به گزارش  پارس به نقل از  فارس، محمدرضا یوسفی‌پور مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست شرکت ملی گاز ایران در یک نشست خبری که عصر امروز برگزار شد، گفت: از 11 سال قبل کنترل و نظارت سیستم‌های لوله‌کشی خانگی توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود. بنابراین ما از این سازمان درخواست داریم تا در خصوص کنترل سیستم‌های لوله‌کشی خانوارها نهایت دقت را به عمل آورند.


یوسفی‌پور با اشاره به حوادث ناشی از گازگرفتگی در سال گذشته گفت: حوادث گازگرفتگی در تهران 17.5 درصد کاهش داشته است، اما در کل کشور با توجه به رشد 8 درصدی بهره‌مندی خانوارها از نعمت گاز طبیعی حوادث ناشی از گازگرفتگی 26.8 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به مرگ‌های خاموش که از انتشار گاز منواکسیدکربن ایجاد می‌شود، تصریح کرد: مرگ خاموش در کشور 50 درصد در سال 92 نسبت به سال 91 افزایش داشته است.

یوسفی‌پور با اشاره به اشتعال و انفجار در سال 92 گفت: این حوادث نیز از رشد 12 درصدی نسبت به سال 91 برخوردار بوده است، اما مهمترین علت حوادث گازگرفتگی در کشور دودکش است که ضریب آن 96 درصد است.

وی با اشاره به عدم تهویه مناسب در واحدهای مسکونی گفت: استفاده از وسایل گرمایشی متناسب با فضای منزل و در کنار آن تهویه مناسب، آمار گازگرفتگی را کاهش می‌دهد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: استان‌های قم، سمنان، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی در سال 92 بیشترین حوادث و استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بدون حوادث بوده‌اند، بنابراین مسئولین ذیربط در این استان‌ها باید با جدیت فرهنگسازی را ادامه دهند تا حوادث گازگرفتگی در استان‌های پرخطر کاهش پیدا کند.

وی در پایان با اشاره به کنترل دودکش و وسایل گازسوز گفت: مصرف‌کنندگان قبل از استفاده از وسایل گازسوز باید از دودکش و احتراق مناسب وسایل گازسوز مطمئن شوند و از این وسایل استفاده کند