به گزارش پارس ، سرانجام پنجمین وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم  روز چهارشنبه اعتماد مجلسی ها را کسب کرد. پس از کسب رای اعتماد محمد فرهادی از مجلس امروز صبح مراسم تودیع محمد علی نجفی، سرپرست 3ماهه وزارت علوم و معارفه محمد فرهادی وزیر علوم برگزار شد.

مراسم طبق معمول در مرکز همایش های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع در طبقه پانزدهم این ساختمان برگزار شد. از ساعت اعلام شده برای برگزاری این مراسم 25دقیقه ای گذشته است که اکثریت مدعو در سالن حاضر شدند.

در ابتدای سالن و درست روبه روی پلاکاردی آبی که با حروف قرمز روی آن جمله «مراسم تکریم جناب آقای دکتر محمد علی نجفی و معارفه جناب آقای دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشته شده است، اسحاق جهانگیری روی صندلی مشکی رنگ وسط می نشیند، محمدعلی نجفی سمت چپ او، محمد فرهادی سمت راست و حسن قاضی زاده هاشمی تنها  وزیر حاضر در مراسم سمت راست فرهادی قرار گرفته‌اند.

دو ردیف میز یو مانند سالن صندلی خالی ندارد تا عده ای ایستاده در مراسم حضور داشته باشند. در انتهای سالن و در امتداد تابلو آبی رنگ صندلی های چیده شده جایگاه خبرنگاران را مشخص کرده است. جایگاهی با دید کم، دسترسی محدود و صداهایی گم شده در هیاهوی سالن.

عکاسان و فیلمبردارانی که در مرکز سالن مستقر شده اند به فاصله خبرنگاران و مسوولان عمق بخشیده اند  تا خبرنگاران، سخنرانان یا هرازگاهی چرخش دوربین را از طریق 4ال سی دی تعبیه شده بر دیوار سالن دنبال کنند.

مسوولان برگزاری مراسم در گوشی گله ای می کنند از کارمندان وزارتخانه که فرصت نشستن را از مدعوین گرفته اند و حضور در مراسم را برای آنها ضروری نمی دانند. علاوه بر کارمندان وزارتخانه، نمایندگان مجلس، اعضای جمعیت هلال احمرو روسای دانشگاه ها از جمله نیلی احمد آبادی و حمید میرزاده حضور داشتند.

در آغاز مراسم محمد علی نجفی که در این مدت سرپرستی وزارت علوم را عهده دار بود و  با پیگیری بورسیه های غیر قانونی سابقه ای درخشان برای خود رقم زد به ایراد سخنرانی پرداخت.

نجفی به روند انتخاب رضا فرجی‌دانا، استیضاح او و همچنین معرفی خودش به عنوان سرپرست وزارت علوم اشاره کرد و گفت: از زمانی که مسوولیت سرپرستی وزارت علوم را پذیرفتم با آنکه می‌دانستم مدت کوتاهی در این وزاتخانه خواهم بود نوع رویکردم به مسائل وزارتخانه و برنامه دانشگاه‌ها به گونه‌ای بود که احساس موقتی بودن نداشته باشم.

او گفت: از روز اول مسائل را به دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کردم و قدم به قدم در پیشبرد این مسائل تا آنجایی که وقت بود و توانستم پیش رفتم.

او ضمن تبریک به مناسبت انتخاب وزیر علوم جدید گفت: در این مدت یک دوره شیرین و هیجان‌انگیز گر چه کوتاه در وزارت علوم برای من طی شد. فرهادی از مدیران با تجربه،‌لایق و عالم نظام جمهوری اسلامی ایران است. اگر چه مدتی گوشه عزلت گزیده بود و کارهای علمی را به کارهای اجرایی ترجیح می‌داد که با توجه به شرایط این مسئولیت را پذیرفت.

بعد از استیضاح رضا فرجی دانا شایعه معرفی محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم دهان به دهان چرخید و در انتها به گوش خود فرهادی رسید اما او در آن زمان نه تنها از این موضوع بی خبر بود بلکه گفت پیشنهاد وزارت را قبول نخواهد کرد.

نجفی در این باره گفت: یکی از نکات مثبت در رابطه با وزیر علوم جدید امتناع ایشان از پذیرفتن مسئولیت است.

او گفت: امروز یک آرامش و روح همدلی و همکاری و هماهنگی در این مجموعه حاکم است، مجلس هم خوشبختانه با رای بسیار خوبی به وزیر علوم جدید رای داد و امیدواریم در ادامه کار موفق باشند و ان‌شاالله برنامه‌هایی که در این مدت داشته‌ایم توسط وی ادامه پیدا کند.

بعد از نجفی نوبت به معاون اول رییس جمهور اسحاق جهانگیری رسید. او در مورد انتخاب وزیر و رسالت وزارت علوم گفت: هیچ باند و حلقه‌ای امور وزارت علوم را قبضه نکرده است. این وزارتخانه سیاست های دولت را در حوزه آموزش عالی پیگیری می کند.

