به گزارش پارس به نقل از وطن امروز ؛ سرانجام روزشمار اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری به عدد صفر رسید و نتایج این ماراتن علمی روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت. امروز نتایج کنکور 93 اعلام می‌شود و همه داوطلبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش می‌توانند از نتیجه آن باخبر شوند. دربرگیری این آزمون و اهمیت آن برای دانش‌آموزان تا حدی است که هم رئیس سازمان سنجش و هم مشاور عالی این سازمان روز گذشته به تشریح جزئیات آن پرداختند و همه جزئیات را با ارائه عدد و آمار مورد بررسی قرار دادند. همچنین دانشگاه آزاد هم خبرهایی را درباره اعلام نتایج ارشد و دکترای این دانشگاه اعلام کرده است.
تعیین سرنوشت بیش از یک میلیون نفر
 ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره زمان اعلام نتایج این آزمون گفته است: نتایج نهایی آزمون سراسری سال 93 سه‌شنبه 18 شهریور ساعت 8 صبح از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www. sanjesh. org اعلام خواهد شد.
به گفته خدایی، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان این آزمون یک میلیون و 31 هزار و 381 نفر بوده‌اند که از این تعداد 870 هزار و 584 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. از میان افرادی که مجاز به انتخاب رشته شدند، 625 هزار و 878 نفر انتخاب رشته کردند که تعداد قبول‌شدگان نهایی این آزمون 466 هزار و 888 نفر است. در واقع 75 درصد از افرادی که انتخاب رشته کرده‌اند، وارد دانشگاه خواهند شد. وی همچنین درباره نحوه پذیرش‌ها ادامه داد: از این میان 33 درصد پذیرفته‌شدگان با سوابق تحصیلی و 67 درصد آنها از طریق نتایج آزمون پذیرش شده‌اند.
این در حالی است که حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش درباره آمار شرکت‌کنندگان و مقایسه آن با سال گذشته بیان داشت: این آمار نسبت به آمار داوطلبان آزمون سراسری سال 92 تعداد 52 هزار و 249 نفر، نسبت به سال 91 تعداد 34 هزار و 952 نفر، نسبت به سال 90 تعداد 101 هزار و 658 نفر و نسبت به سال 89 تعداد 255 هزار و 491 نفر کمتر شده است.
آغاز ثبت نام از 22شهریور
رئیس سازمان سنجش درباره زمان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان اظهار داشت: زمان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان از تاریخ 22 شهریور آغاز شده و تا 25 شهریور ادامه دارد اما از آنجایی که ممکن است برنامه زمانی برخی دانشگاه‌ها متفاوت باشد، به پذیرفته‌شدگان توصیه می‌شود ابتدا به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و از زمان‌بندی ثبت‌نام دانشگاه آگاه شوند.
خالی ماندن برخی ظرفیت‌ها
اما در آن سوی ماجرا رئیس سازمان سنجش به برخی ظرفیت‌های خالی مانده اشاره کرد و افزود: در واقع 120 هزار ظرفیت در رشته‌های فنی و مهندسی، 81 هزار ظرفیت در رشته علوم انسانی، 37 هزار ظرفیت در رشته علوم تجربی و 6 هزار و 500 ظرفیت در رشته‌های هنر و زبان خالی مانده است.  خدایی درباره ظرفیت در رشته‌های پزشکی اظهارکرد: ظرفیت رشته‌های پزشکی نه‌تنها به ظرفیت سال گذشته بازگشت، بلکه ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز به 8هزار و 300نفر افزایش پیدا کرد که افزایش قابل‌ملاحظه‌ای است.
تکمیل ظرفیت نداریم
وی تاکید کرد: براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش، پذیرش بدون آزمون در نوبت دوم و در بهمن‌ماه اعلام خواهد شد و برای آزمون سراسری تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت.
رئیس سازمان سنجش در ادامه با اشاره به اینکه کارنامه آزمون سراسری 93 در تاریخ 26 شهریور در سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در صورتی که داوطلبان به کارنامه خود اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را از طریق سایت سازمان سنجش منتقل کنند.
خدایی درباره نتایج نیمه‌متمرکز آزمون سراسری یادآورشد: نتایج اولیه این آزمون در تاریخ 15 مهرماه و نتایج نهایی آن در تاریخ 14 دی‌ماه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.
همه چیز درباره آزمون‌های فنی و حرفه‌ای
وی همچنین درباره آزمون‌های ورودی دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دوره کاردانی به کارشناسی اظهارداشت: این دو آزمون در روزهای 23 و 24 مرداد برگزار شد و تعداد شرکت‌کنندگان آزمون ورودی فنی و حرفه‌ای 284 هزار نفر و ظرفیت پذیرش آن 222 هزار نفر است. تعداد شرکت‌کنندگان آزمون ورودی کاردانی به کارشناسی 216 هزار و 499 نفر و ظرفیت پذیرش آن 219 هزار نفر است که نتیجه هر دو آزمون هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.
اعلام نتایج ارشد فراگیر پیام نور اواسط مهرماه
خدایی درباره آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور نیز افزود: به طور کلی 78 هزار و 931 نفر در این آزمون شرکت کردند و ظرفیت پذیرش آن 7 هزار و 750 نفر است. نتیجه این آزمون هم اواسط مهرماه اعلام خواهد شد.
تازه‌ترین خبرها از دانشگاه آزاد
اما به دنبال اخبار مطرح شده درباره کنکور، دانشگاه آزاد هم خبرهایی را برای داوطلبان این دانشگاه اعلام کرده است. معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه سه‌شنبه 18 شهریور نتایج دکترای تخصصی دانشگاه آزاد و روز چهارشنبه 19 شهریور نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اعلام خواهد شد، گفته است: از روز پنجشنبه20 شهریور نیز نتایج رشته‌های با آزمون کارشناسی علوم پزشکی، دامپزشکی، مهندسی و علوم انسانی اعلام خواهد شد.
مجتبی علوی‌فاضل به ایسنا اعلام کرده است: از دوشنبه نیز پذیرش دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد آغاز شده که 140 هزار نفر از این طریق در دانشگاه آزاد پذیرش خواهند شد. این افراد از روز شنبه (22 شهریورماه) می‌توانند به دانشگاه‌های موردنظر خود جهت ثبت‌نام مراجعه کنند.  وی با بیان اینکه از هفته آینده نیز دوباره امکان انتخاب رشته محل‌های بدون آزمون فراهم می‌شود، اظهار داشت: تمام علاقه‌مندانی که در آزمون دانشگاه آزاد شرکت کرده و قبول نشدند یا به طور کلی برای آزمون اقدام نکردند می‌توانند به انتخاب رشته بپردازند و قبل از مهرماه دوباره پس از فرآیند سنجش، به شکل بدون آزمون در دانشگاه آزاد پذیرش شوند.