به گزارش پارس ، ورود واکسن جدید پنج گانه (پنتاوالان) در برنامه ایمن سازی کشور به عنوان گامی دیگر از طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت می تواند با تعداد تزریق کمتر و پوشش ایمنی علیه بیماری های بیشتر (پنج بیماری) را در برنامه واکسیناسیون روتین کودکان ایجاد نماید.

بر اساس این گزارش، ایمن‌سازی از طریق واکسیناسیون به عنوان یکی از موفق‌ترین و با صرفه‌ترین مداخله سلامتی است و واکسن پنج گانه جدید، سبب حفاظت کودکان علیه بیماریهای تهدیدکننده زندگی یعنی دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت B و هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب می شود هر چند دیفتری، سیاه سرفه، کزاز (DTP) و هپاتیت ب قبلاً جزء برنامه جاری ایمن سازی کودکان بوده ولی هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب (HIB) جزء پنجمی است که به این مجموعه اضافه و به این ترکیب واکسن پنجگانه گویند.

باکتری هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب سالیانه باعث عفونتهای شدید مننژیت میکروبی، عفونت های شدید ریه، عفونت های خونی، عفونت های تنفسی، التهاب گلو و انسداد مجاری هوایی و در نهایت بستری شدن کودکان در بیمارستان یا مرگ خواهد شد هر چند آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری استفاده می شود اما همیشه موثر نیست و با انجام بهترین مراقبتهای پزشکی نیز، ۳تا ۵درصد بیماران مننژیتی می میرند.

از سویی دیگر، بعضی از انواع هموفیلوس آنفلوانزا به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده‌اند و درمان آنها خیلی سخت شده است، بنابراین برای مقابله با انواع عفونتهای هموفیلوس آنفلوانزا فقط باید واکسیناسیون را انجام داد.

بر اساس این برنامه دریافت واکسن هپاتیت ب بدو تولد طبق برنامه قبلی ادامه خواهد داشت، همچنین زمان دریافت یادآور واکسن ثلاث در ۱۸ ماهگی و ۶ سالگی همانند برنامه سابق ادامه خواهد یافت و نیز یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال نیز در سن ۴ ماهگی از تابستان سال آینده به برنامه واکسیناسیون اضافه خواهد شد.

این مراسم با حضور مقامات ارشد نظام در روز سه شنبه ۲۷ آبان به طور همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار می شود.