عکس های عباس علی زاده که در آن شباهت زیادی به قیافه و اندام بروس‌لی دارد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

afghanbruceleealizada

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، سال‌ها از مرگ بروس لی اسطوره هنرهای رزمی و بازیگر مشهور فیلم های رزمی هالیوود می گذرد اما این چهره پر آوازه کونگ‌فو، پس از چهل و یک سال همچنان طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

این هفته در شبکه‌های اجتماعی تعدادی از عکس‌های جوانی به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده که شباهت عجیبی به بروس لی دارد.

این پسر عباس علی‌زاده نام دارد و آماتور کونگ‌فو چینی و ووشی است. کسی که بسیاری ها او را به نام بروس لی افغانستان یاد می‌کنند. عباس علی‌زاده جوان ۲۱ ساله‌ای است که با خانواده‌اش در غرب کابل زندگی می‌کند. چشم و امید پدر فلج و مادرش به او دوخته شده است.

afghanbruceleealizada1
عباس هرچند ماه ها قبل عکس های نمایشی خود را در صفحات اجتماعی به اشتراک گذاشته بود اما تا همین چند روز پیش هم آدم معمولی بود. پس از آن که یکی از صفحات فیسبوک عکسی از او با عنوان "افغانستان صاحب بروس لی شد" منتشر کرد کاربران افغان در فیسبوک و توییتر عکس‌های این جوان را با عکس‌های بروس لی به اشتراک گذاشتند و او ناگهان مشهور شد.

حالا گوشی همراه عباس پی‌هم زنگ‌ می خورد و فیسبوکش پر شده از پیام‌ها و نتیفیکیشن و درخواست‌های دوستی علاقمند او و بروس لی در داخل و خارج از کشور.

از عباس پرسیدم وقتی عکس هایش در همه جا منتشر شد چه حسی داشت و مردم چه واکنش هایی نشان دادند؟

او گفت که واکنش ها مختلف بود، بعضی از او استقبال کرده و گفته اند که به وجودش افتخار می‌کنند، تعدادی هم گفته اند که عکس های او فتوشاپ شده است و بعضی دیگر هم خواسته اند که او را از نزدیک ببینند.

محمد رضا پدر عباس که به اثر سکته مغزی نصف بدنش حسی ندارد، می‌گوید که آرزو دارد پسرش بروس لی زمانش شود.

او گفت: "پسرم از سن سیزده و چهارده سالگی شروع کرد، ما بی‌بضاعت بودیم و نتوانستیم او را در [باشگاهی] بگذاریم، اما او در خانه یاد گرفت. عباس با دست خالی شروع کرد و تا حالا که به سن ۲۱ سالگی رسیده، همچنان کار کرده است. می خواهم خداوند او را به مقام بروس لی برساند."

afghanbruceleealizada2

شباهت او به بروس لی سبب شده بسیاری او را بروس‌لی افغانستان صدا بزنند
عباس در رشته ورزشی ای که بروس لی قهرمان آن بود، ورزشکاری آماتور است. هرچند پنج سال پیش وارد باشگاه هنرهای رزمی در کابل شد و به تمرینات کونگ‌فوی چینی و ووشو شروع کرد اما به دلیل فقر نتوانست ادامه بدهد.

حالا چهار ماه است که به باشگاه می‌رود و مسئولان باشگاه او را رایگاه تمرین می‌دهند.

علی قهار که مربی ووشو است می‌گوید استعدادی در وجود عباس نهفته و به همین دلیل او را در باشگاهش نام نویسی کرده است.

در باشگاهی که عباس تمرین می‌کند، جوانان زیادی به آرزوی قهرمان شدن مشغول ورزش‌های رزمی هستند. اما عباس که سال‌ها در زیرزمین خانه با امکانات اندک اما نگیزه و رویاهای زیاد تمرین کرده، می‌گوید انتظار دارد دست‌کم به خاطر شباهتی که با بروس لی دارد، وارد دنیای سینمای هالیوود شود.

با وجودی که می‌داند که جای بروس لی را پر نخواهد کرد اما می‌گوید: "بروس لی در جامعه یک الگو است، هم از نگاه ورزش و هم از نگاه شخصیت، بروس لی اسطوره‌ای است که تکرار نمی‌شود، شاید بروس لی شده نمی‌توانم اما تا زنده‌ام راهش را ادامه می‌دهم."

عباس برای تحقق آرزوهای خود راه درازی در پیش دارد. او مکتب را تمام کرده اما به دلایلی نتوانسته تحصیل را ادامه دهد.

عباس از چهارده سالگی فیلم‌ها و ویدیوهای بروس‌لی را تماشا می‌کند، انتشار این عکس در فیسبوک او را ناگهان مشهور کرد
می‌گوید که بروس لی قهرمان دوران کودکی‌هایش بوده و در چهارده سالگی با دیدن فیلم‌ها و تصاویر بروس لی یافته که علاقه شدیدی به او دارد. این علاقه به حدی بوده که حتی استفاده از نانچیکو را جایی نیاموخته و تنها با تماشای ویدیوهای بروس لی فرا گرفته است.

بروس در پایان روز ما را برای اجرای حرکات نمایشی منحصر به فرد بروس لی به قصر فروریخته دارالامان کابل برد تا نشان بدهد که او از افغانستان است، چون به باور خودش بسیاری ها وقتی عکسی از او می‌بینند فکر می‌کنند عکس های نوجوانی بروس لی منتشر شده است.

بروس لی که بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ میلادی فیلم‌های زیادی برای سینمای هالیوود و هنگ‌کنگ بازی و کارگردانی کرد، در میان افغان‌ها نیز طرفداران زیادی دارد. بسیاری ها فیلم‌های "ضربه نهایی"، "بازی مرگ" و "راه اژدها"ی او را همچنان به یاد دارند.

زمانی که در افغانستان تنها تلویزیون دولتی فعال بود فیلم‌های هالیوودی بروس لی در افغانستان بازار گرمی داشت.

afghanbruceleealizada3

باشگاهی در کابل او را به خاطر استعدادش رایگان تمرین می‌دهد
عباس می‌گوید سعی خواهد کرد بروس لی را که نسل نو حالا کمتر می‌شناسند، در ذهن ها دوباره زنده کند.

afghanbruceleealizada4

پدرش می‌گوید، آرزو دارد عباس، بروس‌لی زمانش شود

afghanbruceleealizada5

بروس‌لی در میان افغان ها طرفداران زیادی دارد

afghanbruceleealizada6

مثل عباس تعداد زیادی مشغول ورزش‌های رزمی در کابل و سایر ولایت‌ها هستند