پایانه مرزی حضور یافته و با اصرار از مسوولان امر می خواهند اجازه خروج آنها را صادر کنند.

بنابر اعلام مسوولان حج و زیارت استان ایلام فقط از ابتدای صبح امروز 20 هزار نفر زائر وارد خاک عراق شدند و پیش بینی می شود تا عصر امروز این تعداد به بیش از 50 هزار نفر برسد.

در طول دو هفته گذشته بیش از 600 هزار نفر تنها از مرز مهران راهی عتبات عالیات کشور عراق شده اند در حالیکه مسوولان از مردم خواسته اند بدلیل مشکلات انتقال و جابجایی در آنسوی مرز، سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند.

در حالیکه در روزهای گذشته خدمات متنوع رفاهی و بهداشتی در مرز برای رسیدگی به مشکلات زوار وجود داشت هم اکنون ارایه این خدمات بخاطر حجم بالای زوار ایرانی از سوی طرف عراقی متوقف شده و این امر مشکلات بسیاری برای زوار ایجاد کرده است.

حجم جمعیت در پایانه مرزی مهران به حدی است که امکانات در نظر گرفته شده به هیچ وجه پاسخ نیازهای آنان را نمی دهد هر چند زوار همچنان اصرار بر رفتن به خاک عراق دارند.

جاده های ارتباطی منتهی به مهران هم اکنون با ترافیک سنگین خودروهای عبوری روبروست و شمار زیادی از زائران که روز گذشته پس از عبور از مرز مهران وارد خاک عراق شده بودند، نیز پس از چند ساعت پیاده روی بدلیل نبود امکانات (وسایل نقلیه) برای عزیمت نجف اشرف و کربلای معلی، مجبور به بازگشت به مرز مهران شدند.

ازدحام زایران پیاده در مسیر مرز به شهر بدره عراق در همسایگی مهران به حدی است که امکان تردد خودروهای مسافری را با مشکل مواجه کرده و موجب شده امکان جابجایی زوار ایرانی به پایین ترین حجم برسد.

زائرانی که به داخل کشور وارد شدند نیز می گویند: کمبود امکانات رفاهی در آن سوی مرز و ازدحام زائران حسینی باعث شده تا از ادامه سفر انصراف دهند و به کشورذ باز گردند.

بنابراین گزارش، مکان های استراحت، سرویس های بهداشتی و غذا با وجود ازدحام جمعیت در طرف عراقی جوابگوی نیازها نیست و همین عوامل در بازگشت زائران ایرانی و انصرافشان از سفر موثر بوده است.

بنابر برخی گزارش ها در مسیر بدره عراق تا کوت مرکز استان واسط که حدود 68 کیلومتر است در روزهای عادی خودروهای مسافر بر وجود دارد اما طی روزهای اخیر تریلرهای کانتیری و کامیون های باری به حمل مسافر با قیمت دو تا سه برابر نرخ معمول می پردازند ولی امروز این خودروها هم کم شده و یا بسیار اندک بودند.

مسوولان استان ایلام نیز بارها از زائران خواستند تا مسافرت خود را به بعد از اربعین موکول کنند.