به گزاش پارس به نقل از حج، سعيد اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت گفت: قرارگاه‌هاي اربعين در استان خوزستان و ايلام روز گذشته اطلاعيه‌اي را صادر كردند مبني بر اينكه ترافيك سنگين زائران در مرزها موجب كندي جدي عبور زائران به مرز عراق شده است و علت اصلي آن عدم تمهيدات كافي در مرزهاي ورودي عراق است.

وي افزود: با توجه به پيگيري‌هاي مسئولان سياسي كشور، مسؤولان كشور عراق پذيرفتند تا امكانات مبادي ورودي خود را به دو برابر افزايش دهند.

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: از بعد از ظهر روز گذشته ويزا به طور كامل براي زائران ايراني ايام اربعين برداشته شد و اين امكان براي زائران فراهم شده است كه فقط با مهر ورود به عراق از مرز عبور كنند.

اوحدي همچنين به وضعيت مرزهاي شلمچه و مهران اشاره كرد و گفت: امروز مرزهاي شلمچه و مهران از ترافيك بالايي برخوردار است و به زائران توصيه مي‌شود قبل از عزيمت به مرزها حتماً از وضعيت ترافيكي مرزها مطلع شوند.

رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: به منظور روان‌سازي تشريفات عبور از مرز از امروز تمام عوارض در ۳ مرز كشور شامل عوارض خروج از كشور و عوارض شهرداري‌ها برداشته شد و با حضور فعال گذرنامه نيروي انتظامي هيچ نقطه ايستايي در داخل مرزهاي كشور وجود ندارد.

اوحدي خاطرنشان كرد: ستاد اربعين براي تمام زائران خدمات درماني رايگان و بيمه رايگان را در نظر گرفته است و با تدابيري كه انديشيده شده خوشبختانه امكانات اقامتي و خدمات درماني براي زائران در نقاط مرزي كشور بوجود آمده و امكان اسكان ۳۰ هزار نفر در هريك از مرزها فراهم شده است.

وي ادامه داد: تا پايان امروز با توجه به ترافيك موجود در مرزها پيش‌بيني ما اين است كه حدود ۴۶۰ هزار نفر از مرزها عبور كنند كه اين آمار برابر كل زائران اربعين سال گذشته است.

اوحدي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه يك هفته تا اربعين باقيمانده است پيش‌بيني ما اين است كه عدد زائران ايراني حاضر در پياده‌روي اربعين به مرز ۸۰۰ هزار نفر نيز خواهد رسيد.