پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک کارشناس تغذیه، علائم و مشخصات انواع ظروف بهداشتی یک‌بار مصرف را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، معمار کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مصرف كنندگان باید به علامات اختصاری مانند PE ،PP یا PS كه در كف ظروف حك شده است، توجه كنند.
وی در ادمه گفت: این علائم نشان دهنده این است كه :
 
اولا تولید كننده ظروف سعی در اطلاع رسانی به مصرف كننده از نظر نوع كاربرد ظروف دارد.
ثانیا هر یك از این علائم نشانگر نوع مصرف و كاربرد ظروف یك‌بار مصرف است.
 
این کارشناس آزمایشگاه در ادامه انواع ظروف یک‌بار مصرف و کاربرد آن‌ها گفت :
 
ظروف پلی اتیلنی (PE) سفید رنگ برای بسته بندی و نگهداری روغن، سركه و محصولات لبنی (شیر و دوغ) و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب مناسب است.
 
بر اساس این گزارش، استفاده از ظروف پلی پروپیلنی (PP) سفید رنگ برای بسته بندی محصولات لبنی ( ماست، خامه، پنیر ) و همچنین زیتون و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب بلامانع بوده و اخیرا در جهان به جای لیوان‌های یك‌بار مصرف شفاف از لیوان‌های پلی پروپیلنی استفاده می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: ظروف پلی استایرنی شفاف كه به نام(GPPS) نیز معروف است برای تولید لیوان و ظروف یك‌بار مصرف فقط برای مواد غذایی در دمای معمولی توصیه می‌شود ولی نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ (چای، شیركاكائو و قهوه ) و مواد غذائی با حرارت بالا استفاده کرد.
 
معمار در خصوص ظروف پلی استایرنی شفاف خاطر نشان کرد: از گرم كردن مواد غذایی در این ظروف در مایكروفر خودداری شود.
 
همچنین ظروف پلی استایرن كریستال برای بسته بندی روغن‌های خوراكی، مارگارین و تمامی محصولاتی كه لایه خارجی آن‌ها چربی بوده و در تماس با بسته بندی است، ممنوع است.
 
این کارشناس آزمایشگاه در ادامه گفت: ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS) نباید برای بسته بندی آن دسته از مواد غذایی (خوراكی و آشامیدنی ) كه در زمان پرشدن، نگهداری یا مصرف دما بالاتر از 65 درجه سانتی گراد دارند، استفاده شود.