به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، درماتولوژی محدود به مطالعه و تحقیقات مو و ناخن و تشخیص بیماری ها از حالات نرمال و سرطانها و روند پیری پوست و روشهای زیبایی, اختلالات پوست و چربی و غشاهای مخاطی (دهان و تناسلی) نبوده بلکه روشی برای ارزیابی و درمان های موضعی و سیستمیک - جراحی های پوستی و جراحی های زیبایی پوست -ایمونوتراپی - نوردرمانی و لیزر درمانی-رادیوتراپی- و فتودینامیک تراپی است.

 
چرا بسیاری از مردم به بیماریهای پوست مبتلا میشوند؟
پوست وسیعترین ارگان بدن است و سلامت عمومی بدن را انعکاس میدهد. و به عنوان سدی در برابر نفوذ باکتری هاست.متاسفانه همه افراد شامل نوزادان-کودکان-نوجوانان و بالغین و افراد مسن به نوعی دچار مشکلات پوستی هستند.1 نفر از هر 6 نفر بیماری که به پزشک خانواده مراجعه میکنند مبتلا به مشکلات پوستی هستند.
 
 
شایعترین مشکلات پوستی شامل:
 
1.سرطان پوست
2.زگیل ها
3.ضایعات قارچی
4.درماتیت
5.پسوریازیس
6. آکنه: بیماری که اغلب نوجوانان به درجاتی از آن مبتلا میشوند
7. درماتیت پوستی8.هرپس سیمپلکس
8.درماتیت خانم های خانه دار: به علت تماس با شوینده ها
 
درماتولوژیست ها چه دورهایی را میگذرانند؟
پس از 7 سال طی دوره پزشکی عمومی و دو سال در منطقه محروم خدمت نموده و پس از قبولی در امتحان تخصص برای مدت 4 سال دوره تخصص را میگذرانند.دوره تخصص یک دوره پیشرفته است که نیاز به به مطالعه فشرده دروس و انجام مطالعات تحقیقاتی و اموزش بالینی در طول 4 سال است. سپس مجددا به مدت 2 سال به خدمت در مناطق محروم مشغول میشوند مجموعا دوره شامل 15 سال میشود.
مطالعات مکرر درماتولوژیست ها و شرکت در کنگره ها و سمینارهای بین المللی و مطالعه جدید ترین کتب و ژورنالها باعث به روز ماندن اطلاعات آنها میشود.
 
درماتولوژیستها چه فعالیتهایی انجام میدهند؟
ویزیت بیماران در بیمارستانها و مطب های شخصی مشاوره دادن به سایر متخصصین و انجام فعالیتهای تحقیقاتی.
درماتولوژیست ها در علوم بسیاری چون میکروبیولوژی –پاتولوژی- بیوشیمی- فیزیک و غدد تبحر دارند و با متخصصین دیگر در ارتباط هستند زیرا مشکلات پوستی در بسیاری مواقع تظاهری از بیماریهای داخلی هستند.
 
درماتولوژیستها جراحی های زیر را در شرایط گوناگون انجام میدهند :
جهت کنترل و درمان بسیاری از بیماریها چون سرطان پوست, بهبود پوست در مواقع رشد پوست در برخی نواحی – تغییر رنگ پوست - روند پیری پوست و آسیب های ناشی از آفتاب
 
تشخیص قطعی برخی بیماریهای پوستی (بیوپسی)
درماتولوژیست ها در رابطه  با عوارض پوستی دارو های جدید –ترکیبات صنعتی و آرایشی و بسیاری از اختلالات دیگر چون ضایعات پوستی ناشی از آفتاب را درمان میکنند.
 
محافظت از آفتاب
یک راه حفاظتی ضروری که باعث کاهش سرطان پوست و اسیب ناشی از آفتاب میشود.
 
چه زمانی بایستی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟
زمانی که پوست شما دچار تغییرات شده و یا به درمانهای معمول جواب ندهد. مراجعه به موقع به متخصصین پوست باعث کاهش عوارض و آزردگی پوست میشود در مشکلات پوستی به جای مراجعه به پزشک خانواده به متخصصین پوست مراجعه نمایید.
لازم به ذکر است اخیرا در بسیاری ازآرایشگاهها مطب ها و کلینیک ها و سایت های تبلیغاتی در اینترنت به تبلیغ و فعالیت بدون حضور پزشک متخصص پوست اقدام به انجام امور زیبایی تخصصی توسط افراد غیر متخصص میشود که ممکن است عواقب برگشت ناپذیری برای فرد داشته باشد.