به گزارش پارس به نقل از  تسنیم ، صمد حاج‌جباری بعد از ظهر امروز در اولین همایش بررسی مسائل دانشجویان و فارغ الاتحصیلان پناهنده قزوین، اظهار کرد: بستر و فضای تعاملات بیشتر با کشور افغانستان ایجاد شده و برای تحقق این امر برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.


وی بیان کرد: نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کشور افغانستان نگاهی عمیق و بین‌المللی است و باید از راه‌های مختلفی از جمله علم و دانش همبستگی و مشترکات بین دو کشور را افزایش دهیم.

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: تعاملات و اشتراکات ایجاد شده بین دو کشور موجب شده روند رشد ارتباطات افزایش یابد.

حاج‌جباری با تأکید بر اهمیت اشتراکات بین دو کشور افزود: داشتن اشتراکات مذهبی، تاریخی، فرهنگی و به ویژه زبان یکسان سبب شده تا کشور ایران و افغانستان بتوانند ارتباط راحت‌تری با یکدیگر پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد ارتباط با کشورهای منطقه این است که یک منطقه خاص به وجود آوریم و یک منطقه‌ای قوی و عاری از جنگ‌ها و تجاوز‌ها را داشته باشیم.

مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: از 20 هزار دانشجوی غیرایرانی 12 هزار دانشجوی افغانی در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند که حدود 60 درصد دانشجویان اتباع را تشکیل می‌دهند.

حاج‌جباری اظهار کرد: بخشی از دانشجویان افغان در داخل کشور و بخشی هم با شرایط خاصی به ایران آمده‌اند و مشغول فراگیری علم و دانش هستند.

وی با اشاره به محورهای جذب دانشجوهای غیرایرانی، اظهار کرد: اولین محور جذب دانشجوهای غیرایرانی از طریق کنکورهایی است که در ایران برگزار می‌شود و از نظر هزینه‌ای هیچ تفاوتی با دانشجویان ایرانی ندارند.

حاج‌جباری عنوان کرد: دانشجویان افغانی که به وسیله بورسیه، مجاز به ورود در دانشگاه‌های ایران می‌شوند از سال 92 حدود 30 درصد بورسیه تحصیلی را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل دانشجویان غیر‌ایرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که با کشور افغانستان به امضا رساندیم کنکور را در کشورشان برگزار کردیم و هیچ هزینه تحصیلی هم از دانشجویان افغانی دریافت نشده است.

حاج‌جباری گفت: فعالیت‌هایی را در رابطه با آشنایی دانشجویان با فرهنگ کشورمان نیز انجام داده‌ایم تا تعاملات و روابط‌ها بیشتر شود.

وی بیان کرد: آئین‌نامه‌هایی را در مورد کمک هزینه‌های تحصیلی دانشجویان افغانی که بورسیه می‌شوند در نظر گرفته‌ایم و در حال بررسی و عمل به آن‌ها هستیم.