به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، پريسا قياسي نوشت: پس از تولد نوزاد، خواب خوب و راحت شبانه و حتی استراحت روزانه برای بسیاری از والدین تبدیل به آرزویی دست نیافتنی می گردد. کودکان در دوره شیرخواری در طول شب چندین نوبت به خاطر گرسنگی بیدار شده و گریه می کنند. بعدها در دوره نوپایی به تعویق انداختن خواب، برای آنها نوعی بازی است. در نهایت کودکان پیش دبستانی اغلب به دلیل خواب بد یا ترس های شبانه، شمار ا از خواب بیدار می کنند. این بدخوابی ها می تواند شما را تبدیل به فردی افسرده، کم انرژی و بدخلق کند که نمی تواند روی کارش تمرکز کند.

در ادامه چند توصیه برای حل مشکل بدخوابی کودکان آورده شده است

اگرچه بی خوابی یا کم خوابی کودکان بسیار دردسر ساز است اما خوشبختانه می توان آن را در مدت کوتاهی برطرف کرد. اگر کودک را به روال مشخصی برای خوابیدن عادت دهیم، بسیاری از مشکلات رفع می گردد. این به این معنی است که هر شب در ساعت مشخصی در رختخواب خودش باشد و بخوابد، حتی اگر نخوابید هم باید در رختخواب بماند تا خوابش ببرد. البته بهتر است ساعت خواب او را کم کم تغییر دهید و اگر هر شب تا ساعت 12 بیدار بوده، کم کم ساعت خواب را جلوتر بیاورید تا مثلا به ساعت 9 برسد.

رمز موفقیت شما در این است که برنامه منظم خواباندن کودکتان را به طور کامل اجرا کنید و هرگز در رعایت آن کوتاهی نکنید. به خصوص در شروع برنامه دقت کنید که از ماندن در مهمانی تا دیر وقت بپرهیزید تا برنامه تان به هم نخورد.

دقت داشته باشید که در شروع برنامه بچه ها مقاومت به خرج می دهند و ممکن است با گریه کردن بتوانند شما را تسلیم خواسته هایشان کرده و از خوابیدن به موقع امتناع کنند. تمام والدین به گریه کودک حساس هستند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند، ولی بهتر است بین گریه ای که ناشی از یک نیاز واقعی است با گریه ای که فقط برای تسلیم کردن شماست تفاوت قایل شوید. 

آماده کردن کودک برای خواب
برای اینکه کودک خود را برای خوابیدن آماده کنید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید و با صبر و حوصله آن را پیگیری کنید:

•   در اجرای برنامه خواب کودک توجه کنید که نباید خیلی با عجله و اضطراب آن را انجام دهید و نه اینکه خیلی سهل انگار باشید.

•   بهتر است که یک ساعت قبل از شروع زمان خواب نزدیک شدن وقت خوابیدن را طوری که متوجه بشود، به کودک یادآوری کنید مثلا بگویید: "بعد از شام وقت خوابه" یا "وقتی این برنامه تموم شد، دیگه باید بخوابی" . با این کار او را برای خواب آماده می کنید.

•   با نزدیک شدن به زمان خواب، تا حد امکان خانه را آرام کنید و فعالیت و هیجان کودک را کم کنید.

•   گاهی اوقات استحمام می تواند کودک را برای خواب آماده کند، ولی برای بعضی از بچه ها باعث هوشیاری بیشتر می شود که در این گروه بهتر است از حمام کردن بپزهیزید. 

•   هر شب قبل از خواب برای کودک قصه بگویید.برای قصه گفتن حداکثر نیم ساعت در نظر بگیرید و با اصرار کودک این زمان را افزایش ندهید.

•   اگر کودکتان دوست دارد که اسباب بازی یا عروسک خود را به رختخواب ببرد، به او اجازه بدهید.

•   چراغ ها را خاموش کنید و اگر فرزندتان از تاریکی می ترسد یک چراغ خواب روشن کنید

•   برای عادت دادن بچه ها به خواب سر وقت عجله نکنید و آن را به تدریج و با آرامش انجام دهید

•   به کودک اجازه خوابیدن در جایی به جز رختخواب خودش را ندهید