او ادامه داد: رییس جمهور هم پیش از این در زمان معرفی گزینه هایش برای وزارت علوم در مجلس گفته بود که همه افرادی که برای این وزارتخانه انتخاب کرده است، برنامه های او برای آموزش عالی را پیگیری می کنند.

در لابه لای صحبت های جهانگیری که از روی متنی خوانده می شدو گه گاهی نگاهش را از روی آن بلند می شد، صحبت های درگوشی و لبخندهای ریز دو وزیر علوم و بهداشت در کنار هم نظرها را جلب می کرد. دو وزیری که قبل از این هم دانشکده‌ای،‌ هم بیمارستانی و دوست قبل از انقلاب هم بوده اند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه گفت: فرهادی هم از جنس همان سرپرستان، وزیر و گزینه های قبلی وزارت علوم است.
اواسط صحبتهای جهانگیری بود که تقریبا سرها از روی بی حوصلگی به سمت دیگری می چرخید و صفحه گوشی های موبایل بالا و پایین می شد.

جهانگیری در بین سخنانش به تعداد سال های دوری فرهادی از وزارت علوم اشاره کرد که عده ای به حالت اعتراض عدد دیگری را اعلام کردند . جهانگیری ابتدا عدد 25را برای این دوری بیان کرد و بعد با پرسش از فرهادی، دوری او از وزارت را 29سال بیان کرد و خنده حضار بلند شد.

سخنرانی معاون اول رییس جمهوری به پایان رسید و بلندگوها از جلوی جهانگیری به سمت فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چرخید.

در این فاصله فرصتی دست داد تا حداد عادل و وزیر بهداشت گپ و گفتی هرچند کوتاه با هم داشته باشند. حداد عادل پس از معارفه کامران دانشجو  اولین بار بود که در مراسم اینچنین در وزارت علوم طی 5سال اخیر شرکت می کند. او همچنین یکی از منتقدان سرسخت تغییر روسای دانشگاه ها در دولت یازدهم بود تا جایی که پس از برکناری فرهاد رهبر در اردیبهشت امسال طی اظهار نظری اعلام کرد این تغییرات برای وزارت علوم سنگین تمام می شود. حتی بسیاری از ناظران سیاسی میز حداد عادل در بهارستان را محل برنامه ریزی برای رای اعتماد یا عدم رای اعتماد به وزرای روحانی می دانند.

فرهادی سخنرانیش را با تشکر از نمایندگانی که به او رای اعتماد دادند و عده ای از آنها هم در سالن حضور داشتند شروع کرد. از شاگرد نجفی بودن گفت از اینکه از چه سالی برای همکاری با نجفی به تهران آمده و چه سالی وارد وزارت علوم سابق شده است. در ادامه از برنامه هایش برای وزارت علوم و آموزش عالی گفت.

فرهادی گفت: باید نسل سوم دانشگاه‌ها را تحقق بخشید زیرا نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهشی و نسل سوم دانشگاه‌ها کارآفرینی و ثروت است.

فرهادی در انتهای سخنان خود با لبخندی از جمعیت هلال احمر و زحمات آنها گفت. او از اعضای هلال احمر که در مراسم حضور داشتند تشکر کرد. از اعضای مهم این جمعیت می توان به دکتر کولیوند نزدیک ترین فرد به وزیر علوم که در همه جلسات فرهادی در مجلس شرکت داشته اشاره کرد. البته کولیوند در پایان مراسم  انتقال خود همراه با فرهادی به وزارت علوم را رد کرد.

در ادامه این مراسم معاون اول رییس جمهور با دست و روبوسی وزیر علوم جدید را معرفی و با دست دادن سرپرست وزارت علوم را تودیع کرد. در انتهای مراسم حکم وزیری محمدفرهادی به همراه لوح تقدیری توسط جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به او اهدا شد.

مراسم که به پایان رسید همه به طرف در خروجی که فرهادی و دیگر مسوولان از سالن خارج می شدند  حرکت کردند. اکثریت سالن با خطاب دکتر به  یکدیگر تبریک ردو بدل می کنند. یکی از دکترها خطاب به رییس دانشگاهی با مزاح می گوید: شنیده ام امسال هزار دانشجوی دکترا گرفته ای و خنده اطرافیانش بلند می شود.

در این همهمه فریاد شکایت خبرنگاران به روابط عمومی بلند شد که چرا فرهادی اعتنایی به خبرنگاران و مصاحبه با آنها ندارد.

خبرنگاران به دنبال فرهادی راه افتادند اما تنها موفق شدند با ستاری معاون فناوری رییس جمهوری و حداد عادل نماینده اصولگرای مجلس گفت و گویی آن هم کوتاه داشته باشند. جمعیت همدیگر را کنار می زنند مسوولان همه رفته اند و خبرنگاران خسته از اینکه بازهم موفق به صحبت با فرهادی نشدند به سمت سالن پذیرایی هدایت شدند.