به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی در نخستین هم اندیشی منتخبین جامعه هنری و ورزشی در خصوص پیشگیری و کنترل سرطان اظهار داشت: باید با همفکری و صحبت در رابطه با دردها و مشکلات مردم، به چاره ای اساسی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌ها دست یابیم.

هاشمی با اشاره به اینکه سرطان یک واقعیت در جامعه ما است، افزود: خیلی از سرطان ها از فاصله تشخیص تا فوت بیمار، زمان بسیار کوتاهی دارند حتی اگر بیمار در بهترین مراکز تشخیصی و درمانی روند بیماری خود را دنبال کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دنیای امروز علی رغم ظاهر مدرن و امکانات رفاهی و آسایشی، عوارضی دارد که همه بشریت را گرفتار کرده است، عنوان کرد: در پیشرفته ترین سیستم های بهداشتی دنیا سرطان با آمار بالایی دیده می شود. با این حال اگرچه آمار این بیماری در کشور ما چند مرتبه نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است، ولی سیر آن با توجه به افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن و بهبود امکانات بهداشتی رو افزایش خواهد بود.

به گفته وی اگر چه آلودگی هوا، استاندارد نبودن روغن، آلودگی میوه‌ها و سبزی‌ها، دخانیات، اعتیاد و علل دیگر در جامعه گسترش یافته و آمار سرطان را افزایش داده است، ولی نباید خودزنی کرد و تصور کنیم که در کشور ما اتفاقاتی می‌افتد که در بقیه کشورها دیده نمی‌شود. هاشمی تاکید کرد: سرطان یک مشکل جهانی است و ما نیز متاثر از آن هستیم. وی با بیان اینکه مردم نیز در ابتلا به سرطان با رفتارها و سبک زندگی غلط خود مقصر هستند، عنوان کرد: ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی از جمله حملات اسیدپاشی اخیر که حتی جامعه پزشکی را نیز درگیر خود کرد، در حال افزایش هستند و این ناشی از حل نشدن مشکلات فرهنگی است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه همه ما ایرانی هستیم و دردمندیم و باید مشکلات جامعه را با همدلی برطرف کنیم، ادامه داد: باید سراغ پیشگیری برویم. البته فرهنگ سازی در این حوزه از طریق تریبون‌های مختلف شاید تاثیر چندانی نداشته باشد. هاشمی ضمن تشکر از صدا و سیما که در برخی برنامه‌ها، جسورانه به حوزه پیشگیری از ایدز وارد شد، بیان داشت: رسانه‌ها، هنرمندان، ورزشکاران، خیرین، اساتید دانشگاه‌ها و روحانیون همه باید در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها کمک کنند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به این که در زمینه ابتلا به سرطان نباید فقط دولت و مسئولان را مقصر بدانیم و همدیگر را متهم کنیم، گفت: ضروری است از طریق همه نهادها، برای پیشگیری از سرطان مطالبه عمومی را بالا ببریم تا این مطالبات تبدیل به پاسخ شود. وی با تاکید بر این که در این راستا نباید فضا را سیاسی کرد، افزود: شخص ریاست جمهوری، در این دوره از همه روسای جمهور سابق بیشتر در مورد سلامت صحبت کرد و در مصاحبه ای اعلام کرد موضوعی که هر روز به آن فکر می‌کند، دغدغه محیط زیست است. بنابراین می بینیم که دولت نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت نیست.

هاشمی با بیان اینکه یک سال و نیم پیش وقتی دولت آغاز به فعالیت کرد، دارو در شرایط بحرانی به سر می‌برد، از خبرهای خوش در خصوص هزینه بیماری‌های صعب العلاج طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: در این دولت تاکنون دو هزار میلیارد تومان برای حمایت از بیماران صعب العلاج اختصاص یافته است. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه راه اندازی کمپین‌هایی برای حمایت از مبتلایان به بیماری‌های خاص و سرطان‌ها باعث می‌شود با چشم بازتری به مردم خدمت‌رسانی کنیم، بیان داشت: در این راستا حضور هنرمندان غنیمت است و امیدواریم تا ۱۵ بهمن ماه یعنی روز جهانی مبارزه با سرطان، کارگروه‌هایی در مجموعه هنرمندان، ورزشکاران و خیرین در رابطه با این کمپین‌ها، تشکیل شود.

هاشمی در پایان اظهار امیدواری کرد با کمک هنرمندان، وزرشکاران و خیرین، ۱۵ بهمن ماه، روز جهانی سرطان تبدیل به یک حرکت ملی در سراسر کشور برای پیشگیری از این بیماری شود.