پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه اقبال به رشته هاي بين رشته اي كه اتفاقا در روند رشد علمي و فني كشور موثر است كاهش يافته است.

امیر محسن ضیایی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: در کشور ما گرایش به سمت رشته‌های بین رشته‌ای که توسعه علم و فناوری در آن نهفته است رو به کاهش است. به عنوان مثال رشته‌هایی وجود دارد که بین علوم پزشکی و وزارت علوم مشترک است مانند رشته ژنتیک و علوم ریاضی، مدیریت و علوم پزشکی، حقوق و مسائل پزشکی، آمار پیشرفته و ژنتیک این‌ها موضوعات و رشته‌هایی هستند که وقتی با هم جمع می‌شوند نه تنها مورد نیاز جامعه است بلکه نبود آن به نوعی ضعف سیستم آموزشی کشور تلقی می‌شود.

وي با اشاره به سند راهبردی بخش آموزش وزارت بهداشت و ايجاد رشته هاي جديد گفت: ایران باید تا سال 1404 در علوم نانو تکنولوژی به عنوان نخستین کشور منطقه مطرح شود یا در علم نانو باید رتبه اول را داشته باشیم. تعدادی از رشته‌ها براین اساس طراحی شده‌اند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت افزود: رشته‌های جدید طراحی شده است تا جاذبه آموزش عالی ما بیشتر شود. بر این اساس سبد آموزش عالی در بخش سلامت بسیار متنوع خواهد شد. 

وي اضافه كرد: در آینده رشته‌های برتر ما فقط شامل پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نخواهد بود، بلکه رشته‌هایی ایجاد خواهد شد که در عین این‌که بسیار پیشرفته و کاربردی هستند، بسیاری از افراد نخبه به آ‌ن علاقه‌مند شوند. ضمن این‌که در این طرح قرار است بحث PHD مستقیم را مطرح کنیم تا رتبه‌های زیر صد بتوانند رشته‌هایی را به طور مستقیم تا سطح دکترا ادامه دهند.

معاون آموزشی وزير بهداشت با اشاره به برخي رشته هاي پرجاذبه كه در آينده ارايه خواهد شد گفت: در خصوص بیماری‌های عارض و شایع در کشور یکی از مشکلات جدی ما بحث مرگ و میرهای ناشی از حوادث جاده‌ای است رشته‌هایی مربوط به این موضوع اعم از ترافیک، جراحی‌های تروما بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. 

ضیایی افزود: در خصوص بیماری‌های دیابت، فشار خون و قلب و عروق که در کشور بسیار شایع شده است، براساس نیاز سلامت کشور رشته‌هایی پیرامون این بیماری‌ها طراحی شده است. 

معاون آموزشی وزير بهداشت با اشاره به ظرفيت كنوني نيروي انساني بخش بهداشت و همچنين طرح بزرگ نظام سلامت گفت: در بیمارستان‌ها ما 6 هزار عضو هیأت علمی بالینی و 12 هزار دستیار داریم. این 18 هزار نفر در بیمارستان‌های درمانی اصل خدمات درمانی را ارايه می‌دهند. اگر ما این نیروی انسانی را درگیر موضوع تحول نظام سلامت نکنیم معنی آن این خواهد بود که نظام سلامت نخواهد توانست اثر بخشی مورد نظر را در دراز مدت داشته باشد. بنابراین بسته آموزش ضمیمه طرح تحول خواهد شد. درصدد هستیم تا یک ماه آینده این بسته آماده شود.

ضیایی افزود: در مجموع بین 6 تا 7 درصد اعتبارات وزارت بهداشت به معاونت آموزش و پژوهش اختصاص یافته است، که مقدار زیادی از این بودجه صرف حقوق هیأت علمی می‌شود. بنابراین بودجه وزارت بهداشت برای راهبری بخش آموزش کشور بسیار پایین است البته این کمبود بودجه فقط در بخش آموزش سلامت اتفاق نیفتاده و موضوعی است که آموزش عالی و آموزش و پرورش نیز با آن درگیر هستند.