به گزارش پارس سردار سرتیپ پاسدار «سید محمد باقرزاده» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 61 شهید گمنام در دهه اول محرم به یاد سال 61 هجری در کشور تشییع و تدفین می شود و این کار در نقاط مختلف کشور صورت می پذیرد و اغلب استان های کشور برنامه ریزی شده و در خراسان رضوی هم در دو نقطه صاصد و داورزن مراسم این تشییع ها پیش بینی شده است.


رییس کمیته جستجوی مفقودین نیروهای مسلح اضافه کرد: در مورد شهدای گمنام ما اکنون در حال کار کردن در چهار محور هستیم و در مکان هایی که توافق شده عملیات تفحص آغاز شده است.

سردار باقر زاده توضیح داد: عملیات تفحص داخل کشور خیلی وقت است که تمام شده است و ما تاکنون 45 هزار شهید پیدا کرده ایم که از این تعداد، چهار هزار شهید به صورت گمنام دفن شده اند و از تعداد 13 هزار شهید مفقود ما فقط باید به دنبال 6 هزار و 200 هزار خانواده شهید باشیم چرا که هفت هزار شهید گمنام دفن شده است و بخشی از این 6 هزار در حال شناسایی هستند.

وی به برنامه های کمیته مفقودین برای شناسایی شهدای گمنام پرداخت وافزود: بخش اعظم خانواده های شهدای گمنام با کمک بنیاد شهید در طرح پالایش سلامت هستند و دو سوم از شهدای گمنام تاکنون طرح پالایششان انجام شده است تا بتوانیم سریع تر شهدای گمنام را پیدا کنیم.

وی در مورد باغ موزه های دفاع مقدس نیز گفت: رهبری در تدوینی که داشتند فرمودند که همه باید برای ساخت پارک باغ موزه کار کنند و حتی نهادهایی را هم یاد بردند و فرمودند فلان و فلان که این فلان و فلان تعابیر عام مشخصی دارد و استانداران و فرماندهان و همه باید کار کنند.

سردار باقرزاده تصریح کرد: فرهنگ دفاع مقدس فقط برای سپاه و ارتش و نیروهای مسلح نیست و متعلق به همه است و هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد و دستگاه های هنری و ارشادو صاحب نظران همه باید بیایند کمک کنند و حتی نهاد خانواده هم می تواند در فرهنگ دفاع مقدس تاثیرگذار باشد.

وی افزود: ترویج دفاع مقدس بسیار وسیع است و اینگونه نیست که فقط دستگاه مشخصی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس باشد و از همین رو دستگاه ها باید سیاست گذاری کنند و بنیاد هم به تنهایی نمی تواند این موزه را بسازد و تمامی دستگاه ها باید به کمک بنیاد بیایند.

فرمانده کمیته تحقیق و تفحص مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به ظرفیت های نهاد ها پرداخت و افزود: اکنون ظرفیت هایی در شهرداری ها هست و شهرداری ها متکلف فرهنگ عمومی مردم هستند و آستان قدس هم محدوده خاصی دارد و ما این را از شهرداری و شورای شهر مطالبه می کنیم اما شهرداری و شورای شهر به تنهایی کافی نیست و باید همه برای شهدا کار کنند.