به گزارش پارس ؛ جنگ ماشین‌ها در سبقت گرفتن از یکدیگر به خیابان‌های شهر تهران چهره خشنی داده‌ است. عابران پیاده در میان انبوه اتومبیل‌هایی که درگیر ترافیک و چراغ‌های قرمزند و دیگر صبری برای عبور پیاده‌ها ندارند، صاحب هیچ حقی در خیابان‌های پایتخت نیستند‌ بلکه باید شخصا مراقب خودشان باشند.‌ در این میان شهرداری تهران بارها صحبت از مناسب‌سازی شهر برای عابران پیاده و کم کردن وسایل نقلیه شخصی کرده است‌، اتفاقی که هیچ وقت به مرحله عملی شدن نرسیده است‌.

حالا یک عضو شورای شهر تهران از بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی - ترافیکی پایتخت سخن گفته و خبر داده طرح «خط سفید به عنوان زبان هدایت» از ابتدای سال ۹۴ در سطح معابر شهر تهران اجرایی خواهد شد‌. طرحی که با توجه به فرهنگ مورد نقد رانندگی در میان تهرانی‌ها، شاید دریچه امیدی برای بهبود اوضاع باشد و بتواند بخشی از حقوق عابران پیاده را هم زنده کند‌.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جزییات بزرگ‌ترین پروژه ترافیکی پایتخت افزود: این پروژه در جهت ارتقای فرهنگ ترافیکی با محوریت ترویج، تبلیغ و نمادسازی خط سفید است‌. وی با بیان اینکه مدیریت شهری به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا برنامه‌هایی را برای ارتقای فرهنگ نظم و انضباط و قانون‌گرایی طراحی کرده است، گفت: طرح «خط سفید به عنوان زبان هدایت» در همین راستا تدوین شده است‌.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اجرایی شدن این طرح، شهردار تهران جلسه‌ای را با رییس پلیس کشور داشته است، گفت: پلیس شورا و سایر نهادهای مسوول پشتیبانی کاملی از شهرداری برای اجرایی کردن این پروژه که تاثیر چشمگیری در افزایش فرهنگ ترافیک شهروندان و کاهش ترافیک دارد، انجام خواهد داد‌. وی با بیان اینکه سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه خط‌کشی در تهران است، اضافه کرد: در حال حاضر توجهی به خطوط سفید عابرپیاده نمی‌شود و پشتوانه محکم نظارتی نیز در این بخش وجود ندارد، همچنین این خطوط از استانداردهای لازم نیز برخوردار نیستند و فاصله این خطوط در بسیاری از مواقع برابر نیست درحالی که باید این خطوط جزو خط قرمزهای راهنمایی و رانندگی محسوب شده و بی‌احترامی به آن جرایم بالایی داشته باشد‌.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: تا پایان سال تمامی نواقص و اشکالات خط‌کشی‌های سفید پایتخت اصلاح می‌شود و به گفته مسوولان شهرداری این پروژه از ابتدای سال ۹۴ در کل پایتخت اجرایی می‌شود‌. اجرای صحیح خط‌کشی‌ها، نصب تابلوها، تصحیح علایم افقی و عمودی مرتبط، پاکسازی خط‌کشی‌های اشتباه، از دیگر مواردی است که در این پروژه پیش‌بینی شده است‌.

به گفته وی، در برنامه پنج ساله دوم شهر تهران، از نگاه سخت‌افزاری و پرداختن به پروژه‌های کلان، فاصله گرفتیم و رویکرد نرم‌افزاری و پرداختن به جزییات را مورد توجه قرار دادیم و بر این اساس تهران باید به گونه‌ای تغییر کند که برای شهروندان به شهری کاملا مناسب برای زندگی تبدیل شود که البته اجرایی کردن و عملیاتی نمودن این هدف، بسیار دشوار و پیچیده است‌.

همایش‌هایی مثل «زندگی پیاده در تهران» چند ماهی است که مورد توجه مسوولان شهرداری قرار گرفته است‌ اما توجه به عابران پیاده فراتر از سخنان و جملات شفاهی نرفته است‌. حمل‌ونقل عمومی در پایتخت با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو است؛ ساخت و ساز مترو به کندی پیش می‌رود و سال‌ها طول می‌کشد تا یکی از ایستگاه‌های مترو به مرحله افتتاح برسد‌ مسوولان شهری از فرسودگی و ناکافی بودن ناوگان اتوبوسرانی سخن می‌گویند و مشکلات تاکسیرانی بی‌شمار است‌. در چنین شرایطی توقع ترویج فرهنگ زندگی پیاده و بدون استفاده از اتومبیل شخصی چندان دسترسی پذیر به نظر نمی‌رسد‌ با این حال اجرای طرح‌هایی که تلاش برای تغییر فرهنگ ترافیکی دارد همچنان مورد توجه مسوولان شهری است‌.