به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مرادی در نشست تخصصی «شبکه‌های شتاب‌نگاری و زلزله‌نگاری سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران» درباره سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران اظهار داشت: ما فعلاً به قدرت و امکان پیش‌بینی زلزله در کوتاه‌مدت نرسیدیم و اساساً چنین امکانی در دیگر کشورها هم وجود ندارد که بخواهد در زمان کوتاه و منجر به زلزله مخرب، وقوع آن را پیش‌بینی و اعلام کند. هدف ما از راه‌اندازی این سامانه در شهر تهران این است که بتوانیم زمینه را برای واکنش سریع در مقابله زلزله‌های احتمالی فراهم کنیم که این موضوع می‌تواند در کنار فراهم کردن سازه‌های مقاوم در برابر زلزله، میزان خسارات و آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی زلزله را کاهش دهد.

مرادی تأکید کرد: سامانه هشدار سریع زلزله به معنای امکان پیش‌بینی زلزله نیست و فقط می‌تواند با هشدار به موقع، زمانی اندک را در اختیار سازمان‌های مسئول قرار دهد و در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها، مردم را نیز در جریان هشدارهای خاص خود قرار دهد.

عضو هیأت علمی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر سامانه‌های هشدار سریع زلزله در کشورهایی مانند ژاپن، ‌ترکیه و رومانی هم راه‌اندازی شده است، گفت: این سامانه‌های هشداردهنده بیشتر برای استفاده سازمان‌های تخصصی و خاص است و البته در ژاپن تجربه هشدار از طریق رادیو و تلویزیون هم وجود دارد و چون سازه‌های شهری در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شدند، حتی مدت زمان خیلی کوتاه می‌تواند باعث پناه‌گیری مناسب مردم در محل‌های مناسب‌تر شود و آنها را در مقابل خطرات احتمالی سازه‌های غیرمقاوم یاری کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران: تا رسیدن امواج مخرب زلزله به منطقه ۲۲ تهران ۱۱ ثانیه زمان داریم

مرادی با طرح این سؤال که آیا سامانه هشدار سریع می‌تواند برای شهر تهران مؤثر باشد، گفت: چنانچه بین چشمه زلزله و شهر فاصله لازم وجود داشته باشد، این سامانه می‌تواند نقش مهمی در اخطار به سازمان‌های عامل و حتی مردم عادی داشته باشد. به‌طور مثال اگر چشمه زلزله در منطقه پارچین باشد، ما تا رسیدن امواج مخرب زلزله به منطقه ۲۲ تهران ۱۱ ثانیه زمان داریم که این زمان در صورت هشدار به موقع و آمادگی‌های لازم می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود و حداقل از خسارت‌های انسانی به نحو قابل ملاحظه‌ای بکاهد.

همچنین در نشست «شبکه‌های شتاب‌نگاری و زلزله‌نگاری سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران» نقوی، کارشناس ژئوفیزیک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زمین‌لرزه‌های تاریخی شهر تهران نشان می‌دهد این کلانشهر توسط گسل‌هایی مانند گسل آراد، ری، شمال تهران و گسل مشاء محاصره شده است، اظهار داشت: بر همین اساس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تیرماه ۱۳۸۳ با پیشنهاد شرکت GEON روسیه قرار دادی برای تجهیز شبکه زلزله‌نگاری شهر تهران منعقد کرده است که بر اساس آن ۱۳ دستگاه لرزه‌نگاری تهیه و برای تجهیز ۱۴ پایگاه لرزه‌نگاری اقدام شده است.

وی افزود: در حال حاضر مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دستگاه‌های لرزه‌نگار را در بخش‌های مختلف استان تهران مستقر کرده‌اند که دستگاه‌های مربوط به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در محدوده شهر تهران مستقر است.

نقوی با اشاره به اینکه این لرزه‌نگارها ویژگی‌های خاصی دارند که می‌تواند برتری عملکرد آنها را نشان دهد، گفت: این دستگاه‌ها امکان تشخیص اثرات انفجار را نسبت به زلزله دارند و ضمناً دارای بیشترین دقت در تعیین محل زمین‌لرزه در سطح شهر تهران هستند و می‌توانند نوع شکستگی زمین‌لرزه‌های نزدیک شهر تهران را برای برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بعدی تعیین کنند.

کارشناس ژئوفیزیک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: تحلیل نتایج حاصل از داده‌های این شبکه‌ها حکایت از آن دارد که تمامی گسل‌های اطراف تهران به لحاط لرزه‌ای فعال هستند.

در این راستا نوروزی، کارشناس مخاطرات زمین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران نیز در خصوص اهمیت اجرای سیستم هشدار سریع زلزله تهران گفت: کاهش خطرپذیری، فرصت پناه‌گیری و ایجاد امکان فرصت برای نجات نیروهای انسانی یکی از مهم‌ترین اهداف این سیستم است تا شهروندان بتوانند ضمن فراگیری آموزش‌های لازم، از فرصت طلایی ایجاد شده استفاده کنند.

وی گفت: امیدواریم در کنار مقاوم‌سازی سازه‌های شهری و ایجاد آمادگی در شهروندان برای مواجهه با بلایای طبیعی از جمله زلزله، سامانه هشدار سریع زلزله هم بتواند به کمک کاهش خسارات و آسیب‌های این حوادث ‌بویژه کاهش خسارات انسانی بیاید و در صورت وقوع چنین حوادثی، کمترین خسارت‌ها را متحمل شویم.

به گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نشست تخصصی «شبکه‌های شتاب‌نگاری و زلزله‌نگاری سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران» در جشنواره شهر آماده در برج میلاد تهران برگزار شد.