سامسونگ پیش از این در دعوای حقوقی در مقابل اپل، بازی را واگذار کرده بود، اما حالا بر اساس آخرین گزارشات مالی که منتشر شده است، درآمد شرکت سامسونگ به شدت نزول کرده است و اپل توانسته است با هدف قرار دادن هوشمندانه منبع اصلی درآمد بخش موبایل سامسونگ، این شرکت را در تنگنا قرار دهد.

کار ژیائومی بود یا اپل؟!
دیروز اعلام شد در سه ماه سوم سال ۲۰۱۴، میزان درآمد شرکت سامسونگ، نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۷۳٫۹ درصد افت کرده است.

در حالی که بعضی‌ها دوست دارند که این افت درآمد را به کم آوردن سامسونگ در مقابل ژیائومی نسبت بدهند، اما اگر خوب بررسی کنیم می‌بینیم که افت درآمد سامسونگ به خاطر محبوب شدن گوشی‌های ژیائومی نبوده است. میزان عایدی سامسونگ از محل فروش هر یک از این گوشی‌های ارزان، خیلی کم است و عمده سود سامسونگ تا پیش از این از محل فروش سری گلکسی اس و مدل‌ها نوت بود، اما حالا این فروش این مدل‌ها به شدت تحت تأثیر آی‌فون اپل قرار گرفته است.

به عبارت دیگر درست است که سامسونگ در هر دو عرصه باخته است، اما باخت در قسمت گوشی‌های های اند، باخت اصلی سامسونگ محسوب می‌شود.

اشتباه نکنید، سامسونگ هنوز از نظر میزان فروش کلی گوشی، آمار بسیار قابل توجهی دارد، اما سود سامسونگ به دلایل زیر کم شده است:

۱- سامسونگ مجبور شده است برای ماندن در میدان رقابت گوشی‌های رده متوسط و پایین‌اش را با بهای کمتری بفروشد و این کار سود اندک این قسمت را برای سامسونگ، کمتر کرده است.

۲- در قسمت گوشی‌های های اند که منبع اصلی درآمد بخش موبایل سامسونگ هستند، سامسونگ به اپل باخته است.

۳- کم شدن تیراژ سامسونگ در بخش گوشی‌های های اند، یک تأثیر دیگر هم داشته است: کم شدن تیراژ باعث شده است که هزینه تمام‌شده گوشی برای سامسونگ بیشتر شود و بنابراین حاشیه سود سامسونگ کمتر هم بشود!

برآوردهای کارشناسان نشان می‌دهد که میزان فروش کلی گوشی‌های سامسونگ تنها ۸٫۲ درصد افت کرده است، اما در سه ماه سوم سال ۲۰۱۴، میزان فروش گوشی‌های  های اند سامسونگ، نسبت به زمان مشابه سال قبل نصف شده است!

مقایسه میزان درآمد سامسونگ و اپل بسیار جالب است: درآمد سه ماهه سوم سامسونگ ۱٫۶۶ میلیارد دلار بوده است، در صورتی که اپل در همین مدت ۱۱٫۲ میلیارد دلار درآمد داشته است!

آیا اپل «جنگ هسته‌ای» را برده است؟
شاید اپل هرگز نتواند «جنگ هسته‌ای» را علیه اندروید ببرد و آرزوی استیو جابز عملی نشود، اما دست‌کم در میدان مبارزه با سامسونگ، اپل موفقیت‌های زیادی کسب کرده است.

البته به باور من شاید بهتر باشد بگوییم که این راهبرد اشتباه سامسونگ بوده است که باعث شده این شرکت همه چیزهایی را که از سال ۲۰۱۰ به دست آورده بود، از دست بدهد.

موفقیت‌های سامسونگ از سال ۲۰۱۰ شروع شد، همان زمانی که سامسونگ با گوشی خوب گلکسی اس اوریجینال شروع کرد، این گوشی را بعضی‌ها کپی آی‌فون ۳GS می‌دانستند.

سامسونگ بعد از آن راهبردهای زیر را در پیش گرفت:

- با توجه به غفلت اپل در عرضه گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ و تقاضای زیادی بازار برای این گوشی‌ها، تا توانست گوشی با صفحه نمایش بزرگ وارد بازار کرد.

- فبلتی به نام نوت وارد بازار کرد که تا مدت‌ها در بازار رقیبی نداشت.

- از نظر اپلیکیشن‌های اختصاصی ابتکاراتی به خرج داد و روی این اپلیکیشن‌های تبلیغ زیادی کرد.

- سعی کرد مطابق سلیقه هر گروه از مردم، محصولی داشته باشد، کاری که برخی نام اسپم سخت‌افزاری را بر آن نهاده بودند.

- سامسونگ حتی سعی کرد همین راهبرد را در عرصه تبلت هم اجرا کند، اما موفق نشد.

این راهبرد تا مدت زیادی موفق بود، اما مشکل عمده سامسونگ دو چیز بود:

۱- فقدان خلاقیت: این شرکت نتوانست خلاقیتی به خصوص در زمینه طراحی بدنه گوشی‌های های اند از خود نشان بدهد.

۲- به خاطر تولید محصولات زیاد، تمرکز سامسونگ روی گوشی‌های های اند که منبع اصلی درآمدش بودند، کم شد.

سامسونگ در سه ماهه سوم سال پیش، ۳۲٫۵ درصد کل بازار گوشی‌های هوشمند دنیا را داشت، در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴، سامسونگ ۲۳٫۸ درصد کل بازار را دارد که هنوز بسیار قابل توجه است.

sumsungapple

در مقابل آمار اپل تغییر زیادی نکرده است، میزان تصاحب بازار گوشی‌های هوشمند توسط اپل از ۱۲٫۹ درصد سال قبل به ۱۲ درصد رسیده است.

اپل به تخطی از راهبرد زمان جابز، به تولید گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ، مطابق نیاز بازار روی آورد و به این ترتیب به شدت میزان فروش گوشی‌های سامسونگ را تحت‌تأثیر قرار داد.

سال پیش سامسونگ دو برابر اپل گوشی می‌فروخت و نصف اپل درآمد داشت، اما حالا دیگر میزان درآمد اپل بسیار بیشتر سامسونگ شده است و این شرکت ۶٫۷ برابر سامسونگ درآمد دارد!

این تفاوت عایدی به تدریج تأثیر دیگری هم گذاشته است:

اپل دستش برای سرمایه‌گذاری روی سیستم عامل، اپلیکیشن‌ها و تحقیقات سخت‌افزاری بازتر است.

خلاصه اینکه راهبرد اپل برای فروش گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ‌تر که حاشیه سود زیادی دارند، به شدت سامسونگ را تحت فشار قرار داده است.

آیا گوگل به محو شدن سامسونگ کمک کرده است؟!
در این ۴ ساله، سامسونگ در بازه‌ای از زمان، آنقدر موفق شده بود که گوگل هم احساس نگرانی کرده بود، گوگل احساس کرده بود که موفقیت سامسونگ، برند اندروید را تهدید می‌کند و به عبارتی حس می‌کرد که سامسونگی که دست‌پرورده سیستم عامل خودش است، بیش از حد بزرگ شده است.

گوگل نگران بود که سامسونگ علاقه زیادی در دست بردن در اندروید و ایجاد تغییرات ظاهری در آن دارد و با این کار به وجهه گوگل صدمه می‌زند، پس سعی کرد که سامسونگ را مجبور کند، میزان تغییرات را کمتر کند. سامسونگ هم از این فشار اصلا خوشش نیامد و سعی کرد به دنبال آلترناتیوهایی برای اندروید باشد و یا لااقل تظاهر کند که به دنبال آلترناتیوهایی مثل ویندوز موبایل یا تایزن است.

اما در عمل آلترناتیوهای سامسونگ اصلا چیزهای قبال اتکایی نبودند، در همان زمان ال جی، سونی، اچ تی سی و ژیائومی به شدت سامسونگ را تحت فشار قرار دادند. دیگر در ذهن عامه مردم،برخلاف سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، یک گوشی اندرویدی عالی مساوی با یک گوشی سامسونگ نیست و سامسونگ تبدیل به یکی پنج شش گزینه احتمالی در ذهن هر خریدار بالقوه اندرویدی شده است.

به عبارتی سامسونگ به خانه اول برگشته است و به قبل از سال ۲۰۱۰ پرتاب شده است.

سامسونگ چگونه می‌تواند خودش را نجات بدهد؟
حقیقت این است که تا حالا در دنیای بی‌رحم گوشی‌‌های هوشمند،‌ تا حالا شرکت بزرگی را سراغ نداریم که سقوط کرده باشد و توانسته باشد خودش را نجات بدهد.

اما مدت‌های زیادی صبر کردیم تا ببینیم نوکیا یا بلکبری آیا می‌توانند خود را نجات بدهند یا نه. این شرکت‌ها دست و پای زیادی زدند، سعی کردند با طراحی گوشی‌هایی با بدنه زیبا و متفاوت، موقعیت از دست رفته خود را جبران کنند اما موفق نشدند.

سامسونگ حالا نیاز زیادی به دست‌کم یک گوشی های اند موفق دارد. گوشی‌های که حاشیه سود قابل قبولی داشته باشد و به میزان زیاد به فروش برسد.

متأسفانه نوت ۴ سامسونگ با اینکه فبلتی با کیفیت خوب است، هیچ کمکی نمی‌تواند به سامسونگ کند، چون فروشش بسیار تحت تأثیر آی‌فون ۶ و ۶ پلاس قرار گرفته است.

پس چاره‌ای نمی‌ماند که سامسونگ به نسل تازه گوشی سری گلکسی اس خودش اتکا کند.

سامسونگ تا حالا نتوانسته است که در گوشی‌های سری گلکسی اس خود یک طراحی بدنه خلاقانه، مستقل و مطابق سلیقه مردم داشته باشد، مثلا علیرغم تمایل شدید مردم، نتوانست در گلکسی اس ۵، یک بدنه فلزی عرضه کند.

در شرایطی که ژیائومی بی‌شرمانه از اپل تقلید می‌کند و هیچ باکی از این بابت ندارد و در شراطی که پرچم‌دارهای اچ تی سی، ال جی، سونی و گوشی محبوب نکسوس را در بازار داریم، آیا سامسونگ خواهد توانست ورق را با یک گوشی تازه برگرداند؟

پاسخ منطقی خیر است، اما ما دوست داریم برای حفظ هیجان بازار و نیز ایجاد یک سناریویی جذاب برای گزارش‌های وبلاگی خودمان، شاهد یک بازگشت دراماتیک از سوی سامسونگ باشیم!

از سوی دیگر همان طور که از زمین برخاستن برای سامسونگ دشوار است، اپل هم باید بداند که وفاداری کاربرانش به این شرکت هم ابدی نخواهد بود و در صورتی که زمین بخورد یا برایش پشت پا بگیرند، هیچ تضمینی برای خیزش دوباره‌اش وجود نخواهد داشت. زمانی حکمرانی نوکیا برای ما ابدی به نظر می‌رسید و این شرکت مظهر خلاقیت بود، اما چند سال عدم تمرکز، اشتباه، عرضه کالاهای نامحبوب، رو آوردن به سیستم عامل اشتباه، باعث شد که این برند محو شود. بله! آی‌فون شش گوشی بسیار پرفروشی شده است و حتی آی‌فون شش پلاس که بیشتر از برآورد اولیه اپل به خصوص در چین به فروش می‌رود، اما در این دو گوشی ما نشانه‌هایی از تخطی اپل از کمال‌گرایی همیشگی و پوپولیسم را شاهد هستیم.

این پوپولیسم، شاید یکی دو بار پاسخ بدهد، اما در صورت تکرار و درآمدن اپل از شرایط آرمانی، کاربران هیچ رحمی به اپل نخواهند کرد، در آن صورت بعید نیست که مثلا یک گوشی نکسوس با یک ویژگی آرمانی غیرقابل پیشبینی، تاج پادشاهی را بر سر بگذارد!