پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمدصادق عابديني- به ضرغامي چه نمره‌اي مي‌دهيد؟ اين سؤالي بود كه يكي از رسانه‌ها در نظر سنجي پس از رفتن عزت‌الله ضرغامي و آمدن محمد سرافراز منتشر كرده بود و در آن پاسخ‌هاي چند تن از هنرمنداني كه سال‌ها با صدا و سيما كار كرده‌اند يا حداقل در دوره 10‌ساله مديريت ضرغامي در صدا و سيما كار‌هاي متعددي را به انجام رسانده بودند، آورده شده بود. پاسخ‌ها خيلي جالب توجه بود، اكثراً سعي كرده بودند كه كمترين نمره را به 10‌ساله گذشته ضرغامي بدهند و تند‌ترين انتقاد‌ها را نسبت به عملكرد رئيس پيشين سازمان صدا و سيما داشته باشند؛ كساني كه خودشان بار‌ها توسط ضرغامي مورد تفقد قرار گرفته بودند و در زماني كه ضرغامي آنها را به نشست‌ها و جلسات خود دعوت مي‌كرد، زبان به تعريف و تمجيد از عملكرد وي مي‌گشودند، حالا با تغيير مدير، رفقاي ديروزي كه از خوان نعمت برنامه‌هاي مشاركتي تلويزيون بي‌بهره هم نبودند، روي ديگر سكه خود را نشان دادند و به بدترين نحو ممكن از رئيس سابق خود خداحافظي كردند. بالاخره عزت زياد بود يا زيادي؟! 

نشريه‌اي كه يكي از برنامه‌سازان تلويزيون از جمله دست اندركاران اصلي انتشار آن به شمار مي‌رود نيز طرح شماره اخير خود را به رفتن ضرغامي از صدا و سيما اختصاص داده و ليست بلند بالايي به عنوان يادگاري‌هاي ضرغامي منتشر كرده است. نكته جالب اينجا است كه همه موارد ذكر شده در يادگاري‌هاي ضرغامي جنبه منفي داشته و از نظر آن نشريه هيچ نكته مثبتي در عملكرد مديريت سازمان طي 10 سال اخير نبوده است! از نگاه اين نشريه بدترين يا شايد مهمترين يادگاري كه ضرغامي از خود به جاي گذاشته است، حذف «ربنا»ي شجريان بوده است! 

تغيير مديريت در سازمان صدا و سيما مي‌تواند نويد‌دهنده تغييرات مثبت و افزايش كارايي رسانه ملي باشد. اين تغيير و تحول با استقبال اقشار مختلف جامعه از مديران و نخبگان گرفته تا مردم عادي كوچه و بازار روبه‌رو شده است. اما در اين بين موضع‌گيري‌ها برخي از افراد كه در عين داشتن پز‌هاي روشنفكري سفره خود را در جام جم پهن كرده و از طريق برنامه‌هاي صدا و سيما روزگار مي‌گذرانند، جاي تعجب دارد، كساني مي‌خواهند خوشحالي خود را از آمدن سرافراز با به لجن كشاندن دوران ضرغامي نشان دهند! اين افراد حتي مراعات اين را نمي‌كنند كه خودشان جزو عوامل و برنامه‌سازان دوراني هستند كه هم اكنون دارند از آن بد مي‌گويند كه اگر واقعاً وضعيت صدا و سيما تا آن حدي كه از صحبت‌هاي آنها بر مي‌آيد، سياه بوده است، خود اين افراد از جمله بانيان و مسببان تباه شدن رسانه ملي به شمار خواهند رفت كه با پول بيت‌المال برنامه‌هايي توليد كرده‌اند كه باعث آزردگي بينندگان و ريزش مخاطبان راديو و تلويزيون شده‌اند. 

مسلماً براي بهتر شدن عملكرد صدا و سيما برنامه‌ها و برنامه‌سازاني كه باعث شده بودند تلويزيون نتواند در رقابت با ماهواره پيروز باشد، بايد تغيير كنند تا حداقل اگر قرار باشد 10 سال ديگر براي بررسي عملكرد محمد سرافراز نظرسنجي صورت بگيرد به جاي افرادي را كه هم از سفره صدا و سيما نان مي‌خورند و هم با رفتن رئيس ناگهان منتقد مي‌شوند، افرادي بگيرند كه حداقل با خودشان صادق هستند.

ضرغامي رسانه ملي را در بعد كمي‌و‌كيفي ارتقا داد اما ظاهراً نتوانسته مديران و دوستان نامرد خود را به درجات بالاي اخلاقي ارتقا دهد.