به گزارش پارس به نقل از  مهر، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جشن روز جهانی کودک که هم اکنون در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست، به نقل قولی از رئیس جمهور در ارتباط با ضرورت رعایت حقوق شهروندی اشاره و بیان کرد: حجت الاسلام روحانی در بحث حقوق شهروندی و آموزش آن تاکید بسیار داشته است از این رو وزارت آموزش و پرورش در تدارک آموزش حقوق شهروندی همچنین حقوق کودک است، نه تنها بچه ها که بزرگ تر ها باید با این حق و حقوق آشنا شوند.

وی در ادامه بیان کرد: بچه های ما نیز مثل همه کودکان دنیا از حقوقی برخوردارند، یکی از حق های مسلم آنها آموزش است. وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار می برد تا کودکان و نوجوانان از حق آموزش برخوردار شوند. همه بچه ها باید به مدرسه بروند و سواد خواندن و نوشتن یاد بگیرند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش این زیبنده ایران و ایرانی نیست که فرزندانی با عنوان «کودکان کار» در آن زندگی کنند. ما با همکاری سایر نهادها و سازمان های دولتی و انجمن های مردم نهاد تلاش می کنیم تا فرزندان این کشور از نعمت سواد و تعلیم و تربیت برخوردار و با حقوق خود آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی دبیرخانه دائمی هفته ملی کودک خبر داد و افزود: ما نمی‌خواهیم توجه کودک به یک هفته معطوف شود به همین خاطر دبیرخانه ای با عنوان دبیرخانه دائمی هفته ملی کودک در کانون پرورش فکری تشکیل می شود تا برای تعلیم و تربیت کودکان و رعایت حقوق آنان برای تمام سال برنامه ریزی کند.

فانی همچنین به حقوق کودکان در محیط های آموزشی اشاره و بیان کرد: شخصیت کودک در سنین ابتدایی شکل می گیرد بنابراین معلمان، معاونان مدرسه و همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت باید به این مسئله مهم توجه کنند تا کودکان به حق و حقوق مسلم خود دست پیدا کنند و فضایی فراهم شود تا بچه ها کتاب بخوانند و فرهنگ گفتگو و نقد در مدارس ما جاری و ساری شود. این خواسته رئیس جمهور است و ما به دنبال احیای حقوق دانش آموزان و فرهنگ کتابخوانی هستیم.

علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از قول بچه ها و خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: کانون پرورش فکری کانون مهربانی و صمیمت، تفکر، پژوهش، مطالعه و کتابخوانی است. کانون ترویج ادبیات فاخر و هنر متعالی است. کانون شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان و کانون فراگیری و تمرین مهارت های اجتماعی و مهارت های زندگی است؛ کانون پرورش فکری، کانون مورد اعتماد خانواده های ایرانی و کانون خاطره ها برای بزرگان عرصه فرهنگ و ادب و هنر است که کودکی خود را در این مرکز گذرانده اند.

وی به ضرورت برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان اشاره و بیان کرد: نیمی از وقت کودکان صرف آموزش رسمی در مدارس می شود اما نیمی از زمان آنها در تعطیلات تابستان، عید و پایان هفته می گذرد. ما باید برای ایام تعطیل بچه ها برنامه ریزی کنیم. تعطیلات به معنی وقت گذرانی نیست، بسیاری از آموزه ها را می توان در قالب آموزش غیررسمی و در فضایی با نشاط و متفاوت به بچه ها منتقل کرد.  کودکان و نوجوانان می توانند هماهنگ با علایق و سلیقه های خود به فعالیت های مختلف ورزشی، علمی، هنری و فرهنگی بپردازند و پیشرفت کنند. ما باید در این عرصه از همه ظرفیت های آموزش و پرورش، سازمان های دولتی و غیر دولتی بهره ببریم و جریان هماهنگ و منسجمی را برای پاسخگویی به نیازهای همه جانبه کودکان و نوجوانان فراهم آوریم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری هفته کودک را مقدمه ای برای ایجاد پیوند میان سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط با کودکان دانست و افزود: داشتن تغذیه سالم، هوای سالم، امنیت، شادی و نشاط، بازی و سرگرمی ، فناوری های نوین و هر آنچه حقوق کودک نامیده می شود، ضرورتی است که باید برای کودکان این سرزمین در نظر گرفته شود. ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دولت تدبیر و امید می خواهیم کاری کند که توجه به کودک به یک هفته معطوف نشود چرا که همه روزهای سال می تواند روز کودک باشد.

حاجیان زاده در پایان گفت: کانون پرورش فکری اعلام آمادگی می کند که با مشارکت همه دستگاههای مرتبط با کودک و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش زمینه های لازم برای رسیدن کودکان به حق و حقوق مطلوب خود را فراهم آورد.