به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر محمدرضا قوام نصیری در نشست خبری نهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی که قرار است از 16 تا 18 مهر ماه جاری در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شود، اظهارداشت: گروه هدف این کنگره گوارش، آنکولوژی، پاتالوژی، جراحی‌ها، ارولوژی، رادیوتراپی انکولوژی و هماتولوژی انکولوژی اطفال است.

وی افزود: هدف از برگزاری این کنگره بالا بردن سطح علمی جامعه در حوزه سرطان است؛ این کنگره سه روزه از 16 تا 18 مهر سال جاری در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود و در آن از اتریش، فرانسه و آلمان سخنرانانی شرکت خواهند کرد.

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ادامه داد: امتیاز بازآموزی کنگره برای تمام شرکت‌‌کنندگان مشترک و حدود 12.5 امتیاز است.

وی گفت: تا 15 شهریور ماه امسال حدود 80 مقاله دریافت شد و تا 30 شهریور نیز مهلت ارسال مقالات تمدید شده است.

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی با بیان اینکه سرطان سومین عامل مرگ‌ و میر در ایران است، اظهار داشت: امروز در کشورهای پیشرفته 40 درصد سرطانها قابل درمان هستند؛ در سالهای گذشته به خاطر تحریمها در زمینه تجهیزات و ورود دارو مشکل داشتیم که در حال حاضر وضعیت بهتر شده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار در سال 88، 80 هزار نفر مبتلا به سرطان بوده‌اند، گفت: مرگ و میر ناشی از سرطان سالانه 35 هزار نفر است.

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی ادامه داد: در ایران آقایان بیشتر به سرطان پوست، معده و پروستات مبتلا می‌شوند و در کودکان نیز سرطان خون بیشتر از سایر سرطان‌هاست.

وی افزود: علت سرطان خون در کودکان به سرب بنزین‌، ریزگرد، آلودگی هوا و امواج موبایل ارتباط دارد همچنین در جهان شیوع تومورهای مغزی افزایش پیدا کرده است ضمن اینکه قرص‌های ضدبارداری نیز سرطان‌زاست.

قوام نصیری خاطرنشان کرد: در این کنگره مهمترین مسائلی که قرار است به آن پرداخته شود، شیوع سرطانها و چند تخصصی بودن آنهاست.

در ادامه این نشست خبری دکتر حسین فولازی عضو انجمن کلینیکال آنکولوژی، به مقوله نارضایتی بیماران از هزینه‌های درمانی و دارویی اشاره کرد و گفت: حجم زیادی از بیماران سرپایی هستند و بخشی نیز بیماران بستری، طرح تحول نظام سلامت شامل بیماران بستری است تا دو سال پیش سبد کالایی مشخصی داشتیم که داروهای آن مورد توجه انجمن علمی انکولوژی نبود اما در حال حاضر این وضعیت بسیار بهبود یافته است.

وی ادامه داد: آمار جهانی نشان می‌دهد که تا سال 2020 سرطان کشنده‌ترین عامل مرگ و میر بشر خواهد بود اما می‌توان از 60 درصد سرطانها پیشگیری کرد.

این متخصص کلینیکال انکولوژی گفت: هدف از برگزاری کنگره‌ها اولاً افزایش دانش همکاران است زیرا درمان سرطان مزمن، طولانی و چند گروهی است و ثانیاً وظیفه حاکمیت است که با بولتنی که در کنگره تهیه می‌شود و به آنها انتقال می‌یابد، تمهیدات لازم را بیندیشد؛ خوشبختانه در سیستم اجرایی کنونی شنوایی وجود دارد اما یک نکته می‌ماند و آن این است که بیمه‌ها باید پاسخگو باشند؛ وزارت بهداشت بیشتر ابزار نظارتی است و ممکن است بیمه‌ای تا دو میلیارد تومان هزینه کند و یک بیمه پایه هم فقط تا 20 میلیون هزینه درمان را فرد بدهد.

وی در ادامه به موضوع غربالگری سرطانها در کشور اشاره کرد و افزود: ما می‌دانیم غربالگری موجب کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان می‌شود اما به طور مثال برای غربالگری سرطان پستان باید 1600 دستگاه ماموگرافی دیجیتال و 900 رادیولوژیست آماده در این زمینه باشند که در شرایط کنونی شاید نتوانیم این کار را به طور کامل انجام دهیم.