پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور  گفت: بیش از 50 درصد اختلالات روانی قبل از 14 سالگی شکل می‌گیرند، زمانی که کمترین توانایی از طرف کودکان برای اعلام نیاز وجود دارد.

دکتر مجید رضازاده رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» گفت: بر‌اساس آخرین مطالعه کشوری، حدود یک چهارم مردم کشور ما از مشکلات روانپزشکی رنج می‌برند. وضعیت آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و مشکلاتی نظیر طلاق نیز در شرایط مطلوب نیست.

وی با اشاره به آمار بالای حوادث کار و ترافیک که نگران‌کننده نیز هست اشاره کرد و گفت: روند ایجاد اغلب مشکلات از این دست قابل مداخله است. لازم است در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرا، برای تغییر فرایندهای مشکل‌آفرین و پیروزی بر مقاومت‌هایی که در مسیر ارتقای کیفیت زندگی و بهروزی آحاد کشور است، تأکید کنیم.

رضازاده افزود: این فرایندها می‌تواند در قوانین، محیط زندگی، نهادها و دستگاه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ارایه‌ دهندگان خدمات و تک‌ تک افراد باشد، به این ترتیب اقدامات پیشگیرانه تنها یک روش واحد مثلاً آگاه‌سازی فردی نیست، بلکه در یک طیف گسترده قابل اجرا است. به صورت کلاسیک بسیاری معتقدند علم، رمزگشایی رفتار طبیعت و ابزارسازی برای تسلط بر آن است.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور پیشگیری را مقوله ای مهم توصیف کرد و گفت: پیشگیری، به عنوان مجموعه‌ای از ابزار علمی و هوشمندانه شناخته می‌شود که قادر است این رفتار را هدایت و از آن بهره‌برداری کند نظیر آنچه در واکسیناسیون می‌بینیم. دستیابی به اهداف پیشگیرانه به صورت کامل، نیازمند تلاشی دایم است. تلاش و هوشمندی که در بستری از نیت خیر مثمر ثمر خواهد بود.

وی افزود: پرداختن به علل ریشه‌ای مشکلات نظیر نداشتن مهارت‌های زندگی، سبک زندگی ناسالم، فرزندپروری ناصحیح و شرایط محیطی آسیب‌زا از بحث‌های اساسی در برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه است، به همین دلیل در بسیاری از مواقع اثرات اقدامات پیشگیرانه بسیار دیر - اما کاملاً مؤثر - ظاهر می‌شود. این دیرآیند بودن نتایج، بسیاری از مردم و مسئولان را از اهمیت پیشگیری غافل کرده است. در حالی که اختصاص منابع به پیشگیری سرمایه‌گذاری است و نه هزینه. باید دانست:

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تشبیه پیشگسیری به صرفه جویی اظهار داشت: پیشگیری به صرفه است؛ صرفه‌ جویی 15 تا 30 برابر در پیشگیری از اعتیاد نسبت به سایر هزینه‌ها .پیشگیری، شیوه‌ای عدالت‌محور است.

رضازاده با اشاره به عملکرد سازمان بهزیستی در مورد مقوله پیشگیری گفت: به این منظور، سازمان بهزیستی کشور، اقدامات پیشگیرانه را برای گروه‌های وسیعی از مردم با ارائه انواع خدمت متنوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها با پوشش در برخی موارد 100 درصدی فراهم کرده است.