به گزارش پارس؛ علت های مختلفی که می تواند در ایجاد حساسیت دندان ها نقش موثـری داشته باشد عبارتند از:

* مسواک زدن غلط: مسواک زدن از عوامل اصلی در حفظ سلامت دندان هاست، اما اگر از این وسیلـه درست استفاده نشود می تواند اثر تخریبی روی دندان ها و لثه داشته باشد. بعضی از مردم با تصـور اینکه هرچه محکم تر مسواک بزنند دندان ها تمیـز تر و سفید تر می شوند مسواک های سفت خریداری کرده و اقدام به مسواک زدن با فشار شدید روی دندان ها و لثه خود موجبات تخریب و تحلیل لثه و آسیب به دندان را فـراهم می آورند که نتیجه این عارضه حساسیت دندانی را نیز به همراه دارد.

* سـایش دندان ها: با افـزایش سن دنـدان ها هم کم و بیش سـائیده می شوند این موضوع بخصوص در افرادی که تماس دندان هایشان روی هم بیشتر است شدید تر مشاهده می گردد. همچنین افـرادی که دچـار دندان قروچه هستند در معـرض سایش دندان ها و در نتیجه حساسیت آنها خواهند بود.

* جرم گیری: جـرم گیری نیز می تـواند بصورت موقت حسـاسیت دنـدانی ایجـاد کند که پس از مدتـی این حسـاسیت از بیـن خواهـد رفت، اما این نکتـه حائـز اهمیت اسـت که جرم گیـری در سلامت لثه ها و دندان ها نقش مهمی دارد و به صرف ایجـاد یک حساسیت گذرا نمی توان جرم گیری را ترک نمود.

* پوسیدگی: وقتی مینای دندان بر اثر فعالیت باکتری ها تخریب شده و پوسیدگی به عاج دندان گسترش یابد محرک های محیطی بطور مستقیم روی عاج دندان اعمال می گردد. بدین ترتیب دندان ها حساس می شوند.

* استفاده زیاد از ترشی جات: افرادی که علاقه زیادی به ترشی جات دارند و در مصرف آن زیاده روی می کنند بشدت در معرض خطر حسـاسیت دندانی هستند. تماس مداوم اسید ترشیجـات با دندان ها سبب ضعف مینای دندان شده و حاسیت دندانی به همراه دارد.

درمان حساسیت دندان

بدیـهی است برای درمان حسـاسیت دندان می بایست علل و عوامل بروز آن را از بین برد:

* اصلاح روش مسواک زدن: از مسـواک های نـرم استفـاده گـردد همچنیـن روش صحیـح مسـواک زدن را از دندانپـزشک یا بهداشت کار دهان و دندان خود بیـاموزیم و از مسواک زدم با فشار زیاد پرهیز نمائیم.

* جلوگیری از پوسیدگی دندان: جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان می بایست بطور منظم از مسواک، نخ دندان و همچنین دهان شویه های مناسب استفاده نمود.

* درمان دندان قروچه: اگر دندان قروچه دارید حتماً به دندانپزشک جهت معالجه مراجعه نمائید. * ترک عادت بد غذایی: از خوردن ترشی جات و شیرینی جات زیاد پرهیز نمائید.

* استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت: خمیـر دنـدان های ضـد حسـاسیت می توانـد در کاهش حساسیت دندان ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: کلینیک دندانپزشکی امام خمینی (ره)