به گزارش پارس به نقل از مهر، داود محمدی از جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان استاندارد، مدیران سازمان پتروشیمی، سازمان بازرسی، سازمان کنترل کیفیت هوا و نمایندگان کمیسیون های بهداشت و انرژی برای بررسی آلودگی بنزین های وارداتی و پتروشیمی و تاثیر آن بر کیفیت هوا خبر داد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در این جلسه گزارش جامعی از اقدامات این سازمان در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا ارائه داد، وی این مشکل را جهانی دانست و از فعال‌تر شدن کمیته ملی آلودگی هوا خبر داد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: خانم ابتکار واردات بنزین یورو ۴ را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و اعلام کرد: روزهای هوای پاک در تهران هشت روز افزایش یافته و روزهای هوای سالم نیز در تهران در سال حدود ۱۵۳ روز است که نمایانگر افزایش سطح روزهای هوای پاک در تهران است.

وی افزود: طبق اظهارات رئیس سازمان محیط زیست بنزین موجود در بنزن های وارداتی یورو ۴، زیر یک درصد است و همین امر در افزایش روزهای هوای پاک در تهران و شهرهای صنعتی تاثیرگذار بوده است.

پس از پایان گزارش خانم ابتکار، نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و انرژی انتقاداتی را نسبت به این گزارش وارد کردند. آنها معتقد بودند آلودگی هوا فقط مربوط به بنزن موجود در بنزین‌های تولیدی پتروشیمی ها نیست و عوامل متعددی در آلودگی هوا موثر است.

محمدی گفت: طبق گزارشات اعضای کمیسیون های بهداشت و انرژی نمی توان ادعا کرد که فقط واردات بنزین در پاک تر شدن هوا تاثیرگذار بوده است.

وی اظهار داشت: خانم ابتکار معتقد بود کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها روبه افزایش بوده و به مرور زمان از میزان بنزن موجود در این نوع بنزین ها کاسته شده است اما در هر حال بنزین تولیدی پتروشیمی ها دارای بنزن بالای یک درصد است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به گزارشات رئیس سازمان استاندارد در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ گفت: طبق گفته رئیس سازمان استاندارد نباید پایش و آنالیز بنزین های وارداتی و تولیدی پتروشیمی ها را به وزارت نفت بسپاریم چون وزارت نفت در این خصوص ذینفع است باید سازمان استاندارد مسئول پایش و آنالیز کیفیت بنزین های وارداتی و تولیدی پتروشیمی ها باشد.

نماینده مردم قزوین گفت: رئیس سازمان استاندارد اعلام کرد که بنزین های وارداتی مورد آنالیز این سازمان قرار گرفته و بنزن موجود در این نوع بنزین ها زیر یک درصد است، اما بنزین های تولیدی پتروشیمی ها را خود وزارت نفت آنالیز می کند بنابراین اطلاعات درستی در این زمینه در اختیار نداریم.