به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، يك كاربر شبكه هاي اجتماعي نوشت:

بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و به طور کلی بخش فرهنگی دولت 770 میلیارد هست که از این بودجه برای موسسه نشر و تنظیم آثار امام یک بودجه 56 میلیاردی پیشنهاد شده یعنی چیزی تقریبا به ۱۴ درصد بودجه فرهنگی کشور.نکته جالب این بودجه این جاست که سال پیش بودجه این موسسه تنها 16 میلیارد تومن بوده.... 

حالا این موسسه چیست و چه کارهایی رو انجام میده؟

طبق چیزی که تو اساسنامه این موسسه اومده این موسسه به دلیل زیر تاسیس شده:

ماده 1. به منظور جمع‌آوری، طبقه‌بندی، حفظ و نگهداری، تنظیم و ترجمه و نشر آثار امام خمینی و همچنین فراهم آوردن امکانات لازم جهت ارائه خدمات تحقیقاتی و آموزشی پیرامون انقلاب اسلامی و سیره امام خمینی ـ سلام‌الله علیه ـ مؤسسه‌ای به نام «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» تأسیس می‌شود.

بودجه این موسسه چطور تامین میشه؟
طبق چیزی که تو همون اساس نامه اومده بودجه این موسسه به طرق زیر تامین میشه

ماده 11. منابع مالی مؤسسه عبارت است از :

1 . موقوفات، نذورات و هدایای امت اسلامی به مؤسسه .
2 . بودجه و امکاناتی که از سوی مقام تولیت مؤسسه و تولیت حرم مطهر امام خمینی در اختیار مؤسسه گذارده می‌شود .
3 . کمکهای مالی دولت و وزارتخانه‌ها و سازمانهای تابعه و نهادهای انقلاب اسلامی.
4 . عواید حاصل از سرمایه‌گذاریها .
5 . درآمدهای حاصل از فعالیتهای انتشاراتی و سایر فعالیتهای سازمانهای وابسته و پیوسته مؤسسه .

تبصره : مؤسسه در عین استقلال به عنوان مجموعه فرهنگی، تحقیقاتی و آموزشی آستان قدس امام‌خمینی ـ قدس سره الشریف ـ می باشد و از این جهت صرف موقوفات و نذورات و وجوهات آستان قدس در فعالیتهای مؤسسه با رعایت کامل نظر واقفان و تحت نظر مقام تولیت آستان قدس و مؤسسه بلامانع است.

اما خب سوالاتی که الان مطرح هست:

این موسسه طبق چیزی که درون اساس نامش اومده یک موسسه خصوصی محسوب میشه و سرپرست اون توسط تولیت منصوب میشه چرا یک موسسه خصوصی این همه سال باید از بودجه عمومی کشور تغذیه بشه؟

بعد از این همه سال که از فوت امام میگذره و این همه بودجه ای که این موسسه دریافت کرده هنوز آثار امام ساماندهی نشدن؟

چرا وقتی بودجه کتاب و نشریات درون دولت 150 میلیارد تومن پیشنهاد شده باید بودجه یک موسسه خصوصی که عملکرد شفافی نداره پانزده درصد از بودجه فرهنگی کشور باشه؟

چرا وقتی بودجه میدن که آثار امام ساماندهی و نشر داده بشن این موسسه سایت خبری تاسیس کرده؟ جماران، یکی از سایت های زیر مجموعه این سازمان هست؟پول کارهای سیاسی یک جریان خاص چرا باید از بودجه عمومی کشور تهیه بشه؟؟؟؟

طبق اساسنامه این موسسه دولت در صورت داشتن امکانات میتونه کمک بکنه ولی سوال اینجاست در حالیکه کشور در حالت فوق العاده به سر میبره و با مشکلات زیادی روبرو هست چرا باید ردیف بودجه جدا برای یک موسسه در نظر بگیره؟

در سال منتهی به انتخابات افزایش چند برابری بودجه یک موسسه که وضعیت شفاف مالی نداره سوال برانگیز هست....