به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: افسردگی باعث آزاد سازی و ترشح هورمون‌های استرس می‌شود که به تشکیل چربی شکم سرعت می‌بخشد. براین اساس دو سوم از تمام خودکشی‌ها نیز مربوط به افراد افسرده است.


1. افسردگی و ناراحتی های قلبی

مطالعات نشان می‌دهند که افسردگی برای بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و می‌تواند بیماری آنها را توسعه دهد و درمان آن را با مشکل روبرو کند. افسردگی همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افراد افزایش دهد. افسردگی همچنین می‌تواند احتمال مرگ را تا 20 درصد  در افرادی که دچار حمله قلبی شدند در 6 ماه نخست افزایش دهد.

عاداتی که پس از ابتلا به افسردگی در نزد افراد محبوب واقع می‌شوند نظیر اعتیاد به مواد مخدر، سیگار، رژیم غذایی ضعیف و عدم تحرک و فعالیت بدنی نیز برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بسیار خطرناک گزارش شده است.

2.افسردگی و دیابت

اگر ابتلا به افسردگی باعث خوراک کم و اعتیاد به سیگار و دود و یا عدم تمایل به انجام فعالیت‌های ورزشی در افراد شود می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در افراد افزایش دهد. اگر شما هم اکنون به دیابت مبتلا هستید، افسردگی می‌تواند شما را از انجام فعالیت‌های لازم برای کنترل دیابت باز دارد. بدون در نظر گرفتن اینکه فرد در ابتدا به کدام مبتلا می‌شود، آمارها نشان می‌دهند که 20 درصد افرادی که به دیابت مبتلا هستند به افسردگی هم دچار هستند. به عبارت دیگر، ترکیب دیابت و افسردگی یک ترکیب بسیار خطرناک است.

3.افسردگی و چاقی

اگر شما فرد افسرده ای هستید، احتمال ابتلا به چاقی در شما افزایش می‌یابد. در حقیقت افسردگی می‌تواند احتمال ابتلا به چاقی را تا 58 درصد افزایش دهد. همچنین، اگر شما فرد چاقی هستید، احتمال ابتلا به افسردگی در شما افزایش می‌یابد و این بدان دلیل است که انسان به هنگام افسردگی، تغذیه اش ممکن است افزایش یابد و طبیعتاً میل اندکی به تحرکات ورزشی پیدا می‌کند. افسردگی ممکن است باعث آزاد سازی و ترشح هورمون‌های استرس شود که این امر می‌تواند به تشکیل چربی شکم سرعت بخشد.

4.افسردگی و کاهش قدرت ذهن و روان

افسردگی بلند مدت می‌تواند به ضعیف شدن قدرت ذهنی و روانی بی‌انجامد. این امر در سنین پیری و میانسالی بسیار شدیدتر می شود. اسکن مغزی افراد مسن مبتلا به افسردگی در نواحی مشخصی از مغز ، انقباض را نشان می دهد که این انقباض در مقایسه با افرادی از همین سن که دچار افسردگی نیستند به مراتب بیشتر و مشهود تر است. افسردگی درمان نشده در افراد در اوایل زندگی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سکته را افزایش می‌دهد.

5.افسردگی و سوء مصرف مواد

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است برای درمان علایم بیماری خود به مصرف مواد مخدر روی بیاورند و هیچ چیزی برای بیماری های روانی و افسردگی خطرناک تر از این مواد نیست. تحقیقات نشان می دهند که درمان این بیماری در افرادی که معتاد به این مواد هستند به مراتب دشوارتر از سایرین است. همچنین شایان ذکر است که مصرف این مواد می تواند دلیلی برای ابتلا به بیماری افسردگی و سایر بیماری های روانی باشد. ابتلا به بیماری افسردگی و همزمان استفاده از مواد مخدر و الکل می تواند بسیار خطرناک باشد.

6.افسردگی و سرطان

25 درصد افراد مبتلا به سرطان به افسردگی نیز دچار هستند. برخی از مطالعات نشان می دهند که افسردگی  بر سیستم ایمنی بدن تاثیرات منفی بسیاری می گذارد و می تواند باعث پیشرفت سرطان گردد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که افراد مبتلا به سرطان سینه و افسردگی به صورت همزمان، می توانند دچار مرگ زود هنگام شوند. همچنین تحقیقات صورت گرفته نشان دهنده ی این هستند که بیماران مبتلا به افسردگی و سرطان دارای رشد تومور مغزی سریع تری هستند.

7. افسردگی و درد

درد مزمن می تواند به افسردگی منجر شود، و داشتن افسردگی درمان نشده می تواند درد را بدتر کند.اگر شما به افسردگی حاد دچار باشید، احتمال ابتلا به سر درد میگرن در شما تا سه برابر نسبت به سایرین افزایش می یابد.تحقیقات نشان می دهند که 50 درصد افراد مبتلا به افسردگی به هنگام مراجعه به دکتر و پزشک متخصص از درد در بدن خود رنج می برند و نسبت به درمان این درد به پزشک مراجعه می کنند.افسردگی باعث شدید تر شدن درد و درد باعث شدید تر شدن افسردگی می شود.ترکیب درد و افسردگی با هم به صورت همزمان می تواند منجر به انزوا و افسردگی بیشتر شود.

8.افسردگی و خودکشی

خطرناک‌ترین نتیجه افسردگی می‌تواند خودکشی باشد و این خطر زمانی افزایش می‌یابد که فرد افسرده به مواد مخدر و یا الکل نیز اعتیاد داشته باشد. دو سوم از تمام خودکشی‌ها مربوط به افراد افسرده است. عوامل هشدار دهنده خودکشی عبارتند از دور ریختن و دوری جستن از اموال مورد علاقه شخص، شادمان شدن ناگهانی، و تلقی کردن مرگ به عنوان یک راه چاره.

به هنگام ابتلا به افسردگی با چه کسی مشورت کنیم

اگر شما به مدت دو هفته است که نشانه‌های افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید می‌بایست نسبت به درمان آن عمل کنید. افسردگی یک بیماری قابل درمان است، اما بدون درمان، می‌تواند یک بیماری خطرناک و با عوارض متعددی همراه شود. درمان را با مشورت با پزشک خود آغاز کنید. ممکن است به یک روانپزشک ارجاع داده شوید. سایر اشخاصی که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند عبارتند از روانشناسان، مددکاران اجتماعی، درمانگران و مشاوران آموزش دیده در بحث درمان افسردگی هستند.