مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: طی سال‌های گذشته اعتیاد مختص مردان بوده در حالی که امروز این مشکل در زنان هم دیده می‌شود و 9 تا 10 درصد معتادان را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، فهیمه فرهمندپور عصر سه‌شنبه در جلسه شورای اداری استان با بیان اینکه مشکلات موجود در حوزه زنان و خانواده بسیار نگران‌کننده است، افزود: زنان و اهتمام به خانواده در موقعیت‌های مختلف، متفاوت است و ارتقا و بهبود شرایط آنها مشروط به شرایط اقتصادی یک جامعه است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها، زنان عربستانی ثروتمندترین زنان جهان هستند اما کمترین میزان اختیار در استفاده از ثروت متراکم مربوط به

زنان عربستان سعودی است، تصریح کرد: آنچه در تعین وضعیت زنان حرف اول را می‌زند امکانات و منابع مالی نیست بلکه باید نگاه کرد که دیدگاه زنان به یکدیگر و دیدگاه مردان به جایگاه زنان در چه وضعیتی است.

فرهنمندپور ادامه داد: نگاه به جایگاه زن به عنوان بدنه واقعی جامعه، عزت و امنیت خانواده است و مسأله زنان مسأله مخاطبان و ذی‌نفعان در همه حوزه‌های حاکمیتی است. بسیاری از مسایلی که زنان و خانواده با ان مواجه هستند ناشی از بی‌توجهی ما به حوزه زنان است که باید به آن توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه "در بحث عفاف و حجاب همواره بر روی زنان متمرکز بوده‌ایم و تنها گوشزد ما به دختران بوده در حالی که از پسران غافل شده‌ایم"، گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان مسئولیت‌پذیری مردان در قبال امرار معاش در خانواده‌ها کاهش یافته است و زنان ناچار به ورود به عرصه‌های اقتصادی هستند.

فرهمندپور به مشکلات و دغدغه‌های پیش روی زنان اشاره کرد و افزود: شاهد نرخ کاهش ازدواج و افزایش طلاق هستیم و همچنین متوسط سن ازدواج دختران و پسران افزایش و متوسط سن ارتکاب طلاق در زنان و مردان رو به کاهش است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده همچنین اظهار کرد: الگوی فرار مغزها در کشور طی سال‌های گذشت الگوی مردانه بوده اما در سال‌های اخیر شاهد فرار مغزها در زنان هم شده‌ایم. دختران ما حق دارند در میان گزینه‌های متعدد پیش رو با توجه به علایق و توانمندی های خود طرح و برنامه و هدف‌گذاری برای آینده خود را آزادانه و آگاهانه داشته باشند.

فرهمند‌پور ادامه داد: در بحث سلامت، دغدغه جدی در حوزه زنان داریم و سرطان‌های شایع زنان، قابل درمان‌ترین انواع آن هستند اما متأسفانه به دلیل شناخت دیرهنگام و هزینه‌های بالا مرگ و میر فراوانی را شاهد هستیم.

مشاور وزیر کشور همچنین اظهار کرد: طی سال‌های گذشته اعتیاد مختص مردان بوده در حالی که امروز این مشکل در زنان هم دیده می‌شود و 9 تا 10 درصد معتادان را بانوان تشکیل می‌دهند. امروزه متوسط سن اعتیاد زنان 27 سال است و الگوی مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر یافته است. مصرف اعتیاد در دیگر کشورها در بین جوانان مجرد بیشتر است در حالی که در کشور ما متأهلان بیشتر دچار آن هستند.

وی اضافه کرد: رشد زندگی مجردی در شهرهای ما بسیار نگران‌کننده است و آمار دختران فراری و زنان سرپرست خانوار رو به افزایش بوده است. زنان بخش اعظمی از مخاطبان را تشکیل می‌دهند که نیازمند توجه جدی هستند.