پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر جلیل محبی(دانش آموخته دانشگاه امام صادق"ع")- چند سالی است که هیات میثاق باشهدای دانشگاه امام صادق علیه السلام بر سرزبان هاست و دوستداران و غیر دوستداران این هیات حرفهایشان را درباره این سبک عزاداری و سخنران و مداح و حواشی مراسم شفاهی و کتبی بیان میکنند.

برای اینکه هیأت در تراز انقلاب اسلامی شناخته شود بهتر است که شاخص هایی برای این مسئله تعریف نماییم تا به درستی بتوانیم به قضاوت بنشینیم. این شاخص ها میتواند به نحوی باشد که برخی از آنها در دیگر هیات نیز دیده شود اما آنچه مهم است جامعیت هیات میثاق باشهداست، به نحوی که همه این شاخص ها را در حد قابل قبول داراست. این موضوع به معنای تخطئه دیگر هیات مذهبی مشهور و غیر مشهور هرگز نبوده و نیست زیرا که هرکسی با نیت خالص خود اقداماتی را در مسیر زنده نگه داشتن یاد سیدالشهداء و قیام آن حضرت بیان میدارد. لذا از هرگونه مقایسه –حداقل بنده- پرهیز میکنم.

اول- سخنران و مداح دین شناس:
در طول سالیان متمادی روحانیون و مداحان مختلفی در هیات میثاق با شهدا به خدمت گذاری پرداخته اند. تا جایی که بنده یادم هست هیچ کدام از این افراد به از صراط مستقیم اسلامی منحرف نبوده اند و اسلام خودشان را از مرجعیت مورد تایید حوزه علمیه قم و امام راحل و رهبر انقلاب اخذ کرده اند.

در سالهای اخیر نیز حجت الاسلام و المسلمین پناهیان این هیات را به عنوان منبری که میتوانند نو ترین و علمی ترین دیدگاه های شان را در آن بیان کنند انتخاب نموده اند. ایشان به دور از هرگونه تعصب نظرات علمی و آرائی را که فکر میکنند ممکن است چالشی علمی ایجاد کنند با مشورت اهل فن سبک سنگین کرده و با مطالعه و تدقیق فراوان در متن آیات و روایات، آنچه را که به عنوان نیاز روز تشخیص میدهند ارائه می نمایند. ایشان که از مدعوین هیات حسینیه امام خمینی در مراسمات گوناگون است بارها بعد از مراسم مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفته اند.

مداح دوست داشتنی هیات نیز که از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق است دکترای الهیات است و رشته تخصصی خود را مباحث دینی انتخاب نموده است. دکتر میثم مطیعی در دوره پیش از دانشگاه نیز با بیوت علما محشور و مانوس بوده و از محضر حضرت آیت الله مجتبی تهرانی رحمه الله علیه بهره برده است.

دوم- رعایت شرعیات در طول مراسم:
برخلاف برخی از هیات مذهبی که در حاشیه هیات اختلاط میان نامحرمان دیده میشود و به این ترتیب حرمت هیات خدشه دار میگردد ترتیبات در نظر گرفته در هیات میثاق به نحوی است که کمترین تداخل و رویارویی بین نامحرم وجود دارد و حلال و حرام الهی تحت الشعاع مستحبات قرار نمیگیرد.

سوم- دوری از بدعت ها:
تاکنون همه سخنرانان و مداحان هیات میثاق (تاجایی که نگارنده میداند) از بیان روایات ضعیف و تاکید بر خواب و رویا محوری و بیان داستانهایی که منبع علمی درستی نداشته و غلو در مضامین به دور بوده اند. تکیه بر دیدگاه های علمی مراجع مسلم شیعه و کتب معتبر و روایات صحیح و خاطرات واقعی از برجسته گی های بیانات مداح و سخنران هیات است.

بدعت در نحوه عزاداری و نحوه سینه زنی وجود ندارد و نرم جامعه و بنای متشرعین به دقت رعایت می شود. هیچ گاه اصل هیات تحت الشعاع نحوه نوحه خوانی نیست و اصالت ابکاء و بکی و تباکی در کل مراسم حتی موقع سینه زنی دیده میشود.

چهارم- گرایش های انقلابی به دور از سیاست زدگی:
هیات میثاق با شهدا، از مداح و سخنران و دست اندرکاران آن همگی دارای خواستگاه انقلابی قوی و دلبسته به آرمانهای امام و رهبری اند. در پیچ های سیاسی انقلاب خود را اثبات کرده و هرگز بی تفاوتی و عافیت طلبی در ایشان نبوده است. در فتنه سال هشتاد و هشت و قضایای دیگر در مضامین سخنرانی و اشعار مداح استواری بر آرمانها به چشم میخورده و استکبار ستیزی و دشمن شناسی برجستگی ویژه ای داشته است. اما هیچ گاه این خصوصیات در خدمت یک جریان سیاسی خاص نبوده و حواشی سیاسی از اصالت هیات نکاسته است.

پنجم- به روز بودن نحوه عزاداری:
درکنار رعایت همه شئونات و احترامات لازم برای یک هیات عزاداری، ویژگی جوان پسندی و شور و طراوت مورد پسند امروز جامعه هم در بیانات سخنران و نیز در نحوه عزاداری مداح اهل بیت وجود دارد. جذب جوانان از همه اقشار و با انواع افکار و گرایش ها موید این امر است.

ششم- مسجد محوری:
از دیگر خصوصیات هیات میثاق برگزاری آن در مسجد است. در زمانی که افتراقی میان عزاداری و مسجد وجود دارد و غالب هیات های مذهبی خارج از مساجد به مشغول فعالیت اند و نسبت این دو اندک است هیات میثاق باشهدا در مسجدی باسابقه نه چندان طولانی اما موید به تاییدات علمائی انقلابی چون مرحوم حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه الله علیه برگزار میگردد. مسجدی که به جرات میتوان گفت مصداق آیه شریفه اسس علی التقوی من اول یوم بوده است...

هفتم- استمرار هیات در طول سال:
هیات میثاق یک هیات فصلی نیست. ذکر اهل بیت علیهم السلام و مناجات با پرودگار در طول سال و هر هفته در آن برگزار میگردد و ارتباط معنوی مخصوص ایام محرم و فاطمیه نیست.

هشتم- رعایت حدود زمانی مراسم هیات:
برخلاف بسیاری از هیات جوان پسند ولی خسته کننده برای عموم مردم هیات میثاق دارای تشریفات و آیین زمانی خاصی است. زمان سخنرانی کم و زیاد نمی شود و مداحی و ذکر مصیبت و سینه زنی همه و همه در زمان تعیین شده قبلی و به اندازه ای که موجبات خستگی میهمانان اهل بیت نباشد انجام میگیرد.

........................

دلایل فوق موجب گردیده این بنای مستحکم معنوی که از برکات انقلاب اسلامی و از باقیات الصالحات پدر معنوی دانش جویان و دانش آموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام است همه اقشار از جمله پیر و جوان و زن و مرد با همه گرایش های فکری را سمت خود بکشاند و بتواند همچون خود دانشگاه امام صادق(ع) که در پی مرجعیت علوم اسلامی و انقلابی است در پی ایجاد الگوی برای مراسمات در تراز انقلاب اسلامی .