به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رسول دیناروند ظهر امروز در حاشیه همایش بزرگداشت روز غذا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: غذا یک بحث بزرگ در تمام دنیا است و تقریبا در بسیاری از کشورها سهم غذا از هزینه خانوار بیش از ۵۰ درصد است که در ایران این رقم به ۲۵ درصد می‌رسد به همین منظور سهم فرآورده‌های غذایی، کشاورزی، صنعتی و صنفی از تولید ناخالص ملی بالا است.

وی افزود: برای کشورها مهم است که وابستگی خود را در حوزه غذا به حداقل برسانند به ویژه در ایران که منطقه‌ای کم آب است و تولیدات وابسته صنایع غذایی است از طرفی وابستگی ما به واردات نیز بسیار وابسته هستیم و بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال واردات داریم و صنعت غذا بالای یک میلیارد دلار صادرات دارد بنابراین نیاز است تکنولوژی‌های جدید و روش‌های مدرن تولید به کار گرفته شود.

دیناروند با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی غذا، محافظت از زمین و بهره وری بیشتر از آن است خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت غذایی تشکیل شده است تا سلامت محوری در امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد به طوری که مصرف نمک، روغن و کالری را باید از مصرف روزانه مردم کم کنیم چرا که امروز نگران دریافت بیش از حد کالری مردم هستیم بیش از ۵۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند در حالی که کسانی که فقر غذایی دارند زیر چهار درصد هستند.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور تصریح کرد: ما می‌توانیم با رعایت شیوه مناسب زندگی و تغذیه سالم حداقل ۱۰ سال به عمر متوسط جامعه اضافه کنیم به طوری که اگر امید به زندگی ۷۳ سال است آن را با اصلاح شیوه زندگی، بهبود تغذیه و امنیت فرآورده‌های غذایی به ۸۰ سال برسانیم.

وی عنوان کرد: روغن، گندم، برنج، سویا فرآورده‌های نهاده‌های دامی از جمله کالاهای وارداتی هستند که با امنیت و کنترل وارد کشور می‌شوند. وی در رابطه با نظارت واردات برنج هندی گفت: در سال ۹۳ نظارت بسیار بیشتر از سال‌های قبل شده است و استانداردها سختگیرانه تر اعمال می‌شود و تمایل داریم کیفیت برنج وارداتی را افزایش دهیم در حال حاضر برنج وارداتی از هند از منابع ثبت شده در وزارت غذا و دارو خریداری می‌شود.

دیناروند اظهار کرد: سرانه مصرف سم در کشور نگران کننده نیست بلکه نگرانی‌ها به خاطر سموم قاچاق و یا غیرمجاز است از طرفی باید فرایندی برای عرضه و استفاده سموم در زمان مناسب تعریف شود.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور با توجه به کمبود ویتامین D خاطرنشان کرد: برای کمبود این ویتامین مکمل‌هایی را در اختیار مراکز بهداشتی و روستاها و حاشیه شهر به صورت رایگان قرار داده‎‌ایم از طرفی بحث غنی‌سازی فراوره‌ها بستر مناسبی برای تامین این ویتامین است به همین منظور مطالعاتی در راستای غنی سازی شیر و یا نان صورت گرفته است و در سال ۹۴ بحث غنی سازی انجام خواهد شد.

وی افزود: توزیع مکمل ویتامین D نیز از نیمه دوم سال آغاز شده است و استفاده از این مکمل به مردم توصیه می‌شود.

دیناروند در رابطه با مصرف روغن پالم در محصولات غذایی عنوان کرد: روغن پالم روغنی خوراکی است و ممنوع نیست و تنها نگرانی موجود به دلیل چربی اشباع شده در آن است به همین دلیل مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود از این رو واردات آن را از ۵۰ درصد در سال به ۳۰ درصد کاهش داده‌ایم و این یک دستاورد بزرگ است.