به گزارش پارس ؛  نشست خبری حمید میرزاده، در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها برگزار شد. او در این نشست خبری در پاسخ به سئوالات خبرآنلاین درباره بورسیه های غیرقانونی دانشگاه آزاد و همچنین گزینه پیشنهادی جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پاسخ گفت.

میرزاده درباره آخرین وضعیت بورسیه های غیرقانونی دانشگاه آزاد گفت: از زمانی که این دانشگاه را تحویل گرفتیم، به برخی پرونده ها برخورد کردیم که نشان می دهد در دوره گذشته، برخی اشخاص بدون اینکه در آزمون دکترا شرکت کنند، سر کلاس نشسته اند. من هم دستور دادم این اشخاص را سر کلاس راه ندهند تا تکلیف شان مشخص شود.

او درباره تعداد این افراد، توضیحی ارائه نکرد ولی در پاسخ به سئوال دیگر خبرآنلاین درباره گزینه پیشنهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چنین گفت: آقای دکتر دانش از دانشگاهیان شناخته شده است و سابق معاونت در وزارت علوم را دارد. گزینه ای که آقای رئیس جمهور انتخاب کرده از نظر علمی و همچنین اجرایی کاملا با مجموعه وزارت علوم انطباق دارد. لذا امیدواریم با اخذ رای اعتماد از مجلس در وزارت علوم مستقر شده و این وزارتخانه را از بلاتکلیفی دربیاورد.

میرزاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزارت علوم و مقوله علم و فناوری از اولی ترین مسایل کشور است و ادامه این وضعیت که چندین ماه است وزارت یاد شده با با سرپرست اداره می شود، برای کشور خوب نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد و خارج کردن نتایج سالهای حضور فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد از این گزارش انتقاد کرد.

او که در ابتدا نشان داد مایل نیست در این باره اظهار نظر کند و تنها به گفتن اینکه "بروید از کسانی که گزارش را تهیه کرده اند، این سئوال را بپرسید" بسنده کرده بود، در ادامه و با اصرار خبرنگاران بالاخره اعلام موضع کرد و گفت: تحقیق و تفحص در هر مجموعه ای باید مبتنی بر اصلاح باشد و اصلاح اقتضا می کند هم نقاط ضعف ذکر شود و هم نقاط قوت، ولی گزارشی که ما دیدیم جنبه های منفی فقط طرح شده بود در حالی که همگان بر تاثیر این دانشگاه بر توسعه علمی و فناوری کشور اذعان دارند. انصاف ایجاد می کند واقعیتها را آنطور که بوده، مانند آینه بیان کنیم. بهتر بود این گزارش قبل از اینکه از طریق مجلس به رسانه های خاص داده شود، در اختیار ما نیز قرار می گرفت تا درباره نقاط قوت عملکرد دانشگاه آزاد نیز توضیح می دادیم.


وام ازدواج 10 میلیونی دانشگاه آزاد

میرزاده در ادامه نشست خبری خود درباره اختصاص وام 10 میلیون تومانی ازدواج به دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت: تصویب کرده ایم امسال برای 20 هزار نفر از دانشجویان، وام 10 میلیونی ازدواج اختصاص دهیم. این اعتبارات از طریق صندوق رفاه دانشگاهی دانشگاه آزاد و همچنین سیستم بانکی تامین می شود.

او گفت: درباره جهیزیه دانشجویان نیز با وجود اینکه مسئولیتی نداریم، با برخی از کارخانجات تولیدکننده هماهنگ کرده ایم تا برخی کالاها را با معرفی ما، به صورت ارزانتر در اختیار دانشگاهیان قرار دهند. همچنین در صورتی که دانشجویان دریافت کننده وام ازدواج هر دو دانشجوی ما باشند، 20 میلیون تومان وام ازدواج با سود بانکی کمتر در اختیار آنها می گذاریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همجنین درباره تشکیل کلاسهای 80 نفره دکترا در برخی از واحدهای این دانشگاه- از جمله واحد علوم و تحقیقات- توضیح داد و ضمن تکذیب این خبر گفت: بیش از 90 درصد کلاسهای درسی ما در این واحد، زیر 17 نفر دانشجو دارد و نمی دانم این اخبار چطور به رسانه ها راه پیدا می کند.

او درباره بحث وقفی یا غصبی بودن دانشگاه آزاد هم گفت: قانون تاسیس و اساسنامه این دانشگاه توسط هیات موسس نوشته شده و در آن پیش بینی شده تغییر در اساسنامه با تصویب هیات موسس که ریاست آن آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند و با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود. متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بدا و بدون نظر هیات موسس، این مسئله را مطرح کرده بود که غیرقانونی است. درباره بحث وقف هم نظر ما این است که با توجه به اظهارنظر مقام معظم رهبری درباره توقف این موضوع، دیگر محل صحبت وجود ندارد.

میرزاده درباره شایبه غصبی بودن حضور مدیران این دانشگاه نیز گفت: غصب یعنی تصرف غیرقانونی در جایی و هر کس بر خلاف قانون و به زور جایی را تصرف کند، غصب است.

او درباره برنامه های میان و بلندمدت این دانشگاه برای افزایش واحدهای اشتغالزایی و به وجود آمدن شرکتهای دانش بنیان که تا پایان سال 96 به 800 واحد خواهند رسید خبر داد.