پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- زهرا حاجيان- ارسال پيامک هاي وقت وبي وقت اين روز ها براي بسياري از مشترکان تلفن هاي همراه به يک دغدغه و ابزاري براي سلب آرامش تبديل شده است تا جايي که بيشتر گوشي ها پر شده اند از پيامک هاي تبليغي گروهي که در همه ساعات شبانه روز صبح، ظهر، شب وحتي نيمه شب براي مشترکان ارسال مي شودو کمتر کسي را مي توان يافت که ازدست اين ميهمانان ناخوانده به ستوه نيامده باشد.

مخاطبان بسياري باارسال پيام هاي اعتراضي متعددبا اين مضمون که "چرا هيچ نظارتي برهمراه اول نيست که باپيام هاي گاه وبي گاه خود همه را عاصي کرده؟به کجا شکايت کنيم؟ و اين که آيا بابت اين پيامک ها از مردم هزينه اي کم مي شود؟و اساسا چراوقت و بي وقت اين پيامک هاارسال مي شود؟"نسبت به موج پيامک هاي ناخواسته تبليغاتي ازسوي اپراتور هاوبه طورخاص همراه اول واکنش نشان داده وخواستارپيگيري موضوع شده اند.

مصوبه ممنوعيت ارسال پيامک هاي تبليغاتي بدون موافقت مشترکان درسال 90 و با هدف پايان دادن به معضل پيامک هاي انبوه وناخواسته وساماندهي وضع موجود؛ در کميسيون تنظيم مقررات سازمان تنظيم مقررات وارتباطات راديويي تصويب و ابلاغ شد اماباوجود گذشت بيش از 3 سال ازابلاغ اين قانون ؛همچنان مشترکان بي آن که تمايل داشته باشند ،روزانه تعداد زيادي پيامک تبليغاتي ناخواسته دريافت مي کنند. براي پيگيري اين موضوع به سراغ مهندس داداش زاده معاون سازمان تنظيم مقررات رفتيم.وي با بيان اين که مصوبه سازمان تنظيم مقررات مبني بر ممنوعيت ارسال پيامک هاي تبليغاتي بدون موافقت مشترکان همچنان اجرا مي شود گفت: نظارت جدي و دقيقي بر عملکرد اپراتورها در اين زمينه وجود دارد ضمن آن که طي ماه هاي اخيرنيز اين موضوع طي جلسه هايي به دقت بررسي شده است .

داداش زاده افزود: به طور کلي ما به اپراتورها از جمله همراه اول اين مجوز را داده ايم که پيامک هاي تبليغاتي خود را از طريق شرکت هاي cp ودر چار چوب ضوابط ومقررات تعيين شده از جمله اخذ موافقت اوليه از مشترک و همچنين ارسال پيامک در ساعات تعيين شده، به مشترکان ارسال کنند ومعمولا نيز محتواي پيامک ها از سوي کميته اي که مسئوليت آن را وزارت ارشاد بر عهده دارد، مورد نظارت قرار مي گيرد. وي ادامه داد : متاسفانه در حال حاضر بسياري از مشترکان از نحوه فعال يا غير فعال سازي اين پيامک ها اطلاعي ندارند ضمن آن که به اپراتور ها اعلام کرده ايم که در اين زمينه بايد به مشترکان اطلاع رساني کنند، براين اساس بهترين راهکاري که در حال حاضر براي فعال يا غير فعال سازي اين سرويس ها وجود دارد، اين است که مشترکان ابتدا به سامانه هاي ايجاد شده از سوي اپراتور ها مراجعه و نسبت به فعال يا غير فعال سازي اين سرويس ها اقدام کنند وچنان چه در اين صورت نيز ارسال پيامک ها متوقف نشد بايد مراتب را به سامانه 195 گزارش و نسبت به ثبت شکايت خود اقدام کنند.

معاون سازمان تنظيم مقررات همچنين تصريح کرد: گاه اتفاق مي افتد که مشترکي با يک باراقدام به غير فعال سازي سرويس نتيجه دلخواه را دريافت نمي کند که اين موضوع مي تواند به دلايل مختلفي از جمله عدم ارسال پيامک لغو سرويس و اختلال در شبکه اتفاق بيفتد. وي تصريح کرد : به طور کلي شرکت هاي cp از طريق سامانه هاي ارسال پيامک که با شماره هاي 1000 ، 2000، 3000 و... شروع مي شود، اقدام به ارسال پيامک هاي انبوه مي کنند اما متاسفانه مشترکان گاهي دقت لازم را ندارند و تصور مي کنند که تمامي پيامک هاي تبليغاتي از سوي يک اپراتور يا cp ارسال مي شود در حالي که اين گونه نيست و گاه اين پيامک ها از طريق فروشگاه هاو مراکز خريد و يا مراکز آموزشي ارسال مي شود که نظارت براين موضوع از عهده رگولاتوري خارج است و افراد بايد از طريق ارسال کنند گان اقدام به قطع سرويس تبليغاتي مورد نظر کنند .

وي با اشاره به کاهش موارد شکايت در خصوص ارسال پيامک هاي انبوه از طريق اپراتور ها تصريح کرد : براين اساس طي 6 ماهه اول سال جاري 76 مورد شکايت از اپراتور ها در اين خصوص در سامانه 195 به ثبت رسيده است .

وي با بيان اين که اپراتور ها براي فعال سازي هرسرويسي ملزم به اخذ مجوز از رگولاتوري هستند وبراي ارائه اين سرويس ها به مشترک نيز بايد از مشترکان مجوز دريافت کنند، تاکيد کرد : در اين زمينه قانون محکمي وجود دارد و با جديت نيز اجرا مي شود اما برآور دها وبررسي هاي ما نشان مي دهد که عمده مشکلات ايجاد شده در اين خصوص به دليل عدم اطلاع مردم از نحوه استفاده از اين سرويس ها ست. زارعيان معاون شرکت مخابرات ايران نيز در اين باره با اعلام اين که اساسا در بحث ارسال پيامک هاي تبليغاتي ،قانوني مبني براين که اپراتور براي ارسال پيامک ملزم به اخذ موافقت مشترک باشد ، وجود ندارد گفت :ماحدود 3 سال پيش به تمامي مشترکان اعلام کرده ايم که چنان چه موافق دريافت پيامک هاي انبوه نيستند، اين موضوع را به ما اعلام کنند و براين اساس حدود 13 درصد مشترکان عدم موافقت خود را با دريافت اين پيامک ها به ما اعلام کردندکه ارسال پيامک براي اين دسته از مشترکان متوقف شد.

سامانه 9990 براي قطع پيامک هاي انبوه
وي ادامه داد: در حال حاضر نيز پيامک هاي انبوه با اين شرايط براي مشترکان ارسال مي شود که مشترک امکان قطع اين سرويس را داشته باشد و از طريق سامانه 9990 خواسته خود را مبني بر قطع ارسال پيامک هاي انبوه اعلام کند .

وي در پاسخ به اين سوال که متاسفانه در موارد بسياري نيز با وجود اعلام در خواست انصراف يا قطع ارسال پيامک از سوي مشتر ک از طريق همين سامانه ، ارسال پيامک ها متوقف نمي شود افزود :اين اتفاق اغلب نمي افتد ، بلکه يک تصور واشتباه رايج در بين مردم اين است که گمان مي کنند تمامي پيامک هاي دريافتي از سوي اپراتور ها ارسال مي شود در حالي که طبق آمار پيامک هاي انبوهي که اپراتور ها ارسال مي کنند، کمتر از 20 درصد کل پيامک هايي است که يک مشترک در طول شبانه روز در يافت مي کند ضمن اين که هيچ هزينه اي نيز براي ارسال پيامک هاي انبوه از مشترک دريافت نمي شود.

وي ادامه داد: برخي مشترکان با مراجعه به فروشگاه ها و مراکز تجاري، تفريحي و يا رستوران هااغلب شماره تلفن خود را براي آگاهي ازعرضه محصولات جديد دراختيار فروشنده قرار مي دهند و پس از آن با موجي از پيامک هاي تبليغاتي مواجه مي شوند که اين موضوع از اراده ما خارج است و براي قطع آن بايد از طريق همان فروشگاه يا مرکز خريد اقدام کنند.

نظارت بر عملکرد اپراتور ها در ارسال پيامک هاي انبوه
معاون شرکت مخابرات ايران با اشاره به اعمال نظارت بر عملکرد اپراتور ها در ارسال پيامک هاي انبوه گفت :برا ساس ضوابط موجود اپراتور ها تنها مي توانند در زمان محدود و مشخصي يعني از 8 صبح تا 8 شب اقدام به ار سال پيامک هاي انبوه کنند و در عين حال محتواي پيامک هاي تبليغاتي وانبوه نيز نبايد خارج از چارچوب ارزش هاي نظام باشد.