پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سپیده اشرفی- "ممنوع نشده" از هرکسی که در این راستا بپرسی همین جواب را می‌شنوی. رفت‌و‌آمدهایشان آرام است و مدام نگاهت می‌کنند اما هرچند بار هم که بپرسی می‌گویند:"فروش سلاح شکاری ممنوع نشده است." بعضی‌ قدری چاشنی تعجب هم اضافه‌اش می‌کنند که به کارهایی که می‌کنند شکی نکنی. می‌گوید:" از همه کشورها وارد می‌شود اما اسم ایران روی آن می‌خورد. هیچ ممنوعیتی ندارد." این را فروشنده در جواب سوالی می‌دهد که به صحبت اخیر وزیر دفاع اشاره می‌کنی و می‌گویی که این راسته را با شک و ترس و لرز طی کرده‌ای. چهره‌ ساده‌ای دارد اما راحت باور می‌کند که خریدت برای پدری است که قصد شکار دارد. اطلاعات می‌دهد و از گفتن ممنوعیت‌ها ابایی ندارد اما سرتاسر مغازه‌اش، هیچ نشانه‌ای از سلاح نیست. 

خرید و فروش رسمی یا غیررسمی؟
کل مغازه خاک گرفته‌اش پر از ابزار جانبی سلاح‌های شکاری است. از کیف سلاح گرفته تا ابزارهای دیگر. مغازه‌ای قدیمی در راسته فروشنده‌های سلاح شکاری که بیشترشان شبیه صراف‌هایی هستند که ویترین‌شان خالی است اما دخل‌شان پر. همان راسته فروشندگان سکه و ارز است. پایین همان راسته و بعد از گذشتن از صف متقاضیان دو سفارت، دو پاساژ قدیمی کم کم خودش را نشان می‌دهد.

 با این حال اگر مشتری نباشی و اطلاعی از کم و کیف این خرید و فروش نداشته باشی، باید کورمال کورمال تکه تکه مغازه‌ها را بگردی و رد و نشانی از رهگذران یا صاحبان مغازه بگیری. علتش هم تنها یک چیز است. بیشترشان سلاح‌های شکاری را پشت ویترین نگذاشته‌اند. همین هم می‌شود که اگر کسی از این راسته گذر کند شک می‌کند که این نوع خرید و فروش رسمی است یا غیر رسمی.

selahshekari1

آزاد است!
نگاهی به اولین پاساژ، تداعی صحنه‌هایی از فیلم‌های تاریخی است که سیاهی لشگری ناآگاه مدام رد می‌شوند و به دوربین نگاه می‌کنند. خیره نگاهت می‌کنند. بیشترشان هیکل درشتی دارند و آرام آرام با هم صحبت می‌کنند. مغازه‌ای که ابتدای راسته، آدرسش را داده‌اند خودنمایی می‌کند. همان مغازه تاریک. می‌‌گوید:" خرید و فروش آزاد است." از برند و قیمت‌های مختلف می‌گوید و هیچ نشان و سوالی از مجوز نمی‌پرسد. 

به گزارش اقتصاد، خرید و فروش سلاح شکاری اما در این راسته نیازی به مجوز ندارد. باید ابتدا سلاح خریداری شود و بعد، برای دریافت مجوز استفاده اقدام شود که به گفته برخی، هزینه نهایی این کسب مجوز ( برای پنج سال) حدود 100 هزار تومان است. همین مسئله شبهات بسیاری را برای رونق کار شکارچیان بدون مجوز ایجاد کرده است. خیلی‌ها می‌گویند که این نوع خرید و فروش، عاملی برای تشدید شکار غیرقانونی است.

رونق توپی‌ها
با مجوز یا بدون آن، این راسته هنوز هم پررونق است. خیل عظیم مردان ریز و درشتی که وارد می‌شوند و برای خرید سلاح مورد علاقه‌شان پرس و جو می‌کنند نشان می‌دهد که توزیع سلاح شکاری متوقف نشده است. این میان اگر خوب بگردی، می‌توانی سراغی از سلاح‌های بادی هم بگیری. سلاح‌هایی که می‌گویند برخی‌شان با قرار دادن ساچمه، امکان شکار پرندگان را هم دارد. سلاح‌های توپی که همان سلاح خرید شکارهای غیر پرنده است اما رونق بیشتری دارد. قد و هیکل درشت‌تری دارد و وزن سنگین‌تر. مخصوص حیوانات اهلی و وحشی است. 

جدای از پرندگان، هرآنچه که اسم شکار داشته باشد با این سلاح قابل شکار است. این رونق سلاح‌های شکاری در شرایطی است که تنها چند روز قبل وزیر دفاع در نشستی که با رئیس سازمان محیط زیست داشت، اعلام کرده بود توزیع سلاح شکاری متوقف شده است. این راسته اما هنوز هم پررونق است. توپی، بادی یا ساچمه‌ای تفاوتی ندارد. راسته شکار هنوز هم پررونق است.