به گزارش پارس به نقل از فارس، حسام‌الدین آشنا در مراسم روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت گفت: باید ببینیم که برنامه‌های اول تا سوم کنترل ایدز چگونه اجرا شده‌اند و چه تضمینی وجود دارد که برنامه چهارم به همان سرنوشت گرفتار نشود.
 
وی ادامه داد: اگر برنامه جدید تکرار برنامه‌های قدیمی باشد نتیجه‌اش مشابه قبل خواهد بود، این در حالی است که ایدز به خود به خود نیامده که به خود به خود برود.
 
آشنا افزود: مهار ایدز نیاز به عزم جدی و همکاری بین بخشی دارد و کنترل آن نه در روی کاغذ و نه با برگزاری روزهای نمادین انجام می‌شود بلکه باید در عمل به ظهور برسد.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: چند روز پیش یکی از مقام‌های مسئول از افزایش ازدواج سفید و زندگی مشترک زنان و مردان بدون ازدواج رسمی سخن می‌گفت این دغدغه را خیلی‌ها دارند اگر ازدواج آماده، ارزان و به هنگام در دسترس نباشد و تمام مدیریت نیازهای یک فرد را به خود فرد واگذار کنیم نمی‌توان از فرد انتظار داشت همه فشارها را خودش مدیریت کند.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته نگران انتقال ایدز از مادر به کودک بودم اما امسال آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که این انتقال کاهش یافته البته هنوز با نتیجه مطلوب فاصله زیادی داریم چرا که برای هر نوزادی که به دنیا می‌آید مسئولیم.
 
وی ادامه داد: باید تا چه زمانی این وضعیت ادامه یابد تا قانع شویم که نیاز به تغییرات دارد، آیا واقعیت‌های جامعه حاکی از وضعیت مطلوب است یا اینکه آثاری که از ایدز منتهی می‌شود این را نشان نمی‌دهد.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: باید بیشتر از آنکه به فکر تاثیر ایدز بر جامعه باشیم به تاثیر جامعه بر ایدز هم فکر کنیم و با اینکه دیر شده اما هنوز هم وقت داریم